23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów
Po zmianie metodologii badania NetTrack szacowana liczba polskich internautów podskoczyła o ponad 3,5 mln, a penetracja sieci - o 12 pkt proc. 70 proc. użytkowników jest w wieku 25-59 lat, 29 proc. korzysta z sieci mobilnie. Najpopularniejsze usługi to poczta mailowa i e-zakupy, a serwis - Google.
Według fali badania NetTrack przeprowadzonej od stycznia do marca br. korzystanie z internetu zadeklarowało 76,6 proc. Polaków, co w przeliczeniu na populację daje 23,08 mln osób. Tymczasem w podsumowaniu tego badania realizowanego w ub.r. penetracja internetu wyniosła 64,4 proc., szacunkowa liczba użytkowników sieci - 19,41 mln.
Tak duży wzrost wynika przede wszystkim z modyfikacji metodologii zbierania danych. - Od początku roku w badaniu NetTrack zostały zastosowane równolegle różne techniki dotarcia do respondentów i gromadzenia danych. Pozwala nam zdecydowanie poprawić dotarcie do respondentów, zwłaszcza trudno dostępnych, mobilnych, często nieobecnych w miejscu zamieszkania lub niechętnych wizycie ankietera. Efektem lepszego jest dokładniej określony zasięg badanego zjawiska i precyzyjnie mierzone zachowania korzystania z medium. Jednocześnie jednak zmiana ma charakter systemowy i nie pociąga za sobą różnic w strukturze społeczno-demograficznej użytkowników internetu ani w sposobie korzystania z sieci - informuje realizująca to badanie firma MillwardBrown w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.
Badanie od stycznia do marca br. przeprowadzono na 5 002 osobach w wieku 15 lat i więcej.
Wśród 76,6 proc. osób z tej grupy deklarujących się jako internauci prawie jedna piąta ma od 15 do 24 lat, jedna dziesiąta - 60 lat i więcej, a 70 proc. - od 25 do 59 lat. Prawie 70 proc. ma średnie lub wyższe wykształcenie. W miejscowościach do 20 tys. mieszkańców żyje 14,5 proc., a w największych miastach - 11,8 proc.
Profil internautów | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | I - III 2015 |
Płeć | |
mężczyźni | 49,30% |
kobiety | 50,70% |
Wiek | |
15-24 lata | 19,80% |
25-39 lat | 36,30% |
40-59 lat | 33,90% |
60 lub więcej | 10,00% |
Wykształcenie | |
podstawowe | 12,00% |
zasadnicze zawodowe | 18,40% |
średnie | 39,70% |
wyższe | 29,60% |
Miejsce zamieszkania | |
miasta ponad 500 tys. mieszkańców | 11,80% |
miasta 200-499 tys. mieszkańców | 8,20% |
miasta 100-199 tys. mieszkańców | 9,40% |
miasta 50-99 tys. mieszkańców | 8,50% |
miasta 20-49 tys. mieszkańców | 10,90% |
miasta do 19 tys. mieszkańców | 14,50% |
85 proc. polskich internautów deklaruje, że używa poczty mailowej, 80 proc. kupuje w sklepach internetowych, a 69 proc. - na portalach aukcyjnych. Z bankowości elektronicznej korzysta 59 proc., 30 proc. - gra w gry online, a 22 proc. czyta blogi.
Ponad dwie trzecie szuka w sieci ciekawostek i plotek, a 58 proc. - informacji o produktach i usługach.
Zwyczaje internautów | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | I - III 2015 |
Miejsce korzystania | |
w domu | 98,20% |
poza domem | 40,30% |
mobilnie, w drodze, w innymi miejscu Hot Spot z WiFi | 29,10% |
Cele korzystania | |
korzysta z poczty elektronicznej | 84,70% |
robi zakupy w sklepach internetowych | 80,10% |
kupuje lub sprzedaje na aukcjach internetowych | 69,00% |
poszukuje informacji o markach i produktach | 60,90% |
korzysta z rachunku bankowego | 59,10% |
porównuje ceny produktów | 58,70% |
rezerwuje bilety | 31,60% |
gra w gry komputerowe | 30,20% |
zamieszcza/poszukuje ogłoszeń | 27,40% |
doładowuje telefon komórkowy | 26,30% |
poszukuje pracy | 25,10% |
ściąga muzykę (pliki mp3, wav) | 24,60% |
do nauki/e-learning | 23,10% |
do pracy/prowadzenie firmy | 22,50% |
czyta blogi | 21,80% |
ściąga filmy | 19,30% |
wysyła pliki/pobiera programów | 18,80% |
publikuje filmy/zdjęcia | 17,50% |
uczestniczy w dyskusjach na forach internetowych | 13,90% |
zamieszcza komentarze pod tekstami na stronach internetowych | 13,70% |
zamieszcza opinie/oceny sklepów internetowych | 12,90% |
wysyła SMSy | 12,20% |
telefonia internetowa (VoIP) | 7,40% |
poznaje osoby za pomocą serwisów randkowych | 4,80% |
współtworzy serwisy internetowe | 4,00% |
pisze blog | 2,70% |
obstawia zakłady; gra w gry hazardowe | 2,50% |
Poszukiwane informacje | |
ciekawostki/plotki | 67,70% |
informacje o cenach produktów i usług | 58,00% |
rozkłady jazdy pociągów/autobusów/lotów | 52,20% |
przepisy kulinarne/recenzje gastronomiczne | 51,90% |
zdrowie/uroda | 47,90% |
książki/muzyka/film | 41,80% |
sprzęt RTV/AGD | 40,10% |
wydarzenia kulturalne | 37,60% |
samochody/motoryzacja | 36,80% |
informacje o zdrowiu, rozwoju i wychowaniu dzieci | 34,90% |
sport | 33,40% |
podróże/oferta turystyczna | 32,20% |
telefony komórkowe/sieci GSM/akcesoria | 32,10% |
ekonomiczno-prawne | 26,30% |
sprzęt komputerowy, oprogramowanie, gry komputerowe | 24,40% |
usługi finansowe, giełda | 17,40% |
Google jako znany serwis internetowy spontanicznie wymienia 21,3 proc. użytkowników, Onet - 18,4 proc., Facebooka - 14,6 proc., a Wirtualną Polskę - 14,3 proc.
Najpopularniejsze serwisy | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | I - III 2015 |
Znajomość spontaniczna | |
GOOGLE (www.google.pl) | 21,30% |
ONET (www.onet.pl) | 18,40% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) | 14,60% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) | 14,30% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) | 9,80% |
INTERIA.PL (www.interia.pl) | 4,90% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) | 2,40% |
GAZETA.PL (www.gazeta.pl) | 2,10% |
O2 (www.o2.pl) | 1,30% |
NK.PL (www.nk.pl) | 0,40% |
Którą stronę internetową odwiedził w ciągu miesiąca? | |
GOOGLE (www.google.pl) | 84,40% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) | 73,80% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) | 60,80% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) | 58,90% |
ONET (www.onet.pl) | 50,70% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) | 38,40% |
WIKIPEDIA (pl.wikipedia.org) | 31,80% |
CENEO (www.ceneo.pl) | 29,60% |
INTERIA.PL (www.interia.pl) | 27,30% |
GAZETA.PL (www.gazeta.pl) | 19,20% |
Dołącz do dyskusji: 23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów