Gazety 15 proc. mniej z reklam. „Rzeczpospolita”, „Puls Biznesu” i „Gazeta Wyborcza” mocno w dół
W 2013 roku cennikowe wpływy reklamowe gazet były o 15,3 proc. niższe niż rok wcześniej. Spadki rzędu 20-30 proc. zanotowały „Rzeczpospolita”, „Puls Biznesu”, „Gazeta Wyborcza”, „Nasze Miasto” i „Gazeta Pomorska”, a najmniej stracił „Dziennik Gazeta Prawna”.
Z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe nakłady na reklamę w gazetach wyniosły w ub.r. 1,7 mld zł, o 306 mln zł mniej niż w 2012 roku. Oznacza to spadek o 15,3 proc.
Jednak faktycznie wydatki reklamowe w gazetach mogły zmaleć jeszcze mocniej, ponieważ według szacunków Starlinka rzeczywiste inwestycje w tym zakresie w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wyniosły tylko 248,6 mln zł, aż o 29,1 proc. mniej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły).
>>> „Fakt” liderem sprzedaży, ostro w dół „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza”
Liderująca na rynku reklamy w dziennikach „Gazeta Wyborcza” (Agora) osiągnęła w ub.r. cennikowe wpływy w wysokości 477,6 mln zł, o 111,9 mln zł mniej niż rok wcześniej, co daje spadek o 19 proc. Jeszcze mocniej zmalały przychody reklamowe „Rzeczpospolitej” (Gremi Business Communications) i „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) - odpowiednio o 26,2 proc. (z 150,2 do 110,9 mln zł) i 25,8 proc. (z 44,4 do 33 mln zł).
Równie duże spadki zanotowały bezpłatne „Nasze Miasto” (Polskapresse) i regionalna „Gazeta Pomorska” (Media Regionalne). Pierwsza gazeta zarobiła mniej o 28 proc., a druga o 20,3 proc.
>>> Wszystkie dzienniki regionalne z niższą sprzedażą, liderem „Dziennik Zachodni”
Cennikowe wpływy reklamowe „Polski” (Polskapresse) zmalały w skali roku o 16,5 proc. (z 298,7 do 249,4 mln zł), „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) - o 11,3 proc. (z 208,2 do 184,7 mln zł), a bezpłatnego „Metra” (Agora) - o 12,6 proc. (z 107,9 do 94,4 mln zł).
Stosunkowo najmniej straciły „Super Express” (Murator) i „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes). Cennikowe przychody reklamowe „SE” spadły w skali roku o 9,4 proc. (z 116,9 do 105,9 mln zł), a „DGP” - o 5,8 proc (z 71,8 do 67,6 mln zł).
W 2014 roku rynek reklamowy w gazetach będzie się dalej kurczyć. Według pytanych przez Wirtualnemedia.pl analityków z czołowych domów mediowych nakłady w tym zakresie zmaleją o 15-16 proc. (przeczytaj więcej na ten temat).
Cennikowe wpływy reklamowe gazet (bez autopromocji, dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2013 | 2012 |
Gazeta Wyborcza | 477 612 679 zł | 589 559 428 zł |
Polska | 249 374 395 zł | 298 663 810 zł |
Fakt | 184 706 173 zł | 208 254 807 zł |
Rzeczpospolita | 110 865 861 zł | 150 240 401 zł |
Super Express | 105 881 519 zł | 116 867 053 zł |
Metro | 94 357 571 zł | 107 919 817 zł |
Dziennik Gazeta Prawna | 67 622 440 zł | 71 805 031 zł |
Puls Biznesu | 32 980 678 zł | 44 455 968 zł |
Nasze Miasto | 31 914 344 zł | 44 314 534 zł |
Gazeta Pomorska | 31 334 417 zł | 39 315 207 zł |
monitorowane tytuły razem | 1 701 575 352 zł | 2 008 034 001 zł |
Dołącz do dyskusji: Gazety 15 proc. mniej z reklam. „Rzeczpospolita”, „Puls Biznesu” i „Gazeta Wyborcza” mocno w dół