Google promuje weryfikację dwuetapową
Google we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz NASK i CERT Polska rozpoczął kampanię edukacyjną poświęconą weryfikacji dwuetapowej. Kampania ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej zagrożeń związanych z przejęciem kont online i zachęcenie do stosowania dodatkowych zabezpieczeń zwiększających bezpieczeństwo użytkowników.
Zeszłoroczne badanie świadomości Polek i Polaków z zakresu cyberbezpieczeństwa przeprowadzone dla Google przez CBM Indicator wykazało, że o phishingu słyszało 47 proc. ankietowanych, o ataku DDoS 21 proc., a o ataku ransomware zaledwie 16 proc..
Ataki w cyberprzestrzeni
Polki i Polacy załatwiają w cyberprzestrzeni większość swoich codziennych spraw, np. finansowych lub urzędowych, szukają rozrywki, robią zakupy. Niską świadomość zagrożeń próbują wykorzystać cyberprzestępcy. W 2022 roku zespół CERT Polska odnotował ponad 322 tys. zgłoszeń zagrożeń cyberbezpieczeństwa - to wzrost o blisko 178 proc. w porównaniu z rokiem 2021.
Również agresja Rosji na Ukrainę przyczyniła się do wzmożenia aktywności cyberprzestępców. Z raportu „Fog of War”, przygotowanego przez zespół Google Threat Analysis Group (TAG) i Mandiant (wchodzący w skład Google Cloud), wynika, że liczba atakowanych użytkowników internetu w państwach NATO w 2022 roku wzrosła o ponad 300 proc. w porównaniu do roku 2020.
Dwa składniki, które pomagają w dbaniu o bezpieczeństwo w sieci
Jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa w internecie jest weryfikacja dwuetapowa. Według wspomnianego badania przeprowadzonego przez CBM Indicator, o tej formie zabezpieczenia słyszało 66 proc. badanych. Niestety korzysta z niego tylko 50 proc. użytkowników.
Weryfikacja dwuetapowa, zwana również uwierzytelnianiem dwuskładnikowym, logowaniem dwuetapowym itp., jest prostym zabezpieczeniem, które w wyraźny sposób zwiększa nasze bezpieczeństwo w internecie. Przy logowaniu do naszego konta w banku, na maila lub do innej usługi, oprócz podania loginu i hasła, musimy również uwierzytelnić się przy użyciu telefonu, tabletu lub innego urządzenia. Zazwyczaj na nasz telefon przychodzi dodatkowy, jednorazowy pin, token lub hasło, który następnie musimy wpisać na stronie, na którą chcemy się zalogować. Możemy również korzystać ze specjalnych aplikacji, np. Google Authenticator.
Kampania ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej zagrożeń związanych z przejęciem kont online i zachęcić do stosowania dodatkowych zabezpieczeń zwiększających bezpieczeństwo użytkowników.
- Skuteczna współpraca Ministerstwa Cyfryzacji, NASK oraz Google przy obecnej kampanii edukacyjnej stanowi wymowny dowód na to, jak ważne są tego typu działania. Wciąż istnieje ogromna potrzeba pogłębionego uświadamiania użytkowników internetu zarówno o różnego rodzaju cyberzagrożeniach, jak i skutecznych technikach zwiększających ich bezpieczeństwo w sieci, takich jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe. W ostatnich miesiącach te potrzeby są bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej, gdyż wyraźnie wzrosła aktywność cyberprzestępców w Polsce – mówi Janusz Cieszyński, minister cyfryzacji.
- Mam nadzieję, że dzięki kampanii wielu jej odbiorców przekona się do stosowania uwierzytelniania dwuskładnikowego. To już powszechnie stosowany standard, na dodatek darmowy i prosty w użyciu, który w ogromnym stopniu zwiększa bezpieczeństwo naszych danych, naszej poczty i naszych pieniędzy – podkreśla Sebastian Kondraszuk, szef CERT Polska w NASK.
Kampania edukacyjno-informacyjna przygotowana przez Google, Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK i CERT Polska, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, realizowana jest w internecie, telewizji, radiu i prasie.
Dołącz do dyskusji: Google promuje weryfikację dwuetapową