Wspólna akcja francuskich kolei i agencji Ogilvy zmniejszyła oddawanie moczu w miejscach publicznych
Wspólna akcja przygotowana przez agencję Ogilvy i Narodowe Towarzystwo Kolei Francuskich wykorzystująca tzw. nauki behawioralne spowodowała, że znacząco zmniejszyło się oddawanie moczu w miejscach publicznych, z którym zmagają się władze Paryża.
W Paryżu bardzo często można spotkać osoby, które oddają mocz w zaułkach i narożnikach na stacjach metra. Jest to zjawisko bardzo częste, źle wpływa na wizerunek paryskiego metra i generuje rosnące koszty utrzymania czystości.
Jednym ze sposobów walki z tym zjawiskiem jest nadanie nowej funkcji tym miejscom, które najczęściej są wybierane przez przechodniów na toaletę.
Société Nationale des Chemins de fer Français (Narodowe Towarzystwo Kolei Francuskich) wspólnie z agencją Ogilvy postanowiły skorzystać z tego rozwiązania. Narożniki na stacji metra La Gare des Mureaux (na zewnątrz oraz na peronach) oklejono specjalnymi naklejkami z wizerunkami naturalnej wielkości sportowców na bieżniach i na boiskach. Miejscu nadano funkcję placu zabaw dla dzieci.
- Jeśli nie nadamy miejscu jakiegoś podstawowego celu, pozwalamy ludziom samodzielnie decydować o jego przeznaczeniu. W tym wypadku niektóre ze ścian stały się powszechnie akceptowanymi pisuarami. Zmiana tego nawyku stała się bardzo trudna lub nawet niemożliwa. Do czasu nadania tym miejscom nowej funkcji - mówi Nicolas Fieulaine, badacz z Social Psychology of NF Etudes.
Takie oznakowanie tych miejsc jest sygnałem, że nie jest to właściwe miejsce, by ulżyć pęcherzowi. Jest to przykład nauk behawioralnych zwany efektem obramowania.
Dzięki tej akcji na stacji La Gare des Mureaux nastąpił spadek publicznego oddawania moczu o 88 proc. Inaczej zaczęli ją też postrzegać pasażerowie – nieprzyjemny zapach zmniejszył się o 34 proc, a odczucie czystości wzrosło o 14 proc., ogólne wrażenia poprawiły się o 24 proc.
Dołącz do dyskusji: Wspólna akcja francuskich kolei i agencji Ogilvy zmniejszyła oddawanie moczu w miejscach publicznych