Cyfrowy Polsat z 9,7 mld zł wpływów i 1 mld zł zysku. Więcej abonentów, mniej klientów prepaidowych
W ub.r. Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 9,73 mld zł wpływów ze sprzedaży, 8,07 mld zł kosztów operacyjnych i 1,02 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych jednostkowych usług abonamentowych firmy wzrosła o 5,1 proc. do 13,25 mln, a liczba usług prepaidowych - zmalała o 15,2 proc. do 3,27 mld zł.
Przychody Grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży zmalały z 9,82 mld zł z 2015 roku do 9,73 mld zł, koszty operacyjne - wzrosły z 7,87 mld zł do 8,07 mld zł, a zysk netto zmniejszył się z 1,16 mld zł do 1,02 mld zł.
Po stronie wpływów zmalały te detaliczne i hurtowe, a wzrosły te ze sprzedaży sprzętu. Jednocześnie zwiększyły się m.in. koszty kontentu, dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klientów, a zmalały wydatki techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie.
W samym czwartym kwartale Grupa Cyfrowy Polsat miała 2,54 mld zł wpływów ze sprzedaży, po wzroście w skali roku o 1,5 proc. w ujęciu pro forma (jeśli w wynikach z 2015 roku uwzględnić dane Grupy Midas, którą Cyfrowy Polsat przejął w lutym ub.r.). Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Polsat zwiększyły się o 7,1 proc. do poziomu 336 mln zł, a jej udział w rynku reklamy telewizyjnej wyniósł 27,2 proc. (o 1,3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej).
Jednocześnie zysk netto Grupy Cyfrowy Polsat od października do grudnia ub.r. wyniósł 342 mln zł, o 84,2 proc. więcej niż rok wcześniej. - Jednorazowy wpływ na zysk netto miało rozpoznanie aktywa z tytułu podatku odroczonego dotyczącego transakcji eliminowanych w procesie konsolidacji. Rozpoznanie ww. aktywa miało pozytywny wpływ na skonsolidowany wynik finansowy netto Grupy Polsat w wysokości 104 mln zł - wyjaśnia firma.
- To kolejny rok, kiedy osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe całej Grupy. Stabilne przychody oraz kontrola kosztów operacyjnych skutkowały stabilizacją wyniku EBITDA oraz jego silną marżą. W ubiegłym roku konsekwentnie zmniejszaliśmy zadłużenie, co pozostaje także naszym priorytetem na ten rok. Cały czas silną pozycję w naszej Grupie stanowią stabilne i wysokie wolne przepływy pieniężne, które nie tylko pozwalają nam realizować cele biznesowe, ale także planowo zmniejszać zadłużenie naszej Grupy - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.
Na koniec ub.r. Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 16,52 mln jednostkowych usług (RGU), o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
W modelu abonamentowym miała sprzedanych 13,25 mln usług (wzrost o 5,1 proc.,), głównie telefonii komórkowej (6,73 mln, po wzroście o 3,3 proc.) i płatnej telewizji (4,5 mln, po wzroście o 5,8 proc.). Z tych usług na koniec ub.r. korzystało 5,88 mln klientów, o 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Średni miesięczny przychód od abonenta (ARPU) zwiększył się o 2,7 proc. 90,7 zł, na klienta przypadło przeciętnie 2,25 usługi, a wskaźnik rezygnacji z usług (churn) zmalał do 8,3 proc.
W modelu prepaidowym firma miała sprzedanych 3,27 mln jednostkowych usług, o 15,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Liczba usług telefonii komórkowej zmalała o 17,2 proc. do 2,97 mln. Średni przychód ze sprzedanej usługi zwiększył się o 3,8 proc. do 19,2 zł.
Firma podała, że do końca lutego br. zarejestrowano u niej (głównie w sieci Plus) 2,8 mln numerów prepaidowych. Spory spadek łącznej liczby sprzedanych usług tego typu wynika z faktu, że z spora część użytkowników ofert prepaidowych przeszła na abonament, ponadto na całym rynku zmalała mocno liczba nowych klientów prepaidowych.
- 2016 rok upłynął nam na konsekwentnym umacnianiu posiadanej, silnej pozycji na poszczególnych rynkach - telefonii komórkowej, płatnej telewizji i wideo online - oraz w obszarze usług multiplay. Podkreślenia wymaga wzrost liczby świadczonych usług kontraktowych aż o 640 tys., ponad 1,3 miliona klientów programu SmartDom oraz istotny spadek churn i konsekwentny wzrost średniego przychodu od klienta kontraktowego. Wskaźniki te świadczą o wzroście zadowolenia naszych klientów z usług, które im dostarczamy, co było i pozostaje dla nas priorytetem – podsumowuje Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu. - Naszym celem na ten rok pozostaje dalszy wzrost bazy usług, nasycenia bazy klientów usługami zintegrowanymi oraz średniego przychodu od klienta - zapowiada.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z 9,7 mld zł wpływów i 1 mld zł zysku. Więcej abonentów, mniej klientów prepaidowych