1 mld zł na reklamę prasową. Kto zyskał, kto stracił?
W I kwartale br. polskie dzienniki cennikowo zarobiły z reklam ponad 4 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast czasopisma - 13 proc. więcej. Które tytuły osiągnęły największe wpływy reklamowe?
Z danych Kantar Media (wcześniej Expert Monitor) przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe wpływy reklamowe polskich dzienników w I kwartale br. były o 4,3 proc. niższe niż rok wcześniej. Natomiast przychody reklamowe liczone z autopromocją spadły w skali roku o 2,6 proc., podczas gdy cennikowe wydatki na autopromocję wzrosły o 30,6 proc.
Wśród tytułów zarabiających na reklamach najwięcej dwucyfrowy spadek przychodów reklamowych zanotowały „Gazeta Wyborcza” (Agora) – o 12,4 proc. – i „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) – o 10,1 proc. Nieznacznie mniej niż rok wcześniej zarobiły z reklam „Express Bydgoski” (Express Media), „Metro” (Agora) i „Super Express” (Murator) – konkretnie o 3,7, 2,3 i 1,8 proc. mniej.
RMF FM i Trójka prawie dwa razy więcej z reklam, Radio ZET - mniej
Z kolei minimalne wzrosty wpływów reklamowych zanotowały „Polska The Times” (Polskapresse) i „Rzeczpospolita” (Presspublica) – odpowiednio 0,3 i 0,8 proc. Natomiast „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) cennikowo zarobił z reklam 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Cennikowe wpływy reklamowe dzienników (bez autopromocji) | ||
I kwartał 2011 | I kwartał 2010 | |
Gazeta Wyborcza | 157 249 678 zł | 179 554 648 zł |
Polska The Times | 64 459 689 zł | 64 279 685 zł |
Fakt | 55 940 489 zł | 49 365 940 zł |
Rzeczpospolita | 36 763 543 zł | 36 475 242 zł |
Super Express | 24 394 137 zł | 24 827 479 zł |
Metro | 21 266 324 zł | 21 761 874 zł |
Dziennik Gazeta Prawna | 19 124 274 zł | 21 269 371 zł |
Express Bydgoski | 9 297 591 zł | 9 653 558 zł |
monitorowane tytuły razem | 494 097 962 zł | 516 361 235 zł |
monitorowane tytuły razem - z autopromocją | 529 231 483 zł | 543 264 709 zł |
monitorowane tytuły razem - autopromocja | 35 133 521 zł | 26 903 474 zł |
Natomiast czasopisma w I kwartale br. cennikowo zarobiły z reklam ponad 13 proc. więcej niż rok wcześniej – z autopromocją 13,4 proc., a bez niej 13,2 proc. Na autopromocję wydano 15,3 proc. więcej niż od stycznia do marca ub.r.
Wśród najważniejszych tytułów zdecydowanie największe wzrosty przychodów reklamowych w skali roku osiągnęły „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) i „Wprost” (AWR Wprost) – odpowiednio 89,2 i 79,6 proc. Natomiast „Viva!” (Edipresse Polska) zarobiła z reklam o 45,2 proc. więcej niż rok wcześniej, a „Tele Tydzień” (Wydawnictwo Bauer) – 15,8 proc. więcej. Spory wzrost wpływów reklamowych zanotowała też „Claudia” (G+J Polska), która w zestawieniu za I kwartał ub.r. nie znalazła się wśród czołowych dziesięciu tytułów.
„Viva!” i „Wprost” mocno w górę, „Tele Tydzień” i „Newsweek” w dół
Z drugiej strony „Polityka” (Polityka Spółdzielnia Pracy) zarobiła z reklam 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej, „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) – 16,2 proc., a „Przyjaciółka” (Edipresse Polska) – 10 proc. mniej.
Cennikowe wpływy reklamowe magazynów (bez autopromocji) | ||
I kwartał 2011 | I kwartał 2010 | |
Tele Tydzień | 25 592 149 zł | 22 091 090 zł |
Wprost | 21 857 907 zł | 12 172 739 zł |
Newsweek Polska | 20 589 714 zł | 24 578 053 zł |
Twój Styl | 19 124 832 zł | 10 109 731 zł |
Viva! | 19 100 560 zł | 13 149 552 zł |
Polityka | 15 600 400 zł | 19 038 426 zł |
Claudia | 12 869 476 zł | - |
Przyjaciółka | 10 944 678 zł | 12 161 147 zł |
monitorowane tytuły razem | 538 808 685 zł | 476 083 971 zł |
monitorowane tytuły razem - z autopromocją | 601 123 881 zł | 530 143 257 zł |
monitorowane tytuły razem - autopromocja | 62 315 196 zł | 54 059 286 zł |
Cennikowe wpływy reklamowego całego segmentu prasowego przekroczyły w I kwartale br. poziom 1 mld zł. To o 4 proc. więcej niż rok wcześniej – licząc bez autorpomocji, a 5,3 proc. więcej z uwzględnieniem autopromocji.
Wpływy reklamowe prasy | ||
I kwartał 2011 | I kwartał 2010 | |
bez autopromocji | 1 032 906 647 zł | 992 445 206 zł |
z autopromocją | 1 130 355 364 zł | 1 073 407 966 zł |
Dołącz do dyskusji: 1 mld zł na reklamę prasową. Kto zyskał, kto stracił?