Związek Firm Public Relations i Kompania Piwowarska omówili nowy standard przetargów PR
Związek Firm Public Relations zapowiada wypracowanie rynkowych reguł fair-play w przetargach na obsługę public relations. Pretekstem to podjęcia tych działań był ostatni przetarg Kompanii Piwowarskiej.
Kilka dni temu zarząd ZFPR spotkał się z przedstawicielami Kompanii Piwowarskiej w sprawie ogłoszonego w listopadzie ub.r. przetargu na obsługę PR należących do tej firmy marek. Część zaproszonych do niego agencji już na wstępie odmówiła, uznając że warunki tego postępowania są niekorzystne. Chodziło m.in. o to, że firma oczekiwała przedstawienia przez uczestniczące w przetargu agencje kompletnego planu działań PR, a jednocześnie zastrzegła, że w każdej chwili może odwołać przetarg bez podawania przyczyny.
Agencje należące do ZFPR oprotestowały przetarg, procedury przetargowe skrytykowała branża, Związek postępowanie oprotestował i wezwał KP do jego unieważnienia. Marketer jednak postępowanie kontynuował tłumacząc, że są agencje, które z nim chcą pracować.
Kompania Piwowarska zaproponowała spotkanie z ZFPR. Podczas rozmów 13 stycznia br. zarówno marketer, jak i Związek wyraziły gotowość nawiązania współpracy w celu wypracowania rynkowych reguł fair-play, wyznaczających standard dla przyszłych przetargów na usługi public relations. Omówiono sporne kwestie oprotestowanego przetargu z listopada 2014 r. Przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej zaprezentowali stanowisko oraz procedury firmowe dotyczące zasad organizowania przetargów. Zaznaczyli również, że Kompania nie naruszyła zasady wykorzystania własności intelektualnej a stawiane przed agencjami zadania były uzasadnione dokonaniem właściwego wyboru partnera.
- Podkreślono, że Kompania jest otwarta na dialog z agencjami, zależy jej na kształtowaniu dobrych relacji ze wszystkimi dostawcami z poszanowaniem sprawiedliwych standardów rynkowych. Zarząd Związku Firm PR zdaje sobie sprawę z konieczności stosowania zasad korporacyjnych, jakimi kieruje się Kompania Piwowarska, jednocześnie zwraca uwagę, że racjonalne stawianie wymagań agencjom oraz przejrzysta i precyzyjna komunikacja znacznie ułatwiają wybór najlepszych rozwiązań i partnerów do współpracy. Dodatkowo, omówiono możliwości redefinicji zapisów w specyfikacjach przetargowych w zakresie ujawniania faktu organizowania przetargów oraz usunięcia zapisów umożliwiających pozostawienie przetargu bez rozstrzygnięcia lub ofert bez rozpoznania. Podczas spotkania obie strony przedyskutowały argumenty podniesione w omawianym proteście, akcentowano konieczność wzajemnej edukacji oraz rozpoczęcie pracy nad standardami przetargowymi wskazując jednocześnie kilka obszarów takich jak: zapisy w ramach umów o poufności, precyzyjna komunikacja, nieodwoływanie przetargów bez podania przyczyny. Podkreślono, że udoskonalenie istniejących procedur organizowania przetargów leży w interesie wszystkich stron i służy budowaniu partnerskich relacji pomiędzy Klientem i Agencją oraz prowadzi do ustanowienia sprawiedliwego standardu rynkowego - czytamy we wspólnym oświadczeniu marketera i Związku.
- Zajęliśmy takie stanowisko, gdyż ono jest zgodne z naszym dotychczasowym podejściem do procesów przetargowych - powiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl Aleksandra Zarychta-Kuzalska z Kompanii Piwowarskiej.
ZFPR na obecnym etapie nie odpowiedział nam, kto ewentualnie miałby uczestniczyć w pracach nad opracowaniem rynkowych zasad dotyczących przetargów PR - czy oprócz firm również agencje PR oraz kiedy i w jakiej formie miałyby zostać one wprowadzone.
- Pracujemy nad tym w Związku, jak również w kooperacji z korporacjami o czym świadczy przesłane dzisiaj oświadczenie. Mamy nadzieję, że o postępach prac w tym temacie będziemy informować niebawem - stwierdziła w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Barbara Pałdyna z ZFPR.
Dołącz do dyskusji: Związek Firm Public Relations i Kompania Piwowarska omówili nowy standard przetargów PR