Agencja AFP będzie walczyć z fake newsami na polskim Facebooku
Facebook nawiązał współpracę z Agence France Presse (AFP), która ma sprawdzać informacje pojawiające się w polskiej wersji serwisu oraz identyfikować materiały typu fake news. Francuska agencja jest pierwszym tego typu weryfikatorem zaangażowanym przez Facebook na naszym rynku.
Facebook od kilku lat zapewnia, że dostrzega rosnący problem dezinformacji w swoim serwisie i stara się z nim skutecznie walczyć. Jednak do tej pory działania firmy w Polsce w obszarze identyfikacji i usuwania fake newsów nie były wyraźnie widoczne, choć Facebook podejmował w tym kierunku pewne kroki – np. wprowadzając jesienią ub.r. informacje na temat wydawców publikowanych postów.
W połowie ub.r. podczas wizyty w Warszawie Tessa Lyons-Laing z zespołu Facebooka odpowiedzialnego za Newsfeed tłumaczyła, że w Polsce nie ma wyspecjalizowanych organizacji typu fact-checkers weryfikujących informacje w sieci, dlatego też walka z fake newsami jest na polskim Facebooku utrudniona.
Teraz może to się zmienić. Facebook poinformował o uruchomieniu programu weryfikacji informacji w Polsce we współpracy z Agence France Presse (AFP), która posiada certyfikat International Fact-Checking Network. AFP zacznie oceniać rzetelność i prawdziwość treści na Facebooku począwszy od kwietnia br.
Facebook informuje, że gdy weryfikator informacji oceni treść jako fałszywą, serwis pokazuje ją niżej w Aktualnościach, znacznie zmniejszając jej dystrybucję. Ma to zapobiegać rozprzestrzenianiu się oszustw i zmniejszać liczbę osób, które je widzą.
Według zapowiedzi zasięg stron i domen, które notorycznie udostępniają fałszywe wiadomości także zostanie zmniejszony. Będą one również pozbawione możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych na Facebooku. W opinii serwisu pomaga to ograniczyć rozpowszechnianie fałszywych wiadomości motywowanych finansowo. Z doświadczeń FB wynika, że gdy dany materiał zostanie oceniony jako fałszywy, udaje się ograniczyć jego zasięg o 80 proc.
Na razie nie ujawniono jak w praktyce będzie wyglądało wykrywanie fake newsów na polskim Facebooku, i czy do tej pracy zostali zaangażowani pracownicy biegle posługujący się naszym językiem. Za całość realizacji programu w Polsce odpowiada AFP.
- Dzięki nowemu kontraktowi AFP rozwija globalny zespół weryfikacji informacji, działający już w 17 krajach. Weryfikacja leży u podstaw historycznej misji AFP, a nasze doświadczenie w tej dziedzinie przynosi korzyści naszym klientom i opinii publicznej każdego dnia - zaznacza w komunikacie Phil Chetwynd, AFP global news director.
Obecnie w programie weryfikacji informacji Facebooka uczestniczy 43 zewnętrznych partnerów na całym świecie, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 24 językach. Oprócz linków do artykułów wprowadzono również możliwość sprawdzania przez recenzentów prawdziwości zdjęć i filmów.
Przychód Facebooka sięgnął w IV kwartale 2018 r. 16,91 mld dol. To o 30 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 (12,97 mld). Firma zanotowała zysk netto w wysokości 6,88 mld, w porównaniu do 4,27 mld dol. zysku w IV kwartale roku 2017 (+61 proc.). Z kolei w całym 2018 r. Facebook osiągnął 55,84 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 37 proc. Zysk netto wzrósł z 15,93 do 22,11 mld dol. (+39 proc.).
Dołącz do dyskusji: Agencja AFP będzie walczyć z fake newsami na polskim Facebooku
Szczujnie kraj na kraj i europejczykow na europejczykow wychodzilyby bardzo szybko.