Wirtualna Polska urosła o 36 proc. w turystyce. Reklama mniej zyskowna, więc będą oszczędności
W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów o 12,7 proc. do 349,78 mln zł zarobiła na czysto 19 mln zł. Jej segment turystyczny zwiększyły wpływy o 36 proc. i podwoił zysk, zmalała natomiast zyskowność obszaru reklamowo-subskrypcyjnego.
Przychody Wirtualnej Polski Holding w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym sięgnęły w minionym kwartale 166,37 mln zł, o 2 proc. więcej niż przed rokiem, z czego te gotówkowe wzrosły o 1,9 proc. do 161,33 mln zł. Natomiast skorygowany zysk EBITDA zmalał z 59,88 do 54,51 mln zł.
- Spadek marży wynika głównie ze wzrostu kosztów operacyjnych segmentu, zwłaszcza związanych z wynagrodzeniami. W części, spadek marży wynika również ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu - sprzedaż produktów subskrypcyjnych oraz reklam na powierzchniach zewnętrznych (WPartner) charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam - opisano w sprawozdaniu firmy.
Prezes Wirtualnej Polski: szukamy oszczędności
Zapowiedziano, że „w związku z tym, że poprawa przychodów reklamowych w 2024 r. postępuje wolniej od wcześniejszych oczekiwań, Zarząd podjął decyzję o dopasowaniu poziomu planowanych kosztów do niższego poziomu przychodów”. Nie podano, na czym konkretnie będzie polegać to cięcie wydatków.
- W reklamie, pozostającej pod presją makroekonomiczną, szukamy oszczędności, w tym realizujemy projekty współdzielenia rozwoju naszej technologii z lokalnymi konkurentami, aby wspólnie przeciwstawiać się tym globalnym - opisuje w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding. Firma od niedawna oferuje małym i średnim wydawcom internetowym WPlatform - oprogramowanie w modelu SaaS pozwalające korzystać m.in. z systemu zarządzania treściami, siatki reklamowej, narzędzi optymalizacyjnych i analitycznych.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Pion turystyczny holdingu, obejmujący przede wszystkim Wakacje.pl, Nocowanie.pl i przejętą pod koniec 2022 Grupę Szallas z platformami działającymi w kilku krajach, goni pod względem wpływów część reklamowo-subskrypcyjną firmy. Jego przychody poszły w górę o 36,2 proc. do 125,95 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 10,04 do 22,78 mln zł.
W segmencie finansów konsumenckich, do którego należy m.in. Totalmoney.pl, wpływy nieznacznie zmalały (o 3,1 proc. do 47,54 mln zł), zaś skorygowany zysk EBITDA zwiększył się z 6,22 do 6,36 mln zł. Natomiast obszar pozostały, obejmujący m.in. Extradom.pl, przy wzroście przychodów o 27,3 proc. do 11,52 mln zł poprawił skorygowaną rentowność EBITDA ze 139 tys. zł straty do 647 tys. zł zysku.
Łączne przychody Wirtualnej Polski Holding zwiększyły się o 12,7 proc. do 349,78 mln zł (te gotówkowe - o 12,8 proc. do 344,74 mln zł). Rentowność firmy oprócz wydatków operacyjnych obciążyły wzrost kosztów amortyzacji (z 36,99 do 38,34 mln zł) i ujemnego wyniku z działalności finansowej (z 12,51 do 15,52 mln zł).
W efekcie skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 76 do 84,3 mln zł, zysk operacyjny - z 38,63 do 42,78 mln zł, a zysk netto - z 16,31 do 19,03 mln zł.
Wyniki Wirtualnej Polski Holding okazały się nieco lepsze od konsensusu prognoz analityków zebranych przez PAP Biznes, który zakładał 347,8 mln zł przychodów, 82,1 mln zł skorygowanej EBITDA i 23,6 proc. marży EBITDA. Analitycy spodziewali się natomiast wyższego zysku netto przypadającego jednostce dominującej - 18,8 mln zł (wyniósł 16,67 mln zł).
349,78 mln zł to rekordowe wpływy Firma Wirtualnej Polski Holding w pierwszym kwartale. Natomiast więcej na czysto niż w zeszłym kwartale firma zarobiła w pierwszym kwartale 2022 roku (45,1 mln zł) i rok wcześniej (27,29 mln zł).
Wirtualna Polska Holding: zysk, dywidenda i kurs akcji
W całym ub.r. zwiększyła przychody z 1,08 do 1,44 mld zł, zaś jej zysk netto zmalał ze 178,32 do 163,95 mln zł. W br. planuje wypłacić maksymalnie 60 mln zł dywidendy, po 2 zł na akcję.
W poniedziałek na koniec sesji giełdowej za akcję Wirtualnej Polski Holding płacono 126 zł, co daje kapitalizację w wysokości 3,7 mld zł. Przez minione 12 miesięcy kurs zyskał 5,8 proc.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska urosła o 36 proc. w turystyce. Reklama mniej zyskowna, więc będą oszczędności