SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zasięg usług telekomunikacyjnych a rozwiązanie umowy - poradnik UKE

Jakie są z punktu widzenia konsumenta podstawowe różnice pomiędzy mobilnym i stacjonarnym dostępem do usług telekomunikacyjnych? Czy problem z zasięgiem sieci mobilnej może być powodem do rozwiązania umowy przed upływem terminu jej obowiązywania bez kary umownej? Na te pytania odpowiadają eksperci Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.

Andrzej Płachecki, konsultant z departamentu detalicznego rynku telekomunikacyjnego w UKE, jako podstawową różnicę pomiędzy mobilnym i stacjonarnym dostępem do usług telekomunikacyjnych, wskazuje na fakt, że usługi mobilne (telefonia i internet), w przeciwieństwie do usług stacjonarnych, nie są przypisane do ściśle określonej lokalizacji.

- Podstawa zaleta to możliwość korzystania z usługi w dowolnym miejscu znajdującym się w zasięgu sieci wybranego operatora. Nie oznacza to jednak gwarancji identycznego zasięgu i parametrów usługi w każdej lokalizacji. Operatorzy telekomunikacyjni w regulaminach świadczenia usług wskazują wyraźnie, że świadczą swoje usługi w ramach posiadanych możliwości technicznych. W przypadku usług mobilnych ograniczeniem jest zasięg sieci własnej oraz sieci innych operatorów. W przypadku usług stacjonarnych lokalizacja usługi, czyli punkt zakończenia sieci jest precyzyjnie określony w ramach zawartej przez nas umowy. Przedsiębiorca jest obowiązany do świadczenia usługi w ściśle określonej lokalizacji - mówi Płachecki.

Wracając do usług mobilnych, Płachecki podkreśla dobrą praktykę w przypadku niektórych dostawców usług, jaką jest możliwość ich przetestowania w ramach okresu próbnego.

- Warto skorzystać z tej możliwości przed podpisaniem umowy. Okres próbny pozwoli nam na sprawdzenie czy usługi dostępne są w wybranej przez lokalizacji oraz czy parametry usług odpowiadają naszym oczekiwaniom. Kiedy dostawca nie daje nam takiej możliwości warto przed zawarciem umowy samodzielnie sprawdzić zasięg, np. dzięki zakupionej karcie prepaid. Wydatek kilku złotych na ten cel może okazać się uzasadniony, gdyż ten prosty test pozwoli nam na weryfikację i wybór właściwego dostawcy usługi abonamentowej - radzi Płachecki.

Jeśli chodzi o problem z zasięgiem sieci mobilnej i wskazanie go jako powód do rozwiązania umowy przed upływem terminu jej obowiązywania bez kary umownej, nie okaże się to skuteczne.

- Problem z zasięgiem sieci, którego wynikiem są utrudnienia w dostępie do usług mobilnych, stanowi podstawę do złożenia reklamacji u naszego operatora. Obowiązkiem operatora jest zweryfikowanie zgłoszonego problemu. Kłopoty z zasięgiem w wybranej lokalizacji nie stanowią jednak podstawy do rozwiązania umowy z winy operatora. Operatorzy nie gwarantują bowiem jednakowego poziomu sygnału i jakości usług na terenie całego kraju. Zatem decyzja o rozwiązaniu umowy powinna być starannie przemyślana, gdyż w przypadku umowy na czas określony operator będzie uprawniony do obciążenia nas karą umowną - tłumaczy Beata Jurkun, starszy specjalista w wydziale polityki konsumenckiej UKE.

Dołącz do dyskusji: Zasięg usług telekomunikacyjnych a rozwiązanie umowy - poradnik UKE

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jacek
ja tam na zasięg w plusie nie mogę narzekać. rozmawiać da się praktycznie wszędzie, a "empirycznie" już nie raz stwierdziłem, że mam zasięg tam, gdzie inne sieci się gubią. tak że na rezygnację z plusa nikt mnie nie namówi.
odpowiedź
User
Twojeimię
mi sam operator utrudniał sprawę, rozwiązanie umowy, choć to dotyczyło internetu stacjonarnego, płaciłam regularnie abonament, opłatę za utrzymanie łącza, a w zamian niewiele otrzymywałam ;/
odpowiedź
User
Twojeimię
mówię oczywiście o orange
odpowiedź