Średnio 400 zł wyda polska rodzina na Wielkanoc, lepsza sytuacja rodzin wielodzietnych (infografika)
Koszty urządzenia Świąt Wielkanocnych w większości polskich domów będą w tym roku takie same, jak w roku ubiegłym. Tylko 16% Polaków zakłada zwiększenie wydatków na ten cel - wynika z badania PBS.
Polacy zamierzają zachować umiar i rozsądek podczas przedświątecznych zakupów. Średnia kwota, jaką polska rodzina przeznaczy na organizację nadchodzących świąt, wynosi 400 zł i jest taka sama jak przed rokiem. Na poziom wydatków wielkanocnych w poszczególnych rodzinach wpływ mają przede wszystkim dwa czynniki: wysokość dochodów oraz ilość osób w rodzinie.
Wysokość środków przeznaczonych na organizacje świąt rośnie wraz ze wzrostem dochodów - w grupie osób z dochodami netto powyżej 2,5 tys. zł kwota przeznaczona na święta wynosi 509 zł, podczas gdy wśród osób o dochodach poniżej 1 tys. zł jest to 349 zł. Nie widać natomiast znaczących różnic między miastem i wsią. We wszystkich kategoriach wielkości miejscowości zamieszkania średnia deklarowana kwota na organizacje świąt oscyluje wokół 400 zł.
Im większa rodzina, tym wyższe koszty organizacji świąt. Najwyższe są wśród rodzin czteroosobowych, gdzie kwota wydatków sięga średnio 511 zł. Wyjątkiem są rodziny liczące 5 osób i więcej, gdzie przeciętne wydatki wielkanocne spadają do 464 zł.
To właśnie największe gospodarstwa domowe najbardziej odczuwają poprawę sytuacji materialnej w porównaniu do sytuacji sprzed roku. 40 proc. respondentów z rodzin liczących minimum 5 osób deklaruje, że ich sytuacja w ciągu roku poprawiła się, 55 proc. ocenia, że pozostała ona bez zmian, a jedynie 2 proc. mówi o pogorszeniu. Na drugim biegunie znajdują się single i osoby samotne – tylko 9 proc. takich osób w ciągu ostatnich 12 miesięcy odczuło poprawę sytuacji materialnej.
Wielkanoc kosztuje nas zdecydowanie mniej niż Boże Narodzenie, na które w ub.r. wydaliśmy ponad 720 zł. To niemal dwukrotnie więcej niż na tegoroczną Wielkanoc.
Jak Polacy podchodzą do kwestii prezentów z okazji Wielkanocy? 37% badanych deklaruje chęć obdarowania prezentem kogoś spośród najbliższych. Zwyczaj ten zatacza szersze kręgi wśród mieszkańców większych miast. W miastach liczących 50-200 tys. mieszkańców ponad połowa respondentów deklaruje chęć obdarowania najbliższych prezentami. Dla porównania, 26 proc. mieszkańców wsi potwierdza takie plany. Osoby, które zadeklarowały kupno prezentów, wydadzą na ten cel średnio 123 zł (rok temu deklarowana kwota wynosiła 110 zł).
Badanie "Barometr Providenta" zostało zrealizowane przez PBS na zlecenie firmy Provident Polska w dniach 24-26 marca 2017 r., na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
Dołącz do dyskusji: Średnio 400 zł wyda polska rodzina na Wielkanoc, lepsza sytuacja rodzin wielodzietnych (infografika)