SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska urosła o 36 proc. w turystyce. Reklama mniej zyskowna, więc będą oszczędności

W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów o 12,7 proc. do 349,78 mln zł zarobiła na czysto 19 mln zł. Jej segment turystyczny zwiększyły wpływy o 36 proc. i podwoił zysk, zmalała natomiast zyskowność obszaru reklamowo-subskrypcyjnego.

Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski HoldingJacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding

Przychody Wirtualnej Polski Holding w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym sięgnęły w minionym kwartale 166,37 mln zł, o 2 proc. więcej niż przed rokiem, z czego te gotówkowe wzrosły o 1,9 proc. do 161,33 mln zł. Natomiast skorygowany zysk EBITDA zmalał z 59,88 do 54,51 mln zł.

- Spadek marży wynika głównie ze wzrostu kosztów operacyjnych segmentu, zwłaszcza związanych z wynagrodzeniami. W części, spadek marży wynika również ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu - sprzedaż produktów subskrypcyjnych oraz reklam na powierzchniach zewnętrznych (WPartner) charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam - opisano w sprawozdaniu firmy.

Prezes Wirtualnej Polski: szukamy oszczędności

Zapowiedziano, że „w związku z tym, że poprawa przychodów reklamowych w 2024 r. postępuje wolniej od wcześniejszych oczekiwań, Zarząd podjął decyzję o dopasowaniu poziomu planowanych kosztów do niższego poziomu przychodów”. Nie podano, na czym konkretnie będzie polegać to cięcie wydatków.

- W reklamie, pozostającej pod presją makroekonomiczną, szukamy oszczędności, w tym realizujemy projekty współdzielenia rozwoju naszej technologii z lokalnymi konkurentami, aby wspólnie przeciwstawiać się tym globalnym - opisuje w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding. Firma od niedawna oferuje małym i średnim wydawcom internetowym WPlatform - oprogramowanie w modelu SaaS pozwalające korzystać m.in. z systemu zarządzania treściami, siatki reklamowej, narzędzi optymalizacyjnych i analitycznych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pion turystyczny holdingu, obejmujący przede wszystkim Wakacje.pl, Nocowanie.pl i przejętą pod koniec 2022 Grupę Szallas z platformami działającymi w kilku krajach, goni pod względem wpływów część reklamowo-subskrypcyjną firmy. Jego przychody poszły w górę o 36,2 proc. do 125,95 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 10,04 do 22,78 mln zł.

W segmencie finansów konsumenckich, do którego należy m.in. Totalmoney.pl, wpływy nieznacznie zmalały (o 3,1 proc. do 47,54 mln zł), zaś skorygowany zysk EBITDA zwiększył się z 6,22 do 6,36 mln zł. Natomiast obszar pozostały, obejmujący m.in. Extradom.pl, przy wzroście przychodów o 27,3 proc. do 11,52 mln zł poprawił skorygowaną rentowność EBITDA ze 139 tys. zł straty do 647 tys. zł zysku.

Łączne przychody Wirtualnej Polski Holding zwiększyły się o 12,7 proc. do 349,78 mln zł (te gotówkowe - o 12,8 proc. do 344,74 mln zł). Rentowność firmy oprócz wydatków operacyjnych obciążyły wzrost kosztów amortyzacji (z 36,99 do 38,34 mln zł) i ujemnego wyniku z działalności finansowej (z 12,51 do 15,52 mln zł).

W efekcie skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 76 do 84,3 mln zł, zysk operacyjny - z 38,63 do 42,78 mln zł, a zysk netto - z 16,31 do 19,03 mln zł.

Wyniki Wirtualnej Polski Holding okazały się nieco lepsze od konsensusu prognoz analityków zebranych przez PAP Biznes, który zakładał 347,8 mln zł przychodów, 82,1 mln zł skorygowanej EBITDA i 23,6 proc. marży EBITDA. Analitycy spodziewali się natomiast wyższego zysku netto przypadającego jednostce dominującej - 18,8 mln zł (wyniósł 16,67 mln zł).

349,78 mln zł to rekordowe wpływy Firma Wirtualnej Polski Holding w pierwszym kwartale. Natomiast więcej na czysto niż w zeszłym kwartale firma zarobiła w pierwszym kwartale 2022 roku (45,1 mln zł) i rok wcześniej (27,29 mln zł).

Wirtualna Polska Holding: zysk, dywidenda i kurs akcji

W całym ub.r. zwiększyła przychody z 1,08 do 1,44 mld zł, zaś jej zysk netto zmalał ze 178,32 do 163,95 mln zł. W br. planuje wypłacić maksymalnie 60 mln zł dywidendy, po 2 zł na akcję.

W poniedziałek na koniec sesji giełdowej za akcję Wirtualnej Polski Holding płacono 126 zł, co daje kapitalizację w wysokości 3,7 mld zł. Przez minione 12 miesięcy kurs zyskał 5,8 proc.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska urosła o 36 proc. w turystyce. Reklama mniej zyskowna, więc będą oszczędności

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gone
Wyślijcie Joannę na emeryturę. Potrzeba managera z nową energią.
odpowiedź
User
Done
Zarząd podjął decyzję o dopasowaniu poziomu planowanych kosztów do niższego poziomu przychodów - czytaj zwalniamy pracowników.
odpowiedź
User
PK
Czytajcie - podwyżek nie będzie.
odpowiedź