ZenithOptimedia: reklama globalnie wzrośnie w br. o 2,2 proc.
W bieżącym roku światowy rynek reklamy zwiększy się o 2,2 proc. w porównaniu z 2009 rokiem – prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia. Zdaniem analityków firmy silną pozycję w branży zachowa telewizja, natomiast tracić będzie prasa.
ZenithOptimedia podniósł swoją prognozę wartości światowego rynku reklamy w bieżącym roku. Cztery miesiące temu analitycy firmy przewidywali, że branża zwiększy się o 0,9 proc. w porównaniu z 2009 rokiem (więcej), natomiast obecnie szacują ten wzrost już na 2,2 proc. Jeszcze wyraźniej rynek reklamowy ma rosnąć w 2011 i 2012 roku – odpowiednio o 4,1 proc. i 5,3 proc. „Tego typu zmiany są całkowicie normalnym zjawiskiem: po uprzednich dwóch recesjach następuje 3-letni okres progresywnej poprawy, zanim światowy rynek reklamy powróci do normalnego wzrostu” – czytamy w komunikacie firmy.
Główne media (dzienniki, magazyny, TV, radio, kino, outdoor, internet) | ||||
zmiana wg lat (%) | ||||
2009 v 08 | 2010 v 09 | 2011 v 10 | 2012 v 11 | |
Ameryka Północna | -12.7 | -1.5 | 1.8 | 3.0 |
W tym USA | -12.9 | -2.0 | 1.6 | 2.9 |
Europa Zachodnia | -11.1 | 0.4 | 2.4 | 3.2 |
Azja Pacyfik | -5.3 | 5.9 | 6.6 | 7.7 |
bez Japonii | 0.0 | 10.0 | 10.1 | 10.9 |
Europa Środkowo-Wschodnia | -23.1 | 5.7 | 8.5 | 10.1 |
Ameryka Łacińska | 0.4 | 9.3 | 6.5 | 7.9 |
Afryka/Śr. Wschód/pozostałe | 7.9 | 6.3 | 6.2 | 7.2 |
Świat | -9.8 | 2.2 | 4.1 | 5.3 |
Na rynkach rozwiniętych wzrost branży reklamowej nie będzie tak wyraźny – w Stanach Zjednoczonych w bieżącym roku będzie trwał jeszcze regres, a Europa Zachodnia nieznacznie wyjdzie powyżej zera. Globalna wartość rynku reklamowego w bieżącym roku wyniesie według ZenithOptimedia 456 mld dolarów.
Wydatki na reklamę według regionów | ||||
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut z października 2008) | ||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Ameryka Północna | 156,926 | 154,501 | 157,285 | 162,044 |
Europa Zachodnia | 107,865 | 108,266 | 110,868 | 114,463 |
Azja Pacyfik | 101,683 | 107,68 | 114,774 | 123,654 |
Europa Środkowo-Wschodnia | 27,356 | 28,909 | 31,373 | 34,555 |
Ameryka Łacińska | 30,535 | 33,369 | 35,533 | 38,328 |
Afryka/Śr. Wschód/pozostałe | 21,891 | 23,275 | 24,712 | 26,494 |
Świat | 446,257 | 456 | 474,544 | 499,539 |
Dominującym medium reklamowym pozostanie w najbliższych latach telewizja, w której w 2012 roku zostaną ulokowane budżety o łącznej wartości prawie 200 mld dolarów. „Telewizja ucierpiała wskutek kryzysu mniej niż pozostałe media, ponieważ jej oglądalność – jako tania i absorbująca forma rozrywki – wzrosła podczas recesji, a także dlatego, że siła telewizji w budowaniu marki stanowi duże uzupełnienie dla internetu w generowaniu odzewu i sprzedaży” – uzasadniają analitycy ZenithOptimedia. Natomiast najszybciej będą rosły wydatki na reklamę w internecie.
Wydatki na reklamę według mediów | ||||
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut z października 2008) | ||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Dzienniki | 101,514 | 97,685 | 96,264 | 95,429 |
Magazyny | 45,272 | 43,279 | 42,476 | 42,284 |
TV | 173,399 | 180,952 | 189,614 | 199,73 |
Radio | 33,718 | 33,548 | 34,331 | 35,896 |
Kino | 2,183 | 2,25 | 2,359 | 2,469 |
Outdoor | 28,532 | 29,023 | 30,286 | 31,708 |
Internet | 55,433 | 62,592 | 71,974 | 83,896 |
Razem * | 440,05 | 449,329 | 467,304 | 491,411 |
* Wartości razem są niższe w tym zestawieniu niż w “Wydatkach reklamowych według regionów” gdyż powyższe zestawienie zawiera całkowite wydatki dla kilku krajów, nie podzielone na poszczególne media. |
W najbliższych latach najbardziej spadną udziały w rynku reklamowym prasy. I tak w 2012 roku w dziennikach będzie lokowane o 3,7 proc. mniej wszystkich budżetów niż w ubiegłym roku, a w magazynach – o 1,7 proc. W opinii ZenithOptimedia wynika to ze spadku zainteresowania konsumentów związanego z przechodzeniem w kierunku nowych mediów.
Udział poszczególnych mediów w wydatkach reklamowych (%) | ||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Dzienniki | 23.1 | 21.7 | 20.6 | 19.4 |
Magazyny | 10.3 | 9.6 | 9.1 | 8.6 |
TV | 39.4 | 40.3 | 40.6 | 40.6 |
Radio | 7.7 | 7.5 | 7.3 | 7.3 |
Kino | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Outdoor | 6.5 | 6.5 | 6.5 | 6.5 |
Internet | 12.6 | 13.9 | 15.4 | 17.1 |
Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: reklama globalnie wzrośnie w br. o 2,2 proc.