Cyfrowy Polsat ostatecznie przegrał z UOKiK, musi zapłacić 17 mln zł za mylące reklamy SmartDomu
Sąd Najwyższy oddalił kasację, ostatecznie utrzymując 16,7 mln zł kar nałożonych przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i jego spółkę zależną Polkomtel za wprowadzającą w błąd kampanię reklamową usługi SmartDom z 2014 roku.
Na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdzono, że „SN potwierdził, że reklama pakietu SmartDom była nieuczciwą praktyką rynkową, która wprowadzała klientów w błąd”.
Za te reklamy prezes UOKIK nałożył za to 4,41 mln zł kary na Cyfrowy Polsat i 12,29 mln zł na Polkomtel. Nakazał też emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd: przez 30 dni mają być one pokazywane w telewizji, po pięć razy dziennie w paśmie wieczornym oraz zamieszczone w serwisach internetowych obu firm (wraz z linkiem w górnej części strony głównej do pełnej decyzji UOKiK-u).
Firmy złożyły apelację, sprawa przeszła przez kilka instancji sądowych. W 2019 roku odwołanie zostało oddalone przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
📢Wygrana Prezesa #UOKiK w Sądzie Najwyższym z Cyfrowym Polsatem i Polkomtelem.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 5, 2023
❗️SN potwierdził, że reklama pakietu SmartDom była nieuczciwą praktyką rynkową, która wprowadzała klientów w błąd. pic.twitter.com/7YHqHkzxVK
Reklamy SmartDomu z Brodzik i Wilczakiem
Decyzja prezesa UOKiK-u dotyczy spotów telewizyjnych Cyfrowego Polsatu i Plusa z bożonarodzeniowej kampanii SmartDomu w 2014 roku. Podkreślano w nich, że klienci mogą otrzymać pakiet usług telekomunikacyjnych z zestawem urządzeń w jednym abonamencie za 61 zł miesięcznie.
W rzeczywistości nie można było podpisać jednej umowy na takich warunkach. Klient musiał zawrzeć kolejną umowę - na zakup urządzeń i płacić za nie dodatkową ratę. O tym informował jedynie napis małą czcionką u dołu ekranu pokazywany przez ok. 2,5 sekundy („Przy zawarciu umowy Abonent nie płaci ceny zestawu. Abonent zobowiązany jest do zapłaty 48 rat za sprzęty w sumie 99,99 zł/mies., zgodnie z harmonogramami. Rabaty dostępne najpóźniej od 2. pełnego okresu rozliczeniowego”). Jednocześnie lektor zachęcał: „SmartDom na gwiazdkę! Teraz zestaw Samsung Smart TV, tablet i smartfon”, a dużo większe napisy informowały: „Wszystko za 0 zł na start. 61 zł mies. przez całą umowę”
UOKiK orzekł, że z powodu formy jej przedstawienia informacja o rzeczywistych warunkach promocji była nieczytelny dla przeciętnego konsumenta. W konsekwencji reklama mogła wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie rzeczywistej opłaty za ofertę.
Regulator nałożył za to 4,41 mln zł kary na Cyfrowy Polsat i 12,29 mln zł na Polkomtel. Nakazał też emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd: przez 30 dni mają być one pokazywane w telewizji, po pięć razy dziennie w paśmie wieczornym oraz zamieszczone w serwisach internetowych obu firm (wraz z linkiem w górnej części strony głównej do pełnej decyzji UOKiK-u).
- Dzięki temu wiedza o rozstrzygnięciu dotrzeć będzie mogła do konsumentów, a także innych przedsiębiorców działających w branży. Wśród konsumentów komunikat tej treści powinien zwiększyć wiedzę o przepisach chroniących ich prawa i krytycyzm względem przekazów reklamowych. Przedsiębiorcy powinni z kolei dowiedzieć się o negatywnych konsekwencjach naruszania praw konsumentów, co poza wychowawczą spełni również funkcję prewencyjną - uzasadnił urząd.
Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie. Jesienią ub.r. decyzję o grzywnach podtrzymał Sąd Apelacyjny.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
Jesienią 2021 roku Sąd Apelacyjny utrzymał kary w wysokości ponad 18 mln zł nałożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku. Natomiast Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd w kampanii „Power LTE”.
Na początku ub.r. SOKiK utrzymał karę w wysokości 34,9 mln zł nałożoną na Cyfrowy Polsat za to, że w czasie piłkarskiego Euro 2016, z którego transmisje oferował w systemie pay-per view, utrudniał swoim klientom dostęp do dwóch niemieckich kanałów pokazujących mecze z tego turnieju.
Z kolei Sąd Apelacyjny obniżył z 50,63 do 16,81 mln zł grzywnę nałożoną na Polkomtel przez prezesa UOKiK za pobieranie od klientów dodatkowych opłat za pobieranie treści audio i wideo.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat ostatecznie przegrał z UOKiK, musi zapłacić 17 mln zł za mylące reklamy SmartDomu
Potrzebujesz szybkiego i latwego finansowania z 3% kredytem konsumenckim. oferujemy pozyczki osobiste od 5 000€ do 500.000€, aby zaspokoic wszystkie potrzeby i projekty, w zaleznosci od Twoich potrzeb.
nasz adres e-mail: kubiakrosiak@gmail.com