Wpływy Orange Polska w dół, zysk w górę - 15,6 mln klientów
W 2014 r. Orange Polska zanotowała spadek przychodów o 4,5 proc. w porównaniu z 2013 r., a zysk netto wzrósł o 82 proc. m.in. dzięki sprzedaży Wirtualnej Polski - podano w oficjalnym komunikacie finansowym spółki.
Skonsolidowane przychody Orange w 2014 r. wyniosły 12,212 mld zł., co w porównaniu z rokiem 2013 oznacza spadek o 574 mln, czyli 4,5 proc. Spółka podkreśla jednak wyraźnie, że gorszy wynik jest w dużej mierze rezultatem decyzji regulacyjnych dotyczących obniżenia stawek MTR oraz roamingowych na terenie Unii Europejskiej. Gdyby wspomnianych regulacji nie było, to wspomniany wcześniej spadek przychodów osiągnąłby poziom 2,5 proc.
Jak podano w komunikacie zysk netto Orange Polska w 2014 r. wyniósł 535 mln zł. To o 82 proc. więcej niż w roku 2013, gdy firma zanotowała zysk na poziomie 294 mln zł. Spółka zaznacza, że korzystny wynik został osiągnięty w dużej mierze dzięki sprzedaży Wirtualnej Polski, która przyniosła Orange 191 mln zł. zysku.
- W 2014 roku, pomimo utrzymującej się presji konkurencyjnej na przychody, udało się nam nieznacznie zwiększyć organiczne przepływy pieniężne - podkreślił w komunikacie Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów w Orange Polska. - Dzięki stałej dyscyplinie finansowej wygenerowaliśmy znaczące oszczędności kosztowe oraz wydatkowaliśmy znacznie mniej środków pieniężnych na inwestycje, przy jednoczesnej istotnej poprawie jakości sieci. Przewidujemy, że 2015 rok będzie znów pełen wyzwań, a spadek cen w segmencie B2B zwiększy presję na przychody i EBITDA. Nowe inicjatywy po stronie kosztów oraz dalsze obniżanie nakładów inwestycyjnych (z wyłączeniem projektu rozbudowy światłowodowej sieci dostępowej) powinny pomóc w ograniczeniu tego niekorzystnego trendu - przewiduje Maciej Nowohoński.
W IV kwartale. 2014 r. liczba użytkowników telefonii komórkowej w Orange Polska wyniosła 15,6 mln i wzrosła o 2 proc. w porównaniu z takim samym okresem 2013 r. Największy wzrost (o 88 proc.) odnotowano wśród klientów Orange Open, z kolei o ponad 30 proc. zwiększyła się liczba użytkowników mobilnych sieci szerokopasmowych. Spadki zanotowano wśród osób korzystających z telefonii stacjonarnej (o 4,8 proc.), stacjonarnego internetu (o 2,6 proc.), oraz w segmencie pre-paid (o 1,9 proc.).
- Jesteśmy zadowoleni z wyników komercyjnych, operacyjnych i finansowych, jakie uzyskaliśmy w 2014 roku - stwierdził Bruno Duthoit, prezes zarządu Orange Polska. - W szczególności cieszy nas wyraźny sukces ofert mobilnych Orange, osiągnięty na bardzo wymagającym rynku. Znacząco poprawiliśmy nasze statystyki w zakresie przenoszenia numerów komórkowych, zwiększyliśmy bazę klientów abonamentowych o ponad 6 procent, a liczba klientów dedykowanych usług mobilnego dostępu do internetu wzrasta co kwartał. Przedmiotem troski pozostaje stacjonarny dostęp do internetu, lecz w 2015 roku zamierzamy podjąć w tym segmencie odpowiednie działania - zapowiedział Bruno Duthoit.
Oprócz wyników finansowych Orange Polska podała także zarobki członków zarządu firmy w 2014 r. Najwięcej, ponad 2,8 mln zł, zarobił Bruno Duthoit, na drugim miejscu znalazł się Piotr Muszyński z zarobkami na poziomie 2,3 mln zł, trzecie miejsce dzielą pomiędzy siebie Mariusz Gaca oraz Jacek Kowalski - każdy z nich w 2014 r. otrzymał wynagrodzenie wynoszące 1,5 mln zł. Łącznie na zarobki zarządu wydano ponad 9,2 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wpływy Orange Polska w dół, zysk w górę - 15,6 mln klientów