Allegro może zadebiutować na giełdzie we wrześniu, właściciele mają sprzedać akcje za 2,3-3 mld dolarów
Według agencji Reuters debiut giełdowy Allegro może nastąpić już we wrześniu br. Firma ma zostać wyceniona na ok. 11 mld dolarów, a obecni właściciele chcą sprzedać część jej akcji za 2,3-3 mld dolarów.
Informację o planach debiutu Allegro na giełdzie podał w drugiej połowie czerwca Bloomberg. Zaznaczył, że firma ofertę dla inwestorów przygotowuje wspólnie ze spółką Lazard. Może pojawić się na giełdzie jesienią br.
Teraz Reuters informuje, że Allegro może zadebiutować na warszawskiej giełdzie już we wrześniu. Jego właściciele chcą uzyskać od 2,3 do 3 mld dolarów ze sprzedaży części akcji, a kapitalizacja firmy może wynieść ok. 11 mld dolarów (przy obecnym kursie to 43 mld zł). Tym samym Allegro stałoby się najcenniejszą spółką na warszawskim parkiecie, obecny lider pod tym względem CD Projekt jest wyceniany na ok. 36 mld zł.
Według Bloomberga część posiadanych walorów Allegro chcą sprzedać inwestorom giełdowym fundusze Permira i Mid Europa Partners. Akcji Allegro ma natomiast nie sprzedawać jego trzeci właściciel - fundusz Cinven
Allegro przejęte za 3,25 mld dolarów, rok temu kupiło eBilet
Fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven przejęły Allegro pod koniec 2016 roku, płacąc 3,25 mld dolarów. Przedtem przez 8 lat właścicielem firmy był fundusz Naspers, zapłacił za nią 950 mln funtów
Wiosną ub.r. Allegro przejęło firmę eBilet, za 80 proc. jej udziałów płacąc 88 mln zł. Z kolei jesienią 2018 roku wprowadziło usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów w modelu abonamentowym Allegro Smart. Od połowy marca do połowy czerwca w związku z epidemią koronawirusa można z niej było korzystać za darmo,
Allegro to najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w maju zanotowało 18,38 mln realnych użytkowników, 1,76 mld odsłon oraz 16 minut i 33 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a aplikacja mobilna Allegro - 4,83 mln użytkowników.
Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.
2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro
Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.
Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.
Na koniec ub.r. w firmie pracowało 1 969 osób, wobec 1 713 rok wcześniej.
Czytaj więcej: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów
Dołącz do dyskusji: Allegro może zadebiutować na giełdzie we wrześniu, właściciele mają sprzedać akcje za 2,3-3 mld dolarów