Cityboard Media w ub.r. ze wzrostem wpływów i 5,3 mln zł zysku
Przychody ze sprzedaży usług firmy reklamy zewnętrznej Cityboard Media wzrosły w 2019 roku w stosunku do roku 2018 o 3,7 proc., do 55,22 mln zł. Firmie udało się znacząco zwiększyć zysk netto – z 2,1 mln zł do 5,3 mln zł.
Cityboard Media zamknęła 2019 rok przychodami sprzedażowymi w wysokości 55,22 mln zł. Było to 3,3 proc. więcej w porównaniu do 2018 roku.
Niemal w całości przychody te pochodziły z tytułu usług świadczonych na terenie Polski – było to 55,16 mln zł (wobec 53,09 mln zł rok wcześniej). Na usługach eksportowych spółka zarobiła w 2019 roku 62,8 tys. zł (wobec 153,1 tys. zł rok wcześniej).
Koszty działalności operacyjnej wzrosły w skali roku o 2,1 proc., do 49,28 mln zł. Spółka najwięcej wydała na usługi obce – 41,57 mln zł (wobec 41,7 mln zł przed rokiem).
Firma tłumaczy wzrost kosztów operacyjnych wynikiem wzrostu wartości wynagrodzeń i kosztów około wynagrodzeniowych. Kontynuowane były czynności obniżenia kosztów poprzez dalszą restrukturyzację środków produkcji zarówno tych nierentownych, jak i tych będących na terenach gmin oraz dalszych renegocjacji zawartych w latach poprzednich umów dzierżawy. Wzrost kosztów w obszarze materiałów i energii jest efektem podjęcia modernizacji oświetlenia ekranów poprzez wymianę zużytych systemów na nowe energooszczędne o bardzo niskiej konsumpcji energii.
Na wynagrodzenia w 2019 roku przeznaczono łącznie 448,9 tys. zł (rok wcześniej 287,2 tys. zł). Zatrudnienie pracowników etatowych pozostało niezmienione rok do roku – było to 6 osób. Wynagrodzenie zarządu wyniosło z kolei 13,2 tys. zł w ub.r.
Spółka wypracowała zysk ze sprzedaży w kwocie 5,4 mln zł (wobec 4,7 mln zł rok wcześniej). Zysk z działalności operacyjnej wzrósł w omawianym okresie z 4,2 mln zł do 6,2 mln zł, zysk brutto wzrósł z kolei z 2,9 mln zł do 6 mln zł.
Spółka zamknęła 2019 rok zyskiem netto w wysokości 5,3 mln zł (rok wcześniej 2,1 mln zł), który w całości zamierza przeznaczyć na pokrycie strat z lat ubiegłych.
Podstawowym przedmiotem działalności Cityboard Media jest świadczenie zlecanych usług ekspozycji materiałów reklamowych. Usługi są realizowane na rozmieszczonych na terenie całej Polski wolnostojących nośnikach reklamowych oraz tablicach reklamowych zamontowanych na ścianach i dachach budynków, które są własnością Cityboard Media. Firma na koniec 2019 roku miała łącznie około 3 255 ekranów reklamowych na terenie całej Polski.
Firma zwraca uwagę, że potrzeba zastępowania lokalizacji nowymi lokalizacjami w 2019 roku ograniczona została wydłużona procesem inwestycyjnym wynikającym z nowej interpretacji prawa budowlanego dotyczącego zasad lokalizowania i budowania urządzeń reklamowych. Kontynuowany jest proces lokalizowania urządzeń reklamowych w obszarach nowych miast.
W roku 2019 kontynuowano optymalizację kosztów operacyjnych. Działania te pozwoliły na utrzymanie kosztów w zbliżonej wartości w stosunku do roku 2018. Proces restrukturyzacji kosztów jest procesem długofalowym, zależnym od wielu czynników, w tym nowych ustaw rządowych, dlatego jego kontynuacja może być ograniczona w kolejnych latach.
W sprawozdaniu finansowym zarząd Cityboard Media podkreśla, że szacunki ekonomiczno-finansowe spółki na 2020 rok są niemożliwe do określenia, bowiem zależą głównie od sytuacji rozwoju pandemii COVID-19, a w konsekwencji aktywności klientów i ich poziomu wydatków na reklamę. Niezależnie od możliwych dalszych zmiennych prognoz w obszarze sprzedaży, nadal będą kontynuowane prace nad optymalizacją kosztową sieci, by utrzymać w roku 2020 balans pomiędzy kosztami a przychodami. Zarząd spółki prognozuje na drugą połowę roku 2020 stopniowy, w porównaniu z okresem pierwszej połowy roku 2020, wzrost zamówień z obszaru małych i średnich przedsiębiorstw.
Zapaść na rynku reklamy zewnętrznej
Z powodu pandemii koronawiursa i wprowadzonych wiosną br. licznych obostrzeń branża outdoorowa dużo traci na rynku reklamowym. Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom wynika, że estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce (OOH, DOOH, Tranzyt) wyniosła w II kwartale br. 46,5 mln zł, co oznacza spadek o ponad 71 proc. względem analogicznego okresu roku 2019 r. W pierwszym półroczu 2020 roku wartość rynku wyniosła 146,8 mln złotych, co jest wynikiem o 44,5 proc. gorszym względem ubiegłego roku.
W kwietniu zarówno ruch samochodowy, jak i pieszy spadł w największych miastach i aglomeracjach o blisko 80 procent. Przy głównych szlakach komunikacyjnych między dużymi miastami o ponad 60 procent. Ale wraz z uwalnianiem od maja działań gospodarczych i części usług wracał dość szybko do normalnego poziomu. Jak podano w komunikacie "na koniec maja osiągnął już 70 proc.- 80 proc. sprzed stanu pandemii. Na koniec czerwca był już normalny. Jedynie wskaźniki dla komunikacji miejskiej rosły wolniej ze względu na obostrzenia związane z możliwą liczbą przewożonych pasażerów".Stąd wszystkie akcje promocyjne i reklamowe zaplanowane na okres od kwietnia do czerwca na nośnikach OOH zostały ostatecznie w pełni odwołane lub przeniesione na okresy późniejsze.
Grupa AMS bez trzech czwartych wpływów
Izolacja społeczna spowodowana epidemią mocno odbiła się też na wynikach grupy AMS stanowiącej pion reklamy zewnętrznej Agory. W drugim kwartale jej przychody skurczyły się o 73,8 proc. do 13,3 mln zł. - W związku z restrykcjami mającymi na celu zatrzymanie rozprzestrzeniania się pandemii zawieszona została możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez część przedsiębiorstw (np. centra handlowe, instytucje kulturalne, siłownie, hotele itp.), co wpłynęło na wstrzymanie przez reklamodawców działań promocyjnych - wyliczono w sprawozdaniu Agory. - Dodatkowym czynnikiem negatywnie wpływającym na poziom przychodów grupy AMS było ograniczenie liczby kampanii patronackich oraz wpływów z usług druku plakatów, które są pochodną sprzedaży w segmencie reklamy klasycznej oraz brak zleceń reklamowych ze strony spółek skarbu państwa - dodano. Koszty operacyjne grupy AMS zmalały w zeszłym kwartale o 13,7 proc. do 33,4 mln zł. Najmocniej ograniczono wydatki na realizację kampanii, reprezentację i reklamę oraz utrzymanie systemu.
Także zajmująca się cyfrową reklamą zewnętrzną spółka Screen Network (4fun Media) w pierwszym półroczu zanotowała spadek wpływów z 9,9 do 8,47 mln zł, czyli o 14 proc. Grupa 4fun Media zauważa, że według danych IGRZ cały rynek reklamy zewnętrznej zmalał o 44 proc., a w części cyfrowej - o 21 proc. Koszty operacyjne Screen Network zwiększyły się z 8,26 do 8,68 mln zł, a zysk EBITDA zmalał z 3,04 do 2,45 mln zł. W związku ze spowolnieniem ograniczono wydatki na zatrudnienie i wstrzymano inwestycje. - Pierwotne plany na 2020 rok zakładały m.in. inwestycje w rozbudowę sieci nośników reklamowych oraz infrastruktury technologicznej, na co środki zapewnia umowa leasingowa umożliwiająca finansowanie zakupu ekranów wielkoformatowych LED o łącznej wartości 11 mln złotych - przypomniała grupa 4fun Media, zaznaczając, że te plany wstrzymano.
Dołącz do dyskusji: Cityboard Media w ub.r. ze wzrostem wpływów i 5,3 mln zł zysku
Dziękuję za uwagę...