Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2012-12-03

A A A POLEĆ DRUKUJ

Kijem czy marchewką? Jak skutecznie motywować pracowników

Służbowy telefon, laptop czy samochód także do użytku prywatnego, karnet na siłownię albo  dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne – w taki sposób pracodawcy najczęściej motywują swoich pracowników. Inni stawiają na motywatory rozwojowe: oferują pracownikom dodatkowe szkolenia czy kursy, organizują warsztaty wymiany wiedzy i systemy komunikacji wewnętrznej, które przesuwają pracę w stronę zabawy. Jak skutecznie motywować pracowników podpowiadają eksperci British Council, Grupy Allegro i iTagma.

Najbardziej oczywiste benefity, takie jak dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne czy karnet na siłownię są przydatne, a pracownicy chętnie z nich korzystają. Coraz częściej jednak pracodawcy starają się łączyć podnoszenie motywacji pracowników z rzeczywistym podnoszeniem ich kompetencji.

Kurs językowy

Najpopularniejszym rozwojowym narzędziem motywacyjnym jest kurs językowy opłacany przez firmę i organizowany w godzinach pracy. Podczas takiego kursu pracownicy mają szansę podnieść swoje kwalifikacje językowe, co może znacznie wpłynąć na rozwój firmy, która sprawniej nawiąże relacje z zagranicznymi kontrahentami. Sama organizacja kursu bywa jednak mało skuteczna. Często pracownicy nie doceniają takiego gestu i już po kilku lekcjach zaczynają traktować szkolenie po macoszemu: spóźniają się na zajęcia, albo traktują je jak okazję do wcześniejszego „urwania się” z pracy. Często też nie podchodzą do nauki poważnie i nie przygotowują się do zajęć zgodnie ze wskazówkami lektora.

„Dlatego podczas kursu warto organizować cykliczne testy, dzięki którym firma będzie miała wgląd w postępy językowe pracowników, a ci ostatni większą motywację do nauki” – mówi Dorota Rankowska z British Council, który wprowadził właśnie na rynek test Aptis. „Aptis jest narzędziem, które świetnie sprawdza się w przypadku kursów językowych organizowanych dla pracowników. Firma określa, jakich kompetencji oczekuje po kursie i podczas jego trwania sprawdza postęp. Może też ustalić, na rozwoju których umiejętności jej zależy, np. mówienia i pisania, i przetestować tylko postęp w tym zakresie” – dodaje.

Rozwój i wymiana wiedzy

Spotkania z ekspertami i pracownikami wyższych szczebli oraz praktyczne zajęcia, podczas których pracownicy mogą poszerzyć swoje kompetencje i uzyskać odpowiedzi na wszelkie pytania związane z obowiązkami powinny być orgaznizowane cyklicznie. Warsztaty wymiany wiedzy sprawdzają się jako motywatory w pracy, a  od pracodawcy wymagają jedynie udostępnienia wiedzy i czasu.

W Grupie Allegro organizujemy takie spotkania regularnie. Przykładem jest coroczna konferencja ATM, czyli Allegro Tech Meeting – spotkanie specjalistów działu IT Grupy Allegro. Jest to okazja do posłuchania o trendach w branży, poznania ciekawych case’ów, wymiany wiedzy i integracji zespołów, które na co dzień pracują w różnych krajach” – mówi Monika Disterheft, pracownik Działu Personalnego, odpowiedzialna za rekrutację do działów IT Grupy Allegro. „Organizujemy też kilka mniejszych wydarzeń, które cieszą się stałym zainteresowaniem pracowników. Na przykład hackathon"y – spotkania dla programistów oraz regularne spotkania zwane mini ATM-ami, na których każdy może opowiedzieć o projekcie IT, nad którym aktualnie pracuje” – dodaje.

Korporacyjna sieć społecznościowa

Wewnętrzny intranet, w którym wszyscy pracownicy mogą łatwo kontaktować się ze sobą, wymieniać doświadczenia i nawzajem informować o możliwościach rozwiązań jest coraz popularniejszym narzędziem motywacyjnym. Społecznościowy intranet pozwala bardzo szybko otrzymać informację zwrotną. Pracownik może aktywnie oceniać zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie, przez co nie jest tylko biernym odbiorcą. Wprowadzenie intranetu jest odbierane przez pracowników jako większe otwarcie się organizacji. Poczucie pracownika, że ma on wpływ na jej rozwój działa pozytywnie na poziom motywacji.

„Przesunięcie pracy w stronę zabawy jest dobrze przyjmowanym nurtem przez pracowników. Podobnie dzieje się w przypadku stosowania wyników "gier" pracowniczych o punkty, zamiast poważnie brzmiących ocen. Pewnym stałym czynnościom nadaje się elementy gier lub zabaw, dzięki czemu pracownikom łatwiej się włączyć się w proces. Ma to bardzo pozytywny wpływ na produktywność” – mówi Tomasz Jabłoński, założyciel iTagmy, organizacji specjalizującej się w zarządzaniu zadaniami i przepływem.

O British Council                                     

British Council jest instytucją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Umożliwia ona nawiązywanie kontaktów oraz wymianę wiedzy, pomysłów i doświadczeń pomiędzy Wielką Brytanią a innymi krajami. Jest obecna w ponad 100 krajach na całym świecie.

British Council realizuje swoje cele w wielu obszarach. Polska placówka prowadzi działalność edukacyjną poprzez nauczanie języka angielskiego w renomowanych centrach językowych w Warszawie i Krakowie oraz współpracę z ogólnopolską siecią bibliotek partnerskich i ośrodków egzaminacyjnych oferujących szeroki zakres brytyjskich egzaminów językowych i zawodowych.

Do przedsięwzięć prowadzonych przez British Council należy również szereg projektów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych. Ich celem jest dzielenie się twórczymi ideami i osiągnięciami Zjednoczonego Królestwa oraz udostępnianie Polakom wiedzy i umiejętności pomocnych w jednoczącej się Europie.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS