Danone liderem reklamowym branży mleczarskiej, mocno w górę Hochland, Zott i Almette
W ciągu dziesięciu miesięcy br. producenci wyrobów mleczarskich zwiększyli wydatki na reklamy w tradycyjnych mediach o kilkanaście procent. W największym stopniu w radiu i kinach, głównie kosztem gazet. Najwięcej wydaje Danone Polska, a marka Hochland zanotowała największy wzrost takich inwestycji.
Media pozainternetowe w okresie od stycznia do października br. na reklamach produktów mleczarskich zarobiły 347,1 mln zł (dane cennikowe bez rabatów). To 16,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - wynika z raportu Kantar Media dla Wirtualnemedia.pl.
Zdecydowaną większość budżetów, bo ponad 262 mln zł, firmy z tego sektora ulokowały w telewizji. Swoją obecność na szklanym ekranie zwiększyli w skali roku o 8,2 proc.
Producenci wyrobów mleczarskich w tym roku w największym stopniu zwiększyli wydatki na reklamę w radiach i kinach. W stacjach radiowych wydali w tym roku 162,1 proc. więcej niż przed rokiem (10,8 mln zł), a w kinach – 161,1 proc. więcej (23,4 mln zł).
Wartość reklam produktów mleczarskich w magazynach wzrosła w tym roku o 26 proc., do 21,1 mln zł, a na outdoorze - o 23,7 proc., do 28,9 mln zł. Znacznie zredukowano natomiast inwestycje reklamowe w gazety - z 2,7 mln zł do 688,7 tys. zł (spadek o 74,1 proc.).
Cennikowe wydatki reklamowe producentów wyrobów mleczarskich na poszczególne media (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 242 343 104 zł | 262 229 872 zł | 8,2 |
Radio | 4 104 239 zł | 10 755 908 zł | 162,1 |
Gazety | 2 662 523 zł | 688 692 zł | -74,1 |
Magazyny | 16 751 118 zł | 21 114 254 zł | 26 |
Outdoor | 23 327 318 zł | 28 867 450 zł | 23,7 |
Kina | 8 964 103 zł | 23 402 105 zł | 161,1 |
Indoor | b.d. | 13 650 zł | b.d. |
Razem | 298 152 405 zł | 347 123 381 zł | 16,4 |
Największym reklamodawcą w omawianym okresie, podobnie jak rok wcześniej, była firma Danone Polska z wydatkami w wysokości 84,1 mln zł (spadek o 3,3 proc.). Na pozycję wicelidera awansował Hochland Polska, który z wydatkami na poziomie 67,5 mln zł pokonał ubiegłorocznego wicelidera - firmę Zott Polska, mimo że ta ostatnia w skali roku zwiększyła nakłady na reklamę o 36,9 proc., do 58,6 mln zł. Latem br. Zott wspierał markę Jobella kampanią przygotowaną przez nowo wybraną do współpracy agencję Lemon Sky JWT, z kolei wiosną promowane były twarogi Zott Natural.
Kolejne miejsca w zestawieniu największych reklamodawców branży mleczarskiej należą do: Bakomy z wydatkami 36,5 mln zł (spadek o 8,5 proc.) oraz Mlekpolu z 20,9 mln zł (wzrost o 143,3 proc.). Ta ostatnia firma we wrześniu promowała śmietankę Łaciatą, a w październiku, pod hasłem „Wszystkiego Łaciatego” - mleko Łaciate.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów wyrobów mleczarskich | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
DANONE | 86 921 888 zł | 84 055 227 zł | -3,3 |
HOCHLAND POLSKA | 39 371 774 zł | 67 488 651 zł | 71,4 |
ZOTT | 42 861 865 zł | 58 569 352 zł | 36,9 |
BAKOMA | 39 875 224 zł | 36 486 925 zł | -8,5 |
MLEKPOL SM | 8 576 082 zł | 20 863 634 zł | 143,3 |
Razem | 298 152 405 zł | 347 123 381 zł | 16,4 |
Najmocniej reklamowaną marką produktów mleczarskich od stycznia do października br. było Danone - na jego reklamę wydano 84,1 mln zł (1,9 proc. mniej w skali roku). Drugim po tym względem brandem był Zott z wydatkami w wysokości 58,7 mln zł (wzrost o 36,9 proc.).
Z kolei na reklamy marki Hochland wydano w tym roku 36,8 mln zł (116 proc. więcej niż rok temu). Promocja Bakomy w tradycyjnych mediach warta była w omawianym okresie 36,5 mln zł (8,5 proc. mniej niż przed rokiem), a marki Almette (należącej do Hochland Polska) - 30,7 mln zł (38,2 proc. więcej niż rok temu).
W maju br. był reklamowany jogurt naturalny gęsty Bakoma, a w ostatnich miesiącach - nowe opakowania tych serków twarogowych Almette.
Najmocniej reklamowane marki mleczarskie | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
DANONE | 85 693 599 zł | 84 055 227 zł | -1,9 |
ZOTT | 42 861 865 zł | 58 659 352 zł | 36,9 |
HOCHLAND | 17 013 919 zł | 36 754 135 zł | 116 |
BAKOMA | 39 875 224 zł | 36 486 925 zł | -8,5 |
ALMETTE | 22 225 355 zł | 30 734 516 zł | 38,2 |
Razem | 298 152 405 zł | 347 123 381 zł | 16,4 |
Dołącz do dyskusji: Danone liderem reklamowym branży mleczarskiej, mocno w górę Hochland, Zott i Almette