Wielkomiejska radiowa sieć jazzowa
Na początku listopada rozpoczęło nadawanie w Katowicach na częstotliwości 93,6 MHz nowa stacja radiowa - NRJ FM
Jest to trzynasta rozgłośnia grupy radiowej Ad.point (kolejną będzie PLANETA w Kielcach). Według Zbigniewa Winiarka, kierującego projektem, jest to spóźniony start wielkomiejskiej sieci jazzowej, którą Ad.point już w 2002 roku zamierzał stworzyć w największych polskich miastach, nie znajdując jednak wystarczającego wsparcia dla swych planów.
Koncepcję programu i profil muzyczny stacji NRJ FM tworzy Stanisław Trzciński, twórca znanych serii płyt m.in. "Pozytywne Wibracje" i "Pinacolada", b. dyrektor artystyczny wytwórni muzycznej Universal Music Polska, PolyGram Polska oraz Mercury Records Polska, koordynator projektów Anny Marii Jopek, w 2003 roku dyrektor artystyczny wystawy Muzyczny Pałac w PKiN (przez ponad pół roku ponad 200 000 zwiedzających), dziennikarz (m.in. Radio Solidarność, Radio PiN, Playboy), współtwórca programu centrum artystycznego Fabryka Trzciny na warszawskiej Pradze.
NRJ FM ma prezentować ambitniejszy repertuar, rzadko w radiu emitowany - jazz i jego okolice (smooth jazz, nu jazz, electro jazz, acid jazz, funky, classic soul, r&b, chill out, swing, lounge music, remixy klasyków, muzyka filmowa, pozytywne wibracje). "...przecież to gatunek muzyczny od ściany do ściany, od muzyki tanecznej i rozrywkowej po koncertową i awangardową. Jazz łączący się z innymi gatunkami tworzy bardzo bogate pogranicze" (Jan Borkowski, Polskie Radio SA).
NRJ FM nie będzie "grać" tylko wyszukanej muzyki dla koneserów, trudnej, niezrozumiałej, która nie pomaga w zdobywaniu słuchaczy, ale zamierza prezentować lżejszą, łatwiej przyswajalną formułę jazzu, jego współczesnych odmian i nowoczesnych wcieleń. Muzyczna oferta ma zachęcać, a nie zniechęcać słuchacza do odbioru takiej właśnie muzyki, stąd też duży nacisk na standardy, covery, ale w różnych współczesnych interpretacjach.
Stawiamy przede wszystkim na różnorodność oferty artystycznej oraz spotkanie awangardy i tradycji proponowane w nowoczesnej formie i współczesnym entourage'u. Otwarci na eksperymenty świadomi jesteśmy, że radio przyjazne słuchaczowi ma największe szanse promować repertuar trudniejszy i bardziej wymagający - mówią twórcy NRJ FM.
Analiza dotychczasowych stacji o profilu jazzowym pokazuje, że przyczyną ich niepowodzenia jest właśnie źle dobrana oferta muzyczna. Miłośnicy jazzu nie są w stanie słuchać tej muzyki przez cały dzień, jako muzykę towarzyszącą wybierają inne gatunki. Jak pokazują badania, odbiorcy jazzu to bardzo świadomi słuchacze potrafiący docenić trudniejszy bardziej wysublimowany repertuar, a ich zainteresowania muzyką są bardzo szerokie, obejmujące inne gatunki muzyczne.
Przedstawionym powyżej formatem muzycznym NRJ FM chce odpowiedzieć na oczekiwania szerokiej grupy słuchaczy, którzy lubią tego typu ciekawe i wartościowe brzmienia, a nie znajdują ich w wystarczającej ilości w innych radiostacjach. Chce przekonać ich, że jazz nie jest muzyką trudną, niezrozumiałą i elitarną, że muzyka, którą gra NRJ FM jest właśnie dla nich - ludzi inteligentnych i aspirujących, że słuchanie tej stacji pozwoli rozwinąć muzyczne horyzonty, zrelaksować się.
Układ repertuaru dostosowany będzie do pory dnia i jej rytmu. W porannym paśmie znajdą się kompozycje o dużej rytmizacji, dostarczające "porannej energii". W ciągu dnia znacznie spokojniejsze tempo - muzyka spełniać będzie rolę swoistego tła. Kolejnym ważnym założeniem jest unikanie w ciągu dnia zbijania utworów w bloki tematyczne gatunkowe czy wykonawcze. Pozwoli to "przemycić" trudniejsze kompozycje, ale także zapobiec znużeniu słuchacza. Dywersyfikacja gatunków i wykonawców buduje efekt różnorodności oferty muzycznej. Odmienny charakter posiadać będzie za to pasmo wieczorne.
Drugim ważnym elementem oferty programowej radia będzie kultura, rozumiana jako całość zjawisk artystycznych. Po okresie emisji próbnej na antenie obecna będzie także publicystyka kulturalna, w tym nowoczesne serwisy dotyczące premier filmowych, muzycznych i teatralnych, koncertów, nowych książek, wystaw; przeglądy prasy, w tym informacje lokalne; korespondencje kulturalne z Polski i ze świata.
Popieranie rodzimej twórczości to jedno z głównych zadań stacji. Nasz projekt nie jest tylko projektem grupy radiowej Ad.point - wychodzi naprzeciw oczekiwaniom całego zróżnicowanego polskiego środowiska jazzowego i około jazzowego, skonsolidowanego wobec idei stworzenia nowej wielkomiejskiej sieci stacji jazzowych. Nadal razem planujemy stworzyć takie nowe radio - deklaruje Ad.point.
Dołącz do dyskusji: Wielkomiejska radiowa sieć jazzowa