Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2014-07-07

A A A POLEĆ DRUKUJ

Jak komunikować duże inwestycje?

Dialog z interesariuszami oraz działania z zakresu tzw. „odpowiedzialności sąsiedzkiej” to jedne z największych wyzwań rozległych inwestycji infrastrukturalnych. Przykład powstającego w Świnoujściu terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) pokazuje, jak można je prowadzić we współpracy z lokalną społecznością, komunikując się z kluczowymi środowiskami zainteresowanymi inwestycją. Jak podaje portal www.lng.edu.pl, 99% populacji Świnoujścia wie o prowadzonej inwestycji, a dla  83% stanowi ona powód do dumy.

Duże inwestycje infrastrukturalne niemal zawsze związane są z problemami wynikającymi z oporu i niezadowolenia środowisk lokalnych, których źródłem w przeważającej większości jest niedoinformowanie interesariuszy, brak komunikacji z inwestorem, a co za tym idzie powielanie, błędnych, obarczonych błędem informacji. Narastający w ten sposób konflikt może doprowadzić nie tylko do istotnych opóźnień, ale także wstrzymania, a nawet odstąpienia od realizowanej inwestycji. Najbardziej jaskrawym przykładem takiego mechanizmu są protesty związane z powstawaniem nowych elektrowni wiatrowych w Polsce, które mogą skutecznie zablokować rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce, czy też historyczne protesty lokalnych społeczności związane z budową elektrowni w Żarnowcu. Transparentna, aktywna komunikacja ze wszystkim zainteresowanymi inwestycją interesariuszami jest jednym z kluczowych warunków, właściwego przeprowadzenia tak dużych, ingerujących w lokalną społeczność projektów.

Rozpoczynając 1 października 2012 roku projekt „Dialog Społeczny Polskiego LNG”, spółka była w pełni świadoma potencjalnych skutków zmniejszającej się akceptacji ze strony społeczeństwa. Wykorzystując najlepsze wzorce i praktyki międzynarodowe, opisane w szczególności w ramach „Standardu AA1000. Zaangażowanie interesariuszy” (ang. Acountability Stakeholder Engagement Standard), przygotowano zestaw działań, które w dużej mierze przełożyły się na podtrzymanie i umocnienie społecznego „tak” dla budowy terminala LNG. Projekt rozpoczął się od przeprowadzenia sesji dialogowych z najważniejszymi partnerami budowy terminalu LNG w Świnoujściu. W trakcie prac spośród 75 kwestii i oczekiwań zgłoszonych przez interesariuszy wybrano 56, które zostały zweryfikowane przez zewnętrznego audytora. 30 września 2013 r. Polskie LNG przedstawiło pełny zestaw rozwiązań w obszarach ważnych dla interesariuszy. W przypadku ochrony środowiska było to 7 pozycji, bezpieczeństwa i edukacji 11 a polityki lokalnej 38.

Osobnym elementem komunikacji ze wszystkimi osobami zainteresowanymi inwestycją było stworzenie portalu www.lng.edu.pl – unikalnego centrum wiedzy na temat inwestycji. Tworząc portal starano się odpowiedzieć na kluczowe zagadnienia związane z budową terminalu – dlaczego jest to tak istotna inwestycja, czym jest LNG, jakie rozwiązania zostały zastosowane do zapewnienia bezpieczeństwa inwestycji i jak ona wpłynie na okoliczną społeczność. Wszystkie te kwestie zostały szczegółowo omówione i są na bieżąco aktualizowane. Dzięki tak kompleksowemu kompendium wiedzy wszyscy zainteresowani mają dostęp do kluczowych, interesujących ich kwestii, co pozwala uniknąć sytuacji, w której z braku właściwego źródła informacji powielane są błędne, nie mające odzwierciedlenia w rzeczywistości informacje.

Opisane działania sprawiają, że przy niemal 100% świadomości budowy terminala wśród mieszkańców Świnoujścia (99%) zdecydowana większość z nich (83%) odczuwa dumę narodową wynikającą z faktu, że inwestycja ta będzie działać w ich okolicy.

 

Portal www.lng.edu.pl przedstawia także dokładny harmonogram projektu „Dialog Społeczny Polskiego LNG” oraz informacje nt. „Standardu AA1000. Zaangażowanie interesariuszy”. Wszystkie te informacje znajdują się pod poniższym adresem





Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS