1,25 mld zł na reklamy w internecie. Dominują display i SEM, mocno w górę mobile i wideo (raport)
W I połowie br. wydatki na reklamy internetowe w Polsce wyniosły 1 253,7 mln zł, o 5,7 proc. więcej niż rok wcześniej. O 27-28 proc. podskoczyły nakłady na reklamy wideo i mobilne, a o 59 proc. zwiększyli swoje budżety producenci odzieży i dodatków.
Z badania IAB AdEx wynika, że I półroczu br. wartość polskiego rynku reklamy internetowej była o 67 mln zł wyższa niż rok wcześniej. Prawie połowę tego wzrostu zapewniła reklama display, która tak jak przed rokiem stanowiła 43 proc. rynku.
Wzrost disyplayu wynika głównie z faktu, że to do tej kategorii są przyporządkowane reklamy wideo i mobilne, na które wydatki zwiększono, odpowiednio, o 27 i 28 proc. Jeśli chodzi o wideo, to najmocniej - o 41 proc. - podskoczyły nakłady na formaty in-stream. Jednocześnie kilkuprocentowe wzrosty zanotowały klasyczne formaty reklam displayowych.
Nie zmieniły się też znacząco udziały rynkowe segmentu SEM (37 proc.) i ogłoszeń (15 proc.), które osiągnęły wzrosty nakładów wynoszące 6 i 5 proc. Natomiast o 2 proc. zmalały w skali roku inwestycje na e-mail marketing.
Wśród marketerów największe znaczenie dla rynku reklamy internetowej bez zmian mają sektor motoryzacyjny, z którego w I połowie br. pochodziło 18 proc. wszystkich wydatków, oraz branża finansowa (13 proc. wydatków). Ogółem producenci dóbr trwałych zapewniają 41 proc. wartości rynku, podczas gdy cały sektor FMCG - 15 proc.
W skali roku inwestycje producentów odzieży i dodatków wzrosły o 59 proc., branży chemii gospodarczej - o 19 proc., a producentów napojów i alkoholi - o 16 proc.
- Dalsze źródła dynamicznego wzrostu wydatków to między innymi - a może przede wszystkim - małe i średnie firmy, które dziś w reklamie interaktywnej dopiero raczkują - uważa Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska. - Innym problemem, z którym musimy się w końcu uporać, jest przekierowanie wydatków reklamowych do wydawców działających zgodnie z prawem, tzn. nie naruszających praw własności intelektualnej (np. legalne serwisy wideo) - zaznacza.
W badaniu IAB AdEx - realizowanym przez IAB Polska wspólnie z PwC - biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 8 września br.
Dołącz do dyskusji: 1,25 mld zł na reklamy w internecie. Dominują display i SEM, mocno w górę mobile i wideo (raport)