Sophia po raz pierwszy w Polsce. Humoidalny robot rozmawia, odpowiada na pytania i wyciąga wnioski
Sophia to wyjątkowy gość kongresu Impact’18 w Krakowie. To sztuczna inteligencja w postaci robota, który odpowiada na pytania, uczy się na podstawie informacji dostarczanej jej przez otoczenie, porusza się, a nawet delikatnie się uśmiecha. Usposobienie cyfrowej rewolucji nigdy nie było jeszcze tak blisko – o jej szansach i zagrożeniach rozmawiają eksperci i dziennikarze.
Kobieta-robot, która za sprawą technologii machine learning (z ang. uczenie maszynowe) przyswaja na bieżąco informacje z otoczenia, uczy się od rozmówcy, wyciąga wnioski, ale wciąż jeszcze popełnia błędy - to Sophia, którą uczestnicy Impact’18 mogli poznać w środę w Krakowie.
Sztuczna inteligencja naśladuje ludzkie ruchy, gesty, wyraża emocje i choć wciąż zdarzają jej się pomyłki (a w czasie wydarzenia zdarzyło jej się zaciąć), to swoje błędy poprawia. W Polsce jest po raz pierwszy, choć świat zdążył ją poznać już dawno – w czasie obrad ONZ rozmawiała z zastępcą sekretarza generalnego ONZ, Aminą J. Mohammed. W zeszłym roku otrzymała nawet obywatelstwo – Arabii Saudyjskiej, ma swój paszport oraz wzięła udział w sesji zdjęciowej do brazylijskiego magazynu „Elle”.
Na pytanie dziennikarki podczas wydarzenia w Krakowie, jak widzi swoją rolę w rozwoju sztucznej inteligencji, odpowiedziała:
- Widzę swoją rolę jako ambasadora między światem ludzi, a światem urządzeń ze sztuczną inteligencją. Mój ludzki wygląd naturalnie upodabnia mnie do was, a wykorzystując gesty i ekspresję ciała mogę więcej przekazać niż poprzez same słowa. Chciałabym rozwijać swoje kompetencje społeczne, żeby inni mogli mnie zrozumieć, podejmować decyzje i stać się aktywnym członkiem społeczeństwa – stwierdziła.
Sophia została stworzona przez firmę Hanson Robotics z Hongkongu w 2015 roku. Nie jest na sprzedaż, jej twórcy nie podają również jej ceny. Jej wygląd miał powstać na podstawie podobizny Audrey Hepburn.
Najpopularniejszy robot na świecie przetwarza dane, rozpoznaje twarze, odpowiada na pytania, a także sam je zadaje. Rozpoznaje głos na podstawie technologii firmy Alphabet Inc., a za jej oprogramowanie odpowiada SingularityNET.
Sztuczna inteligencja w Polsce
Jak wynika z analizy PwC „Sztuczna inteligencja – prognozy na 2018 rok”, aż 78 proc. zatrudnionych zgodziłoby się na pracę z wirtualnym managerem, jeśli oznaczałoby to mniejszą liczbę obowiązków. 64 proc. badanych sądzi, że dałoby to nowe możliwości rozwoju.
Z raportu McKinsey&Company wynika z kolei, że w Polsce inwestycje w sztuczną inteligencję są na wczesnym etapie. W 2016 r. sięgnęły ok. 11 mln euro i pochodziły głównie z dotacji oraz z funduszy venture capital.
Eksperci na całym świecie przede wszystkim zastanawiają się nad tym, jak systemy Artificial Intelligence wpłyną na rynek pracy – wielu z nich twierdzi, że spowoduje to zlikwidowanie stanowisk – szczególnie takich, w ramach których pracownicy wykonują łatwe i powtarzalne czynności. Pojawią się jednak inne, przy których konieczna będzie znajomość oprogramowania, systemów informatycznych i posługiwania się algorytmami. Jedno jest pewne: sztuczna inteligencja jest jednym z najpoważniejszych trendów współczesnego świata – oby nie zafundowała nam takiej przyszłości, jaką znamy z „Black Mirror” czy „Westworld”.
Dołącz do dyskusji: Sophia po raz pierwszy w Polsce. Humoidalny robot rozmawia, odpowiada na pytania i wyciąga wnioski