SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zamieszanie wokół dwóch filmów o Janie Pawle II

Studio Interfilm zwróciło się do SPI Video do powstrzymania się od wyświetlania i wprowadzania do obrotu na nośnikach wideo i DVD filmu pod tytułem "Jan Paweł II.

 Nie lękajcie się" w sposób sugerujący, że jest to produkt Studia Interfilm.

Oto stanowisko przesłane redakcji serwisu Stopklatka.pl przez firmę Studio Interfilm. To jest tekst pisma stanowiącego opis sytuacji, które ma zostać skierowane do Sądu.

Premiera włoska filmu "Giovanni Paolo II" w reż. Johna Kenta Harrisona (produkcja CBS, RAI, TVP), którego dystrybutorem w kinach w Polsce jest Studio Interfilm sp z o.o., miała miejsce w dniu 17 listopada 2005 r. Uczestniczył w niej sam papież Benedykt XVI. Po premierze ukazały się liczne, pozytywne komentarze papieża dotyczące filmu. Jeszcze przed polską premierą tego filmu pojawiły się pierwsze materiały informacyjne wraz z logiem włoskim. Polski dystrybutor przyjął bezpośrednie tłumaczenie tytułu, tj. "Jan Paweł II" oraz kształt włoskiego loga filmu do wykorzystania w promocji w Polsce. SPI Video nabyło prawa do filmu "Have no fear: The life of Pope John Paul II" w reżyserii Jaffa Blecknera (produkcja ABC). Tytuł filmu tłumaczy się bezpośrednio na język polski "Nie lękajcie się: życie papieża Jana Pawła II". Światowa premiera filmu miała miejsce 1 grudnia 2005 r.

Znając znaki firmowe, termin wprowadzenia filmu "Jan Paweł II" przez Studio Interfilm na ekrany polskich kin oraz planowany bardzo szeroki, jak dotąd nie spotykany zakres promocji, (Studio Interfilm informowało o tym szeroko m.in. w kinach), firma SPI Video nazwała swój film "Jan Paweł II: Nie lękajcie się". Zmieniono tytuł na podobny do tytułu konkurenta, użyto podobnego loga do loga konkurenta i korzysta się z promocji konkurenta, starając się wprowadzić w błąd ludzi filmu i potencjalnych widzów.

W dniu 14 lutego Studio Interfilm zwróciło się do SPI Video do powstrzymania się od wyświetlania i wprowadzania do obrotu na nośnikach wideo i DVD filmu pod tytułem "Jan Paweł II. Nie lękajcie się" w sposób sugerujący, że jest to produkt Studia Interfilm.

W odpowiedzi radca prawny SPI Video pani Iwona Kuś odpowiedziała, że "Spółka SPI Video, na mocy umowy z producentem filmu "Jan Paweł II: Nie lękajcie się" uzyskała zezwolenie na rozpowszechnianie filmu. Mój mocodawca zaakceptował, zaproponowane mu przez producenta warunki i terminy, w jakich może przystąpić do rozpowszechniania. Ustalenia te dotyczyły także tłumaczenia na język polski tytułu filmu".

Wydaje się, że w tym stwierdzeniu jest błąd, gdyż producent ABC jako licencjodawca dla SPI Video sprzedawał film o tytule oryginalnym, tj. "Have no fear: The life of Pope John Paul II". Nie ma błędu wtedy, kiedy licencjobiorca, tj. SPI Video, będąc producentem wersji polskiej (dubbing) sam sobie tej zgody udzielił. Zmienia to jednak znaczenie treści, gdyż SPI Video nie jest dla siebie licencjodawcą. Nie zmienia to jednak faktu, że wprowadzając drugi film w podobnym terminie o bardzo podobnym tytule oraz o częściowo zbieżnej treści, SPI korzysta z szerokiej reklamy zorganizowanej przez Studio Interfilm oraz świadomie wprowadza potencjalnych widzów w błąd.

Zauważył to tygodnik "Wprost", w którym w numerze z dnia 26 lutego 2006 r. krytyk filmowy pani Agnieszka Sawicka na stronie 94 w artykule "Strach się bać" opisuje sytuację. Sytuację prawdziwą, w której produkt firmy SPI Video podszywa się pod produkt firmy Studio Interfilm.

Podszywanie się produktu SPI Video pod produkt Studia Interfilm jest tak skuteczne, że pomyłkom ulegają nie tylko widzowie, ale także profesjonaliści. Przykładem tego jest strona internetowa kina "Charlie" z Łodzi - jednego z elitarnych z Sieci Kin Studyjnych. Na stronie kina pojawił się baner filmu Studia Interfilm, a po wejściu przez ten baner na kolejną stronę wchodzi się na film należący do SPI Video. Jednak pomyłek nie jest koniec. Przy zdjęciach dotyczących filmu SPI Video widnieje opis filmu, który jest opisem filmu należącego do Studia Interfilm. Tak reklamowało się kino "Charlie".

Na jednej z najpopularniejszych stron internetowych, w portalu Gazeta.pl na podstronie "Co jest grane?" w repertuarze kin miasta Olsztyn na dni 3-5.03.2006 r. widnieje treść stwierdzająca, że grany jest w kinach "Helios" i "Awangarda" film "Jan Paweł II. Nie lękajcie się". Faktycznie grany jest tam film "Jan Paweł II" Johna Kenta Harrisona należący do repertuaru Studia Interfilm. To dodatkowo, przy słabych recenzjach filmu należącego do SPI Video, może powodować słabsze wyniki na filmie Studia Interfilm w tych kinach.

W Super Expressie z dnia 3 marca 2006 r. dziennikarz piszący relację z krakowskiej premiery filmu Studia Interfilm myli tytuł i podaje tytuł filmu SPI Video. Studio Interfilm poniosło już i nadal ponosi wielomilionowe nakłady przy wprowadzeniu swojego produktu na rynek. W tej wielkości nakładów nie wnosi w promocję swojego filmu spółka SPI Video, co jest widoczne w promocji obu tytułów.

Do dużego zamieszania doszło w Kaliszu, gdzie w kinie "Apollo" wyświetlany jest film Studia Interfilm, a w kinie "Centrum" film SPI Video. W Kaliszu prawie wszystko zostało pogmatwane i duży udział w tym ma prasa lokalna. "Życie Kalisza" w repertuarze podaje, że w obu kinach jest film "Jan Paweł II: nie lękajcie się", natomiast "Ziemia Kaliska" podaje, że w obu kinach jest film "Jan Paweł II" - w obu przypadkach gazety podają błędne informacje. Powyższe fakty świadczą, że rozróżnienie obu tytułów jest trudne nawet dla profesjonalistów z branży filmowej.

Studio Interfilm, poza typową reklamą telewizyjną, prasową, bilboardową, radiową ..., m.in. zorganizowało największą w historii polskiej kinematografii premierę filmu. Odbyła się ona w dniu 2 marca 2006 r. w trzech obiektach - w Filharmonii w Krakowie, w kinie "Kijów" w Krakowie oraz w kinie w Wadowicach (Wadowickie Centrum Kultury). Własnym staraniem i nakładem dużych środków Studio Interfilm sprowadziło do Polski trzy gwiazdy kina światowego - aktorów Jona Voighta (laureat Oskara za film "Powrót do domu") i Cary Elwisa (główne role w filmach: "Twister", "Robin Hood. Faceci w rajtuzach", "Piła"...) oraz reżysera Johna Kenta Harrisona. W premierach uczestniczyli także autorzy polskiej wersji filmu. <> Premiera w Filharmonii odbyła się pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego i Arcybiskupa Stanisława Dziwisz. Obaj patroni zaszczycili premierę osobiście. Dodatkowo gościliśmy wielu przedstawicieli duchowieństwa i świata polityki, w tym Premiera RP Kazimierza Marcinkiewicza. O premierze rozpisuje się prasa ogólnokrajowa. Telewizja Polska, z premiery filmu Studia Interfilm przeprowadziła bezpośrednią transmisję w pierwszym programie. Dodatkowo dystrybutor, tj. Studio Interfilm, dużym nakładem pracy i nakładem finansowym prowadzi bezpośrednią akcję promocyjną na terenie całej Polski obejmującą wszystkie parafie (10.050 parafii) oraz wszystkie szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne (ok. 28.500 szkół).

Promocja filmu SPI Video jest skromna i oparta głównie na wprowadzaniu w błąd zachęconych przez Studio Interfilm osób, które chcą zobaczyć film o Papieżu.

Dołącz do dyskusji: Zamieszanie wokół dwóch filmów o Janie Pawle II

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl