SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów

Po zmianie metodologii badania NetTrack szacowana liczba polskich internautów podskoczyła o ponad 3,5 mln, a penetracja sieci - o 12 pkt proc. 70 proc. użytkowników jest w wieku 25-59 lat, 29 proc. korzysta z sieci mobilnie. Najpopularniejsze usługi to poczta mailowa i e-zakupy, a serwis - Google.

Według fali badania NetTrack przeprowadzonej od stycznia do marca br. korzystanie z internetu zadeklarowało 76,6 proc. Polaków, co w przeliczeniu na populację daje 23,08 mln osób. Tymczasem w podsumowaniu tego badania realizowanego w ub.r. penetracja internetu wyniosła 64,4 proc., szacunkowa liczba użytkowników sieci - 19,41 mln.

Tak duży wzrost wynika przede wszystkim z modyfikacji metodologii zbierania danych. - Od początku roku w badaniu NetTrack zostały zastosowane równolegle różne techniki dotarcia do respondentów i gromadzenia danych. Pozwala nam zdecydowanie poprawić dotarcie do respondentów, zwłaszcza trudno dostępnych, mobilnych, często nieobecnych w miejscu zamieszkania lub niechętnych wizycie ankietera. Efektem lepszego jest dokładniej określony zasięg badanego zjawiska i precyzyjnie mierzone zachowania korzystania z medium. Jednocześnie jednak zmiana ma charakter systemowy i nie pociąga za sobą różnic w strukturze społeczno-demograficznej użytkowników internetu ani w sposobie korzystania z sieci - informuje realizująca to badanie firma MillwardBrown w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.

Badanie od stycznia do marca br. przeprowadzono na 5 002 osobach w wieku 15 lat i więcej.

Wśród 76,6 proc. osób z tej grupy deklarujących się jako internauci prawie jedna piąta ma od 15 do 24 lat, jedna dziesiąta - 60 lat i więcej, a 70 proc. - od 25 do 59 lat. Prawie 70 proc. ma średnie lub wyższe wykształcenie. W miejscowościach do 20 tys. mieszkańców żyje 14,5 proc., a w największych miastach - 11,8 proc.

Profil internautów

WIRTUALNEMEDIA.PL

I - III 2015

Płeć

  mężczyźni

49,30%

  kobiety

50,70%

Wiek

  15-24 lata

19,80%

  25-39 lat

36,30%

  40-59 lat

33,90%

  60 lub więcej

10,00%

Wykształcenie

podstawowe

12,00%

zasadnicze zawodowe

18,40%

średnie

39,70%

wyższe

29,60%

Miejsce zamieszkania

  miasta ponad 500 tys. mieszkańców

11,80%

  miasta 200-499 tys. mieszkańców

8,20%

  miasta 100-199 tys. mieszkańców

9,40%

  miasta 50-99 tys. mieszkańców

8,50%

  miasta 20-49 tys. mieszkańców

10,90%

  miasta do 19 tys. mieszkańców

14,50%


85 proc. polskich internautów deklaruje, że używa poczty mailowej, 80 proc. kupuje w sklepach internetowych, a 69 proc. - na portalach aukcyjnych. Z bankowości elektronicznej korzysta 59 proc., 30 proc. - gra w gry online, a 22 proc. czyta blogi.

Ponad dwie trzecie szuka w sieci ciekawostek i plotek, a 58 proc. - informacji o produktach i usługach.

Zwyczaje internautów

WIRTUALNEMEDIA.PL

I - III 2015

Miejsce korzystania

  w domu

98,20%

  poza domem

40,30%

  mobilnie, w drodze, w innymi miejscu Hot Spot z WiFi

29,10%

Cele korzystania

  korzysta z poczty elektronicznej

84,70%

 robi zakupy w sklepach internetowych

80,10%

  kupuje lub sprzedaje na aukcjach internetowych

69,00%

  poszukuje informacji o markach i produktach

60,90%

  korzysta z rachunku bankowego

59,10%

  porównuje ceny produktów

58,70%

  rezerwuje bilety

31,60%

  gra w gry komputerowe

30,20%

  zamieszcza/poszukuje ogłoszeń

27,40%

  doładowuje telefon komórkowy

26,30%

  poszukuje pracy

25,10%

  ściąga muzykę (pliki mp3, wav)

24,60%

  do nauki/e-learning

23,10%

  do pracy/prowadzenie firmy

22,50%

  czyta blogi

21,80%

  ściąga filmy

19,30%

  wysyła pliki/pobiera programów

18,80%

  publikuje filmy/zdjęcia

17,50%

  uczestniczy w dyskusjach na forach internetowych

13,90%

  zamieszcza komentarze pod tekstami na stronach internetowych

13,70%

  zamieszcza opinie/oceny sklepów internetowych

12,90%

  wysyła SMSy

12,20%

  telefonia internetowa (VoIP)

7,40%

  poznaje osoby za pomocą serwisów randkowych

4,80%

  współtworzy serwisy internetowe

4,00%

  pisze blog

2,70%

  obstawia zakłady; gra w gry hazardowe

2,50%

Poszukiwane informacje

  ciekawostki/plotki

67,70%

  informacje o cenach produktów i usług

58,00%

  rozkłady jazdy pociągów/autobusów/lotów

52,20%

  przepisy kulinarne/recenzje gastronomiczne

51,90%

  zdrowie/uroda

47,90%

  książki/muzyka/film

41,80%

  sprzęt RTV/AGD

40,10%

  wydarzenia kulturalne

37,60%

  samochody/motoryzacja

36,80%

  informacje o zdrowiu, rozwoju i wychowaniu dzieci

34,90%

  sport

33,40%

  podróże/oferta turystyczna

32,20%

  telefony komórkowe/sieci GSM/akcesoria

32,10%

  ekonomiczno-prawne

26,30%

  sprzęt komputerowy, oprogramowanie, gry komputerowe

24,40%

  usługi finansowe, giełda

17,40%


Google jako znany serwis internetowy spontanicznie wymienia 21,3 proc. użytkowników, Onet - 18,4 proc., Facebooka - 14,6 proc., a Wirtualną Polskę - 14,3 proc.

Najpopularniejsze serwisy

WIRTUALNEMEDIA.PL

I - III 2015

Znajomość spontaniczna

   GOOGLE (www.google.pl)

21,30%

   ONET (www.onet.pl)

18,40%

   FACEBOOK (www.facebook.pl)

14,60%

   WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl)

14,30%

   ALLEGRO (www.allegro.pl)

9,80%

   INTERIA.PL (www.interia.pl)

4,90%

   YOUTUBE (www.youtube.pl)

2,40%

   GAZETA.PL (www.gazeta.pl)

2,10%

   O2 (www.o2.pl)

1,30%

   NK.PL (www.nk.pl)

0,40%

Którą stronę internetową odwiedził w ciągu miesiąca?

  GOOGLE (www.google.pl)

84,40%

  ALLEGRO (www.allegro.pl)

73,80%

   YOUTUBE (www.youtube.pl)

60,80%

   FACEBOOK (www.facebook.pl)

58,90%

  ONET (www.onet.pl)

50,70%

  WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl)

38,40%

  WIKIPEDIA (pl.wikipedia.org)

31,80%

   CENEO (www.ceneo.pl)

29,60%

  INTERIA.PL (www.interia.pl)

27,30%

  GAZETA.PL (www.gazeta.pl)

19,20%

Dołącz do dyskusji: 23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Józek
Jeszcze w sumie w zeszłym roku nie spodziewałem się, że będę korzystał z netu mobilnego, bo myślałem, że kabel w zupełności wystarczy. No i te pakiety transferu nie były zbyt okazałe. Ale rok czy dwa czasu sprawiły spore zmiany i teraz nie widzę siebie bez lte. Pewnie za parę lat będzie jakaś inna technologia, ale póki co lte (przynajmniej z zasięgiem jak u plusa) po prostu wymiata.
odpowiedź
User
pavv
Mobilne zakupy? Owszem - ludzie oferty oglądają, ale zakupy robią korzystająz z klasycznych komputerów.
odpowiedź
User
nedsa
jaki internet stacjonarny polecacie? co myslicie np o netii?
odpowiedź