Apple żąda oddania domeny ap.pl. „Fonetycznie identyczna z naszym znakiem towarowym”
Koncern Apple domaga się uznania, że korzystanie z domeny ap.pl narusza jego prawa. Amerykański producent twierdzi, że adres wprowadza użytkowników w błąd i jest zbyt podobny do nazwy Apple. - Apple działa z pozycji siły wymuszając na pojedynczej osobie fizycznej podporządkowanie się jego decyzji - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Artur Janiszewski, właściciel domeny.
Domenę ap.pl Artur Janiszewski zarejestrował w 2002 r., a od 2012 prowadzi pod tym adresem sklep internetowy oferujący usługi serwisowe telefonów różnych marek i sprzedający akcesoria do urządzeń mobilnych.
W maju br. Janiszewski otrzymał od międzynarodowej kancelarii prawniczej pismo wzywające go do bezpłatnego przekazania domeny ap.pl na rzecz firmy Apple. - Nie widziałem żadnego powodu, żeby ulec temu żądaniu - wspomina przedsiębiorca w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl. - Adres ap.pl należy do mnie od 13 lat i nie rejestrowałem go w celach spekulacyjnych, ale po to, by prowadzić pod nim firmę o nazwie Art Production. Apple stwierdził, że adres ap.pl fonetycznie za bardzo przypomina jego nazwę i znak towarowy. Tymczasem domena jest zwyczajnym skrótem od nazwy przedsiębiorstwa. Odpowiedziałem więc Apple, że się nie zgadzam.
Wkrótce po tym Janiszewski otrzymał liczący ok. 600 stron sądowy pozew, w którym Apple powtórzył swoje żądania oddania domeny. W dokumencie napisano m.in.: „Pozwany wykorzystuje w działalności gospodarczej sporną domenę AP.PL. Takie działanie narusza prawo do znaków towarowych Apple, które są w sposób ciągły i od wielu lat są używane w celu identyfikacji i ochrony niezwykle popularnych produktów i usług. Oznaczenie APPLE stanowi najbardziej renomowaną markę na świecie a znaki towarowe APPLE cieszą się bardzo dobrą reputacją i są powszechnie znane. Pozwany korzysta w sposób nieuprawniony z renomy znaków towarowych powoda”.
Janiszewski wspomina także zdziwienie, jakie wywołała u niego argumentacja prawników reprezentujących Apple. - W rozmowie telefonicznej prawnik stwierdził wprost, że Apple chce mieć kontrolę nad tą domeną zabezpieczając się przed ewentualnością sprzedaży przeze mnie tej domeny podmiotowi z Chin, który mógłby oferować podrobione produkty Apple - zaznacza przedsiębiorca. - Czy to jest powód do zabierania domeny i niszczenia przedsiębiorstwa? Sam pozew jak i informacje zawarte w nim zarzuty nie pozostawiają wątpliwości, że Apple działa z pozycji siły wymuszając na pojedynczej osobie fizycznej podporządkowanie się jego decyzji.
Właściciel domeny ap.pl otrzymał także propozycję odsprzedania jej Apple. Koncern zaproponował kwotę 6 tys. dol., którą Janiszewski uznał za śmiesznie niską. Tę opinię podziela w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Daniel Dryzek, inwestor na rynku domen internetowych i ekspert segmentu domenowego.
- Domena ap.pl może być warta od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych - ocenia Dryzek. - Można sobie na przykład wyobrazić firmę, której nazwa będzie składać się z dwóch słów zaczynających się na A i P. Dla takiego podmiotu domena ap.pl mogłaby być bardzo dużo warta. Jako przykład można podać markę Nationale Nederlanden, która niedawno odkupiła za nieujawnioną kwotę domenę nn.pl.
Wirtualnemedia.pl poprosiły Apple o komentarz w sprawie roszczeń do domeny ap.pl. Do momentu publikacji tego tekstu nie otrzymaliśmy od koncernu odpowiedzi. Obecnie sprawa spornego adresu trafiła do sądu polubownego ds. domen internetowych w Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Janiszewski jest dobrej myśli, jeśli chodzi o rozstrzygnięcie sporu i podkreśla, że racja leży po jego stronie. Podobnie widzi to Daniel Dryzek.
- Zdziwiłbym się, gdyby wniosek Apple nie został oddalony. Moim zdaniem nie ma on żadnych podstaw prawnych, a argumenty wysuwane przez Apple mogą tylko dziwić - podkreśla Dryzek. - Rozwiązania „siłowe” w przypadku domen mogą podpowiadać działy prawne lub firmy prawnicze, które obsługują taką firmę. A zazwyczaj szybciej, łatwiej i taniej jest po prostu odkupić nazwę. Wiele z tych roszczeń jest bezzasadnych i kończy się oddaleniem w sądzie. Wtedy firma taka musi pokryć zarówno koszty związane z taką sprawą jak i musi zapłacić często już znacznie wyższą cenę za domenę - zaznacza ekspert rynku domen.
Spór o domenę ap.pl to nie pierwszy przypadek w Polsce, gdy Apple domaga się oddania mu adresu internetowego, który zdaniem koncernu za bardzo przypomina jego nazwę. W 2010 r. firma zażądała zamknięcia bloga applemania.pl zajmującego się produktami Apple. Z kolei w 2012 r. domagała się oddania jej adresu a.pl, pod którym działają internetowe delikatesy. W obu tych przypadkach Apple uzyskał niewiele. Applemania działa nadal jako część serwisu Komórkomania, bez przeszkód funkcjonują też delikatesy a.pl.
Dołącz do dyskusji: Apple żąda oddania domeny ap.pl. „Fonetycznie identyczna z naszym znakiem towarowym”