SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

ZenithOptimedia: reklama globalnie wzrośnie w br. o 2,2 proc.

W bieżącym roku światowy rynek reklamy zwiększy się o 2,2 proc. w porównaniu z 2009 rokiem – prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia. Zdaniem analityków firmy silną pozycję w branży zachowa telewizja, natomiast tracić będzie prasa.

ZenithOptimedia podniósł swoją prognozę wartości światowego rynku reklamy w bieżącym roku. Cztery miesiące temu analitycy firmy przewidywali, że branża zwiększy się o 0,9 proc. w porównaniu z 2009 rokiem (więcej), natomiast obecnie szacują ten wzrost już na 2,2 proc. Jeszcze wyraźniej rynek reklamowy ma rosnąć w 2011 i 2012 roku – odpowiednio o 4,1 proc. i 5,3 proc. „Tego typu zmiany są całkowicie normalnym zjawiskiem: po uprzednich dwóch recesjach następuje 3-letni okres progresywnej poprawy, zanim światowy rynek reklamy powróci do normalnego wzrostu” – czytamy w komunikacie firmy. 

Główne media (dzienniki, magazyny, TV, radio, kino, outdoor, internet)
zmiana wg lat (%)
 2009 v 082010 v 092011 v 102012 v 11
Ameryka Północna-12.7-1.51.83.0
W tym USA-12.9-2.01.62.9
Europa Zachodnia-11.10.42.43.2
Azja Pacyfik-5.35.96.67.7
bez Japonii0.010.010.110.9
Europa Środkowo-Wschodnia-23.15.78.510.1
Ameryka Łacińska0.49.36.57.9
Afryka/Śr. Wschód/pozostałe7.96.36.27.2
Świat-9.82.24.15.3


Na rynkach rozwiniętych wzrost branży reklamowej nie będzie tak wyraźny – w Stanach Zjednoczonych w bieżącym roku będzie trwał jeszcze regres, a Europa Zachodnia nieznacznie wyjdzie powyżej zera. Globalna wartość rynku reklamowego w bieżącym roku wyniesie według ZenithOptimedia 456 mld dolarów. 

Wydatki na reklamę według regionów
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut z października 2008)
 2009201020112012
Ameryka Północna156,926154,501157,285162,044
Europa Zachodnia107,865108,266110,868114,463
Azja Pacyfik101,683107,68114,774123,654
Europa Środkowo-Wschodnia27,35628,90931,37334,555
Ameryka Łacińska30,53533,36935,53338,328
Afryka/Śr. Wschód/pozostałe21,89123,27524,71226,494
Świat446,257456474,544499,539


Dominującym medium reklamowym pozostanie w najbliższych latach telewizja, w której w 2012 roku zostaną ulokowane budżety o łącznej wartości prawie 200 mld dolarów. „Telewizja ucierpiała wskutek kryzysu mniej niż pozostałe media, ponieważ jej oglądalność – jako tania i absorbująca forma rozrywki – wzrosła podczas recesji, a także dlatego, że siła telewizji w budowaniu marki stanowi duże uzupełnienie dla internetu w generowaniu odzewu i sprzedaży” – uzasadniają analitycy ZenithOptimedia. Natomiast najszybciej będą rosły wydatki na reklamę w internecie. 

Wydatki na reklamę według mediów
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut z października 2008)
 2009201020112012
Dzienniki101,51497,68596,26495,429
Magazyny45,27243,27942,47642,284
TV173,399180,952189,614199,73
Radio33,71833,54834,33135,896
Kino2,1832,252,3592,469
Outdoor28,53229,02330,28631,708
Internet55,43362,59271,97483,896
Razem *440,05449,329467,304491,411
* Wartości razem są niższe w tym zestawieniu niż w “Wydatkach reklamowych według regionów” gdyż powyższe zestawienie zawiera całkowite wydatki dla kilku krajów, nie podzielone na poszczególne media.


W najbliższych latach najbardziej spadną udziały w rynku reklamowym prasy. I tak w 2012 roku w dziennikach będzie lokowane o 3,7 proc. mniej wszystkich budżetów niż w ubiegłym roku, a w magazynach – o 1,7 proc. W opinii ZenithOptimedia wynika to ze spadku zainteresowania konsumentów związanego z przechodzeniem w kierunku nowych mediów. 

Udział poszczególnych mediów w wydatkach reklamowych (%)
 2009201020112012
Dzienniki23.121.720.619.4
Magazyny10.39.69.18.6
TV39.440.340.640.6
Radio7.77.57.37.3
Kino0.50.50.50.5
Outdoor6.56.56.56.5
Internet12.613.915.417.1


 

Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: reklama globalnie wzrośnie w br. o 2,2 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl