SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ceny diesla w górę a benzyny w dół

W ślad za zmianami cen na rynku hurtowym należy się spodziewać w dalszym ciągu  podwyżek cen oleju napędowego  na stacjach, natomiast na części stacji powinny zacząć nieznacznie spadać ceny benzyn.  Większych zmian nie spodziewamy się jedynie w przypadku autogazu, podają analitycy Biura Maklerskiego Reflex w komentarzu tygodniowym.

Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorów paliw

  Eurosuper 95 Superplus 98 ON LPG
  cena zmiana * cena zmiana * cena zmiana * cena zmiana *
PKN Orlen 5,42 0,01 5,66 0,02 5,55 0,09 2,84 0
Grupa Lotos 5,43 0,03 5,67 0,03 5,56 0,11 2,85 0
Koncerny 5,42 0,01     5,54 0,07 2,85  0,01
Prywatni 5,41 0,03 5,59 0,01 5,54 0,1 2,83 -0,01
średnia 17-11-2011 5,42 0,02 5,62 0,02 5,54 0,09 2,84 0
* zmiana w zł/l liczona w ujęciu tydzień do tygodnia


 Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:

Już nie o 8 groszy na litrze jak w 2008 roku, nie o 6 groszy na litrze jak tydzień temu, ale średnio o 12 groszy więcej płacimy za litr diesla niż popularnej 95. To różnica między średnia ceną oleju napędowego i benzyny, podczas gdy na części stacji sięga ona nawet 20 groszy na lirze.

Ta dysproporcja będzie się pogłębiać. W ślad za zmianami cen na rynku hurtowym należy się spodziewać w dalszym ciągu  podwyżek cen oleju napędowego  na stacjach, natomiast na części stacji powinny zacząć nieznacznie spadać ceny benzyn.  Większych zmian nie spodziewamy się jedynie w przypadku autogazu.

Na rynku hurtowym  ceny oleju napędowego  są wyższe od cen benzyny bezołowiowej 95 o około 260 PLN/1000 l. To niestety wymusi na właścicielach stacji kolejne decyzje o podwyżkach cen diesla. Te zmiany odnotujemy prawdopodobnie już w przyszłym tygodniu. Należy się spodziewać, że za litr diesla na stacji zapłacimy od 4,48 do 4,65 zł. Ceny benzyny  Eurosuper  95 pozostaną na poziomie 4,35 – 4,50 zł/l.

Najniższe ceny paliw w mijającym tygodniu – podobnie tydzień temu – notowaliśmy w województwie lubelskim. Tu za litr benzyny bezołowiowej 95 płacono średnio 5,35 zł i oleju napędowego 5,51 zł/l.  Najwyższe ceny paliw odpowiednio 5,45 i 5,58 zł/l były w województwie lubuskim.  Nie oznacza to jednak, że to tu w lubuskim podwyżki cen były najwyższe. Najbardziej w skali tygodnia  - o 13 groszy na litrze- drożał diesel w województwach lubelskim i podlaskim, a benzyna bezołowiowa 95 – o 5 groszy na litrze – w województwie świętokrzyskim.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 18-11-2011 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4169 PLN/1000l (spadek o 66 PLN/1000l w porównaniu do cen z 11-11-2011),  Superplus 98 – 4288 PLN/1000l (spadek o 44 PLN/1000l), olej napędowy 4433  PLN/1000 l (wzrost o 62 PLN/1000l), olej opałowy lekki 3355 PLN/1000 l (wzrost o 78 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 18-11-2011 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4174 PLN/1000l (spadek o 56 PLN/1000l  w porównaniu do cen z 11-11-2011),  Superplus 98 – 4293 PLN/1000l (spadek o 34 PLN/1000l), olej napędowy 4433 PLN/1000 l (wzrost o 62 PLN/1000l), olej opałowy lekki 3341 PLN/1000 l (wzrost o 78 PLN/1000l).

Mijający tydzień na rynku ropy naftowej upłynął pod znakiem zauważalnego zmniejszenia różnicy (spreadu) miedzy cenami ropy Brent i WTI. Obecnie ropa Brent w Londynie jest 10 USD droższa od ropy WTI a jeszcze  kilka tygodni temu różnica ta wyraźnie przekraczała poziom 20 USD. Na europejski rynek powoli wracają dostawy libijskiej ropy choć droga do pełnego przywrócenia wielkości eksportu jest jeszcze daleka. Kryzys zadłużenia w Europie wyraźnie nie służy notowaniom cen ropy Brent, które spadły do poziomu 109 USD i są najniższe od ponad 2 tygodni. Zaniepokojenie sytuacją w Europie znajduje swój wyraz w rentownościach europejskich obligacji. Dodatkowo zaniepokoił raport Fitch na temat ekspozycji amerykańskich banków na pogarszającą się sytuację finansową Europy.  Rynek obawia się już nie tylko recesji w Europie ale również poważnych problemów w światowej gospodarce co wpłynęłoby negatywnie na poziom konsumpcji rop y, z tym, że należy pamiętać o niskiej wartości elastyczności dochodowej popytu na ropę. Tymczasem Międzynarodowa Agencja Energii dokonała jedynie symbolicznej rewizji w dół prognoz światowej konsumpcji ropy. Według najnowszych szacunków w tym roku światowa konsumpcja ropy wzrośnie 0,9 mln bbl/d (1%) do poziomu 89,2 mln bbl/d. Rok 2012 przyniesie dalszy wzrost światowego popytu na ropę do poziomu 90,5 mln bbl/d (+1,3 mln bbl/d).MAE podkreśla przy tym wysokie tempo wzrostu światowej konsumpcji diesla.

Z kolei na rynku amerykańskim notowania ropy WTI przekroczyły w tym tygodniu poziom 100 USD po raz pierwszy od 5 miesięcy. Zwyżkom cen ropy WTI pomogły informacje o odwróceniu rurociągu Seaway.  Enbridge po wykupienie 50% udziałów w rurociągu Seaway od Conoco Phillips zapowiedział wspólnie z  Enterprise Products Partners LP odwrócenie kierunku  rurociągu Seaway łączącego magazyny amerykańskiej ropy w Cushing z amerykańskim wybrzeżem w Zatoce Meksykańskiej. Ropa ma płynąć z Cushing do Zatoki Meksykańskiej już w połowie przyszłego roku. Do końca 2013 zdolności przesyłowe osiągną 0,4 mln bbl/d. Decyzja ta rozwiązuje w pewnym stopniu problem „wąskiego gardła" i braku zdolności magazynowych dla ropy w Cushing. Poza tym wraz z inwestycjami TransCanada w rurociąg Keystone XL umożliwi dostęp do światowego rynku handlu ropą naftową kanadyjskiej ropie z piasków roponośnych. Plany rozbudowy rurociągu Keystone XL z Cushing do wybrz eża USA zaowocowałyby stworzeniem największego systemu dystrybucyjnego w Ameryce Północnej prowadzącego ze złóż ropy w kanadyjskiej prowincji Alberta do amerykańskich rafinerii i portów w Zatoce Meksykańskiej. Docelowe zdolności przesyłowe szacuje się na  1,1 mln bbl/d.

Dołącz do dyskusji: Ceny diesla w górę a benzyny w dół

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl