Wirtualna Polska inwestuje w e-podróżnik.pl: 13 proc. akcji za 7,7 mln zł
Wirtualna Polska Holding za 7,7 mln zł kupiła 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl do planowania podróży autobusowych i kolejowych. To kolejna inwestycja Wirtualnej Polski w segmencie turystycznego e-commerce.
- Konsekwentnie realizujemy strategie budowy silnych e-commerce’ów w Grupie WP. Inwestycja w e-podróżnik.pl, niekwestionowanego lidera w sprzedaży biletów autobusowych online, wspiera również realizację misji GWP, czyli pomagania Polakom w podejmowaniu codziennych decyzji, również zakupowych - uzasadnia Grzegorz Kruk, wiceprezes Wirtualna Polska Holding ds. e-commerce.
W ramach transakcji Wirtualna Polska kupiła 10 proc. akcji od funduszu Giza Polish Ventures (wspieranego m.in. przez Polski Fundusz Rozwoju) oraz objęła 3 proc. akcji Teroplan z nowej emisji. Pozyskane z niej środki Teroplan zainwestuje w rozwój platformy e-podróżnik.pl. Większość akcji spółki nadal należy do jej założycieli.
Ponadto w umowie określono uprawnienia Wirtualnej Polski dotyczące zasad ewentualnej sprzedaży pakietu kontrolnego akcji Teroplan i udziału WP w takim procesie.
Środki od Wirtualnej Polski na rozwój e-podróżnik.pl
- Chcemy przyciągać kolejnych przewoźników i partnerów. Każdy z nich może współpracować z nami na kilku poziomach. Pomagamy w odpowiednim zarządzaniu sprzedażą biletów i w optymalizacji przychodów, poprzez dynamiczną kalkulację cen, uzależnioną od popytu - wylicza Andrzej Soroczyński, prezes Teroplan. - Cieszymy się, że dzięki inwestycji WP będziemy mogli dalej rozwijać nasze usługi, korzystając z know-how lidera branży e-commerce w Polsce - dodaje.
Serwis e-podróżnik.pl umożliwia zakup biletów u ponad 400 przewoźników krajowych i międzynarodowych na połączenia autobusowe i kolejowe. Udostępnia też największy w Polsce rozkład jazdy, obejmujący ponad 1,2 tys. przewoźników. Z witryny korzysta miesięcznie ponad 3 mln odwiedzających.
Według danych z KRS w 2017 roku spółka Teroplan zanotowała 9,45 mln zł przychodów sprzedażowych i 1,18 mln zł straty netto, a w 2016 roku - 8,55 mln zł przychodów i 1,88 mln zł straty netto.
Firma najwięcej wydała na usługi obce (wzrost w skali roku z 2,54 do 3,57 mln zł), wynagrodzenia (wzrost z 3,05 do 3,18 mln zł) oraz amortyzację (wzrost z 1,09 do 1,61 mln zł). Liczba pracowników zwiększyła się z 44 na koniec 2016 roku do 51 rok później.
Na koniec 2017 roku 39,4 proc. akcji firmy należało do Andrzeja Soroczyńskiego, 15,2 proc. - do wiceprezesa Tomasza Hajnosa, a 11,4 proc. - do innego wiceprezesa Jakuba Stuglik. Giza Polish Ventures miał wtedy 12,8 proc. akcji.
WP inwestuje w e-commerce turystyczny także poprzez Wakacje.pl
W grudniu ub.r. Wirtualna Polska Holding za 21,1 mln zł przejęła 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com agregującego oferty sprzedaży nowych samochodów. W październiku wydała natomiast 75 mln zł na firmę Extradom.pl zajmującą się sprzedażą internetową projektów architektonicznych.
Ponadto należąca do Wirtualnej Polski firma Wakacje.pl w ub.r. kupiła spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach, a miesiąc temu za 6,4 mln zł przejęła 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat.
Pion e-commerce turystycznego Wirtualnej Polski obejmuje też serwisy Nocowanie.pl i eHoliday.pl oraz 6,3 proc. akcji eSky.pl (kupione w połowie 2017 roku za 15,6 mln zł).
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 20,1 proc. do 393,8 mln zł oraz 49,4 mln zł zysku netto (wobec 30,3 mln zł rok wcześniej). W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności, przychody sprzedażowe zwiększyły się rok do roku o 18,5 proc. do 383,1 mln zł, wpływy gotówkowe - o 22,4 proc. do 367,1 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 21,5 proc. do 127,3 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska inwestuje w e-podróżnik.pl: 13 proc. akcji za 7,7 mln zł