Dyr. kreatywny zarabia 24,5 tys. zł - raport o zarobkach w branżyreklamowej (wideo)
Rosną płace w branży reklamowej. W ostatnim roku średnio o 9 proc.wzrosły pensje w agencjach reklamowych (najwięcej zarabiają dyr.kreatywni - przeciętnie 24,5 tys. zł ), a o 10 proc. w domachmediowych.
Jak wynika z "Badania płac" realizowanego od marca 2007 do marca2008, które Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zleciłoIdea! Managment Consulting, w agencjach reklamowych najwięcejzarabiają dyrektorzy kreatywni - 24,5 tys. zł (brutto) miesięczniei client service director - przeciętnie 21,6 tys. zł. Natomiast wdomach mediowych najwięcej zarabiają osoby zajmujące siępozyskiwaniem nowego biznesu - 25,3 tys. zł, buying director - 21tys. zł, planning director - 17 tys. oraz planning/buying director- 16,7 tys. zł.
Agencje reklamowe - Płaca całkowita miesięczna w PLN wgstanu na 1.3.2008
Nazwa stanowiska | I kwartyl | Mediana | III kwartyl | Średni udziałpremii w płacy całkowitej | Odsetek pracow. otrzym. premie | ||
KREACJA | |||||||
CREATIVE DIRECTOR | 21500 | 24500 | 30764 | 18 | 11 | ||
EXECUTIVE CREATIVEDIRECTOR | 17900 | n/a | |||||
DEPUTY / ASSOCIATE CREATIVEDIRECTOR | 14500 | n/a | |||||
CREATIVE GROUP HEAD | 10447 | 14250 | 16510 | n/a | |||
SENIOR COPYWRITER | 10188 | 12000 | 14000 | 8 | 30 | ||
COPYWRITER | 5728 | 7200 | 8525 | 5 | 26 | ||
JUNIOR COPYWRITER | 3219 | 3725 | 4250 | n/a | |||
SENIOR ART. DIRECTOR | 10229 | 12428 | 14540 | 9 | 20 | ||
ART. DIRECTOR | 6000 | 7365 | 9000 | 6 | 28 | ||
JUNIOR ART. DIRECTOR | 3125 | 4500 | 5169 | n/a | |||
GRAPHIC DESIGNER | 4513 | 5333 | 6500 | 6 | 53 | ||
DTP OPERATOR | 5171 | 5590 | 6463 | 5 | 46 | ||
DTP OPERATOR BTL | 5525 | 6050 | 6563 | n/a | |||
SENIOR DTP OPERATOR | 7000 | 7500 | 9375 | 8 | 44 | ||
DESIGN MANAGER | 7950 | n/a | |||||
SENIOR GRAPHIC DESIGNER | 6167 | 6724 | 7113 | 5 | 71 | ||
CLIENT SERVICES | |||||||
CLIENT SERVICE DIRECTOR | 16894 | 21667 | 25000 | 19 | 27 | ||
GROUP ACCOUNT DIRECTOR | 15000 | 16000 | 19550 | 14 | 25 | ||
ACCOUNT DIRECTOR | 10550 | 12588 | 14367 | 8 | 38 | ||
ACCOUNT SUPERVISOR | 7735 | 8725 | 9538 | 7 | 29 | ||
ACCOUNT MANAGER | 5960 | 7000 | 8000 | 8 | 20 | ||
ACCOUNT MANAGER BTL | 6750 | 7583 | 8063 | n/a | |||
ACCOUNT EXECUTIVE | 3612 | 4460 | 5413 | 8 | 26 | ||
ACCOUNT EXECUTIVE BTL | 3208 | 4417 | 4617 | n/a | |||
ACCOUNT ASSISTANT | 2300 | 2900 | 3500 | 8 | 18 | ||
NEW BUSINESS | 13500 | n/a | |||||
PRODUKCJA | |||||||
PRODUCTION DIRECTOR | 8138 | 13833 | 16000 | 15 | 50 | ||
PRINT PRODUCTION MANGER | 6950 | 7701 | 10150 | 6 | 19 | ||
BRODCAST PRODUCTION MANGER | 12000 | n/a | |||||
PRINT PRODUCER | 4000 | 4900 | 5975 | 6 | 37 | ||
BRODCAST PRODUCER | 5350 | 8700 | 11125 | n/a | |||
ART BUYER | 4742 | 5300 | 6508 | 4 | 36 | ||
PROOFREADER | 3200 | 3538 | 3800 | 5 | 27 | ||
PR | |||||||
PR DIRECTOR | 6071 | 8260 | 15625 | 17 | 50 | ||
PR MANAGER | 4713 | 6083 | 7163 | 8 | 38 | ||
PR EXECUTIVE | 2500 | 2579 | 3666 | n/a | |||
Nazwa stanowiska | Pierwszy kwartyl | Mediana | Trzeci kwartyl | Średni udział premii w płacycałk. | Odsetekprac. otrzym. premie | ||
STRATEGIA | |||||||
STRATEGIC DIRECTOR | 15125 | 18777 | 23650 | 11 | 23 | ||
STRATEGIC PLANNER | 5000 | 7100 | 9392 | 4 | 27 | ||
RESEARCHER (STRATEGICDEPARTMENT) | 3033 | 3600 | 4433 | n/a | |||
TRAFFIC | |||||||
TRAFFIC MANAGER | 3615 | 4972 | 6050 | 5 | 19 | ||
TRAFFIC BILLER | 3150 | 3828 | 5013 | n/a | |||
NEWMEDIA | |||||||
TECHNICAL DIRECTOR | 10000 | 10000 | 11625 | n/a | |||
SENIOR WEB DEVELOPER/PROGRAMMER | 6500 | n/a | |||||
WEB DEVELOPER / PROGRAMMER | 4123 | 5246 | 6871 | n/a | |||
JUNIOR WEB DEVELOPER/PROGRAMMER | 2588 | 2963 | 3313 | n/a | |||
FLASH DEVELOPER | 4625 | 5000 | 6500 | n/a | |||
FINANSE | |||||||
FINANCIAL DIRECTOR | 17625 | 25250 | 27000 | 12 | 36 | ||
CHIEF ACCOUNTANT | 10233 | 12018 | 13775 | 8 | 53 | ||
ACCOUNTANT | 4000 | 4794 | 5557 | 9 | 39 | ||
JUNIOR ACCOUNTANT | 2006 | 2409 | 3095 | n/a | |||
FINANCIAL CONTROLLER | 7000 | 7800 | 10107 | n/a | |||
CASHIER | 3300 | n/a | |||||
INVOICING CLERK | 2850 | 3800 | 5033 | n/a | |||
SENIOR ACCOUNTANT | 6198 | 7058 | 8045 | 7 | 29 | ||
IT | |||||||
IT MANAGER | 6754 | 8195 | 13247 | n/a | |||
IT SPECIALISTADMINISTRATOR | 4055 | 5375 | 6250 | 5 | 25 | ||
USER SUPPORT SPECIALIST (HELPDESK) | 1578 | 2535 | 3525 | n/a | |||
ADMINISTRACJA I HR | |||||||
ADMIN. AND PERSONNELDIRECTOR | 6850 | n/a | |||||
OFFICE MANAGER | 2990 | 4000 | 5500 | 5 | 36 | ||
TELEPHONIST / RECEPTIONIST | 2001 | 2205 | 2617 | 6 | 25 | ||
SECRETARY/ ASSISTANT | 2546 | 3425 | 4100 | n/a | |||
DRIVER | 2428 | 2604 | 4231 | n/a | |||
HUMAN RESOURCES MANAGER | 5277 | 7054 | 8375 | n/a | |||
HUMAN RESOURCES GENERALIST | 4104 | 4667 | 5198 | n/a |
Domy Mediowe - Płaca całkowita miesięczna w PLN wg stanuna 1.3.2008
Nazwastanowiska | Pierwszykwartyl | Mediana | Trzeci kwartyl | Średni udziałpremii w płacy całkowitej | Odsetek prac.otrzym. premie |
PLANNING | |||||
PLANNING DIRECTOR | 13750 | 17063 | 18750 | n/a | |
GROUP HEAD | 10729 | 15150 | 15333 | 10 | 100 |
MEDIA MANAGER | 9033 | 9917 | 10625 | 6 | 71 |
MEDIA PLANNER | 3923 | 4630 | 5864 | 11 | 44 |
JUNIOR MEDIA PLANNER | 2552 | 3050 | 3612 | ||
BUYING | |||||
BUYING DIRECTOR | 17935 | 21000 | 29168 | 13 | 67 |
HEAD OF BUYING | 9500 | 11979 | 13115 | ||
SENIOR BUYER | 7150 | 7400 | 7775 | ||
BUYER | 2804 | 4150 | 4575 | ||
PLANNING / BUYING | |||||
MEDIA (PLANNING/ BUYING)DIRECTOR | 16629 | 16592 | 18833 | 10 | 70 |
MEDIA (PLANNING/ BUYING) GROUPHEAD | 11883 | 14250 | 15167 | 14 | 57 |
MEDIA (PLANNING/ BUYING)MANAGER | 8850 | 10000 | 11173 | 14 | 58 |
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 6413 | 7355 | 8029 | 8 | 65 |
MEDIA PLANNER/BUYER | 5000 | 5646 | 6240 | 8 | 71 |
JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 3075 | 3600 | 4000 | 6 | 33 |
RESEARCH | |||||
HEAD OF RESEARCH | 8295 | 9933 | 12667 | 7 | 60 |
(MEDIA) RESEARCHER | 3600 | 5392 | 6450 | 6 | 58 |
TRAINEE | 2133 | 2500 | 2904 | 8 | 16 |
INNE | |||||
NEW BUSINESS | 25333 | 10 | 60 | ||
PR MANAGER | 8125 | ||||
TRAFFIC MANAGER | 4913 | 6250 | 6519 | ||
TRAFFIC BILLER | 3000 | 3333 | 3679 | 6 | 33 |
FINANSE ADMINISTRACJA I HR | |||||
FINANCIAL DIRECTOR | 23313 | 27216 | 31358 | 16 | 83 |
CHIEF ACCOUNTANT | 8931 | 11625 | 15208 | 9 | 63 |
ACCOUNTANT | 4077 | 4776 | 5438 | 5 | 67 |
JUNIOR ACCOUNTANT | 3600 | 3900 | 4500 | ||
FINANCIAL CONTROLLER | 7844 | 8938 | 11250 | ||
SENIOR ACCOUNTANT | 5592 | 5992 | 6329 | 7 | 63 |
OFFICE MANAGER | 3271 | 5576 | 7397 | 11 | 40 |
TELEPHONIST/ RECEPTIONIST | 2200 | 2280 | 2467 | ||
SECRETARY/ ASSISTANT | 2963 | 3500 | 4000 | 7 | 46 |
DRIVER | 3600 | ||||
HUMAN RESOURCES MANAGER | 9622 | 11270 | 12583 | 8 | 83 |
IT | |||||
IT MANAGER | 9039 | 11125 | 12938 | 10 | 67 |
IT SPECIALIST(administartor) | 5501 | 7500 | 7892 | ||
PROGRAMMER | 6183 | 8000 | 10500 |
Płacą coraz więcej
W porównaniu z okresem poprzednich 12 miesięcy nastąpił szybszywzrost płac zarówno zasadniczych jak i całkowitych w agencjachreklamowych oraz osłabnięcie tempa wzrostu płac całkowitych wdomach mediowych przy jednoczesnej dużej zwyżce tempa podwyżekpłacy zasadniczej.
Obserwowane wskaźniki mogą potwierdzać, iż pracodawcy na rynkureklamy realizują działania nakierowane na utrzymaniepracowników.
Wzrosty wynagrodzeń
Dla stanowisk w agencjach reklamowych średni wzrost płacyzasadniczej wyniósł 9%, zaś płacy całkowitej 5%. Dla stanowisk wdomach mediowych średni wzrost płacy zasadniczej wyniósł 10%, zaśpłacy całkowitej 2%.
Spośród 85 stanowisk objętych badaniem, prawie 2/3 osiągawartości średniej płacy rynkowej wyższe niż przed rokiem.
W przypadku agencji reklamowych tegoroczne badanie określarynkowe poziomy płac dla 53 stanowisk. Porównując wartości median iśrednich, obecnych wyników badań z ubiegłorocznymi, możnastwierdzić ogólnie, iż dla 29 stanowisk wynagrodzenia wzrosły, na13 pozostały na dotychczasowej wysokości a rynkowe poziomy płac dla11 stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W przypadku tych 11 stanowisk, gdzie średnia płaca spadła, nienależy jednak wiązać tego z ew. obniżaniem płac zatrudnionympracownikom. Wpływ na obraz rynku może mieć zarówno zmienionanieznacznie w porównaniu z rokiem ubiegłym grupa uczestników, jak iniższe wartości płac oferowane nowo zatrudnianym pracownikom.
Wysoka dynamika wzrostu płac charakteryzuje zarówno płace naniektórych stanowiskach typowych dla branży, ale również płace dlastanowisk we wspierających funkcjach, takich jak Finanse, IT orazHR. Ten ostatni trend związany jest z narastającą konkurencją owysoko wykwalifikowanych specjalistów pomiędzy firmami z różnychsektorów.
W przypadku domów mediowych, tegoroczne badanie określa rynkowepoziomy płac dla 32 wzorcowych stanowisk. Porównując aktualnewyniki badań z ubiegłorocznymi można stwierdzić, iż dla 21stanowisk wynagrodzenia wzrosły, na 5 pozostały na dotychczasowejwysokości a rynkowe poziomy płac dla 6 stanowisk spadły wporównaniu z rokiem ubiegłym.
Zatrudnienie
Wartość mediany liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych spadłaz 60 na 54 oznacza to iż agencje reklamowe z mniejszymzatrudnieniem na przestrzeni 2007 ograniczały zatrudnienie, rosłonatomiast zatrudnienie w większych agencjach reklamowych (średniezatrudnienie w agencjach wzrosło bowiem z 67 do 70 pracowników).Spośród badanych agencji reklamowych aż 2/3 planuje wzrostzatrudnienia pracowników etatowych w przeciągu najbliższych 12miesięcy.
Wartość mediany liczby zatrudnionych dla domów mediowych wzrosłaz 52 do 59 pracowników tj. o 13,5%, a średnia (z 53 na 64) - naweto 20%. Na najbliższe 12 miesięcy zdecydowana większość badanychdomów mediowych (85%) planuje dalszy wzrost zatrudnieniapracowników etatowych.
Stawki godzinowe
Badanie SAR obejmuje również oszacowanie wartości stawekcennikowych. Rozumiemy przez to pojęcie - stawkę cennikową dladanego stanowiska, prezentowaną klientom agencji reklamowej lubdomu mediowego na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu - jest towartość za godzinę pracy wyrażona Netto (bez VAT) w PLN ifakturowana przez firmę - nie należy więc mylić tej wartości zpłacą netto uzyskiwaną przez pracowników.
Zgodnie z wynikami badania średnio, stawki godzinowe spadły naprzestrzeni ostatnich miesięcy o 2%, przy czym należy uwzględnićew. wpływ zmiany próby firm objętych badaniem. Dla 20% stanowiskobjętych badaniem stawki godzinowe wzrosły przy tym powyżej 10%,ale aż dla 48,3% stawki spadły w granicach do 10%.
Stawki godzinowe (wszystkie kwoty podane w PLN, za godzinępracy) wg. stanu na 1.3.2008
Nazwa stanowiska | Mediana | Średnia |
KREACJA (Agencje reklamowe) | ||
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR | 375 | 358,3 |
CREATIVE DIRECTOR | 375 | 461,4 |
DEPUTY/ ASSOCIATE CREATIVEDIRECTOR | 420 | 395,7 |
CREATIVE GROUP HEAD | 236,5 | 263,8 |
SENIOR COPYWRITER | 280 | 303 |
COPYWRITER | 200 | 244,5 |
JUNIOR COPYWRITER | 150 | 167,8 |
SENIOR ART DIRECTOR | 300 | 317,7 |
ART DIRECTOR | 250 | 258,5 |
JUNIOR ART DIRECTOR | 155 | 174,5 |
SENIOR DTP OPERATOR | 192,5 | 193 |
DTP OPERATOR | 155 | 163,2 |
SENIOR GRAPHIC DESIGNER | 200 | 250 |
GRAPHIC DESIGNER | 200 | 229,3 |
JUNIOR GRAPHIC DESIGNER | 165 | 185 |
DESIGN MANAGER | 300 | 316,7 |
CLIENT SERVICE (Agencje reklamowe) | ||
CLIENT SERVICE DIRECTOR | 350 | 438,7 |
GROUP ACCOUNT DIRECTOR | 344 | 401,1 |
ACCOUNT DIRECTOR | 310 | 345,9 |
ACCOUNT SUPERVISOR | 245 | 261,1 |
ACCOUNT MANAGER | 205 | 224 |
ACCOUNT EXECUTIVE | 150 | 159,9 |
ACCOUNT ASSISTANT | 130 | 134,2 |
MEDIA (Domy Mediowe) | ||
PLANNING DIRECTOR | 300 | 289,6 |
MEDIA (PLANNING/ BUYING) DIRECTOR | 350 | 333,3 |
MEDIA (PLANNING/ BUYING) MANAGER | 200 | 183,8 |
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 150 | 140,1 |
MEDIA PLANNER/BUYER | 140 | 124,1 |
JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 80 | 65,4 |
STRATEGIA (Agencje reklamowe) | ||
STRATEGIC DIRECTOR | 380 | 445,4 |
STRATEGIC PLANNER | 250 | 290,2 |
RESEARCHER (STRATEGIC DEP.) | 150 | 202,6 |
TRAFFIC MANAGER | 190 | 181,7 |
TRAFFIC BILLER | 170 | 162,1 |
PR(Agencje reklamowe) | ||
PR DIRECTOR | 380 | 380 |
PR MANAGER | 210 | 235 |
PR EXECUTIVE | 145 | 164,2 |
Nazwa stanowiska | Mediana | Średnia |
PRODUKCJA (Agencje reklamowe) | ||
PRODUCTION DIRECTOR | 300 | 316,7 |
PRINT PRODUCTION MANAGER | 212 | 220,2 |
BROADCAST PRODUCTION MANAGER | 230 | 240 |
PRINT PRODUCER | 155 | 177,7 |
BROADCAST PRODUCER | 192,5 | 210,8 |
ART BUYER | 140 | 163,9 |
PRINT BUYER | 180 | 176,7 |
PROOFREADER | 125 | 130 |
NEWMEDIA (Agencje reklamowe) | ||
TECHNICAL DIRECTOR | 300 | 300 |
SENIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER | 180 | 187 |
WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER | 155 | 157,5 |
JUNIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER | 135 | 155 |
FLASH DEVELOPER | 160 | 176 |
IT(Agencje reklamowe) | ||
IT MANAGER | 200 | 220 |
IT SPECIALIST (ADMINISTRATOR) | 135 | 142,5 |
WEBSITE DEVELOPMENT (WEBMASTER) | 170 | 178 |
PROGRAMMER | 150 | 148,3 |
Krzysztof Gugała z Idea Management Consulting Partner obadaniu SAR dotyczącym zarobków w branży reklamowej2007/2008.
Opis Badania
Głównym celem badania było określenie poziomu stawek godzinowych,które stosowane są w procesie oferowania przez uczestniczące wbadaniu agencje reklamowe. Podane stawki godzinowe przyjęte dlaposzczególnych stanowisk, mają pokrywać wszystkie koszty agencjizwiązane z realizacją kontraktu oraz zakładaną marżę. W związku ztym stawki skalkulowane są przy założeniu, iż wynika z nich całośćwynagrodzenia agencji przez klienta, czyli nie są już do nichdodawane później żadne prowizje czy inne opłaty.
Założenia metodologiczne:
W badaniu wzięło udział 26 agencji reklamowych oraz 13 domówmediowych. Ponadto, po raz pierwszy równolegle przeprowadzonobadanie wynagrodzeń i stawek godzinowych dla agencji brand design.Na zlecenie SAR badanie przeprowadziła IDEA! Management Consulting- in partnership with Watson Wyatt.
Wszystkie zebrane stawki godzinowe dla poszczególnych stanowiskzostały uporządkowane w rankingu od najwyższej do najniższej.Następnie z tak przygotowanej listy stawek (próby) wybrano dlakażdego stanowiska następujące dane charakteryzujące rynek.
Definicje i pojęcia
Badanie wynagrodzeń obejmuje analizę płac zasadniczych - są towynagrodzenia gotówkowe, których wartość jest zagwarantowana itypowo w kolejnych miesiącach ma tę samą wartość. Może byćwypłacana jako pensja, honoraria, wynagrodzenie w ramachprowadzonej przez współpracownika działalności gospodarczej
Badanie obejmuje analizę płac całkowitych - jest to sumawszystkich elementów płacy, które pracownik otrzymuje w gotówce.Obliczana jest jako suma płacy zasadniczej, gwarantowanej orazwszystkich dodatkowych wypłat o zmiennej wartości: z tytułu premii,honorarium za konkretne projekty, prowizji czy nagrody. Do wartościpłacy całkowitej nie są wliczane świadczenia (program medyczny,samochód służbowy). Żeby porównać płace całkowite w różnychfirmach, wypłacających je z różną częstotliwością, zbierane sąkwoty wypłat za ostatnie 12 miesięcy.
Wyniki badania poziomów wynagrodzeń prezentują m.in.wartości:
mediany (wartość płacy położonej w środku listy wszystkichindywidualnych płac dla danego stanowiska, uporządkowanych wedługich wartości), pierwszego kwartyla (wartość płacy, dla której 25%zebranych danych osiąga niższą wartość) trzeciego kwartyla (wartośćpłacy, dla której 25% zebranych danych osiąga wyższą wartość).
Dane zawarte pomiędzy pierwszym i trzecim kwartylem reprezentujągłówny nurt praktyki rynkowej.
Wartości 1 i 3 kwartyla podawane są w przypadku zebrania conajmniej 7 danych o konkretnych wynagrodzeniach osób z co najmniej3 firm. Jeśli zebrano 3 do 6 danych, podane są tylko wartościmediany.
Dołącz do dyskusji: Dyr. kreatywny zarabia 24,5 tys. zł - raport o zarobkach w branżyreklamowej (wideo)