Wielka Brytania jako cyfrowe królestwo
Wielka Brytania jako pierwsza rozpoczęła proces cyfryzacji już w 1998 roku. I choć wdrażanie telewizji cyfrowej w tym kraju trwa najdłużej, to trzeba oddać Brytyjczykom honor - ich kraj jest obecnie jednym z najbardziej rozwiniętych państw pod względem cyfryzacji telewizji.
Wielka Brytania jako pierwsza rozpoczęła proces cyfryzacji już w 1998 roku. I choć wdrażanie telewizji cyfrowej w tym kraju trwa najdłużej, to trzeba oddać Brytyjczykom honor - ich kraj jest obecnie jednym z najbardziej rozwiniętych państw pod względem cyfryzacji telewizji.
Technologie zastosowane w procesie cyfryzacji
Jesienią 2005 r. rząd Wielkiej Brytanii ogłosił harmonogram wyłączania częstotliwości analogowych dla celów transmisji telewizyjnych. Od 2008 roku wszystkie sygnały telewizyjne w Wielkiej Brytanii są przełączane na cyfrowe - po kolei w każdym regionie kraju. Co najważniejsze, Wielka Brytania zdecydowała się właściwie od początku procesu na zastosowanie dwóch technologii: naziemnej i satelitarnej. Powstały więc dwie platformy cyfrowe: FreeView – naziemna platforma cyfrowa oraz FreeSat - nieodpłatna satelitarna platforma cyfrowa nadawana z satelitów ASTRA, która jest uzupełnieniem, także darmowej, FreeView.
Platforma FreeSat została utworzona przez telewizję publiczną BBC we współpracy z ITV. Powstała przede wszystkim, aby zapewnić bezpłatną telewizję cyfrową na terenie całej Wielkiej Brytanii, ponieważ oferta telewizji naziemnej nie docierała do każdego zakątka kraju. Nadawanie satelitarne zapewnia stuprocentowe pokrycie sygnałem całego obszaru, a więc natychmiastowe dotarcie do wszystkich gospodarstw domowych pozostających w zasięgu działania satelity. Oferuje również nadawcom możliwość poszerzania oferty programowej, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą kanały HD. W przypadku telewizji naziemnej występują ograniczenia pojemności pasma w tym zakresie. Koszty przejścia na nadawanie cyfrowe były w większości ponoszone przez nadawców (BBC, ITV, Channel 4, Five oraz S4C) – środki pochodziły z podwyższonego abonamentu, w mniejszym stopniu ponosili je konsumenci. Z platformy FreeSat można korzystać bezpłatnie, bez dodatkowych umów. Jedynym wydatkiem jest zakup tunera FreeSat, (w tym modeli umożliwiających odbiór obrazu w wysokiej rozdzielczości), anteny satelitarnej oraz opłata instalacyjna. Podstawowym założeniem uruchomienia przez BBC platformy FreeSat było zapewnienie bezpłatnego powszechnego dostępu do sygnału cyfrowego bez żadnych umów i licencji. Dzięki tej platformie BBC umocniła swoją pozycję na rynku brytyjskim.
Jak powstała FreeSat?
We wrześniu 2005 roku publiczna brytyjska telewizja BBC i komercyjny nadawca kanałów ITV ogłosiły, że będą współpracować na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego w celu utworzenia darmowej telewizji satelitarnej. Miała być ona uzupełnieniem oferty FreeView, a w przyszłości stać się kołem napędowym cyfryzacji w Wielkiej Brytanii, głównie ze względów technologicznych i praktycznych.
Początkowo uruchomienie platformy miało nastąpić w 2006 roku, ostatecznie FreeSat ruszyła 6 maja 2008 roku. Telewizje BBC i ITV sfinansowały projekt solidarnie po połowie. W tej chwili działa on na zasadach non profit. Sygnał FreeSat nadawany jest za pośrednictwem pozycji orbitalnej ASTRA 28.2E, przeznaczonej na rynek brytyjski (z tej samej pozycji nadaje swój płatny pakiet platforma SKY).
Wiedzieć więcej o cyfryzacji
Proces cyfryzacji w Wielkiej Brytanii zbliża się ku końcowi. Trzeba przyznać, że kampania informacyjna uruchomiona przez ten kraj jest imponująca.
Poza standardowymi działaniami, takimi jak: specjalna strona internetowa, specjalnie zaprojektowane logo, bezpłatna infolinia czy broszury i ulotki, wprowadzono też inne rozwiązania. Przede wszystkim 18 miesięcy przed wyłączeniem analogowym wyznaczono opiekunów poszczególnych regionów kraju, których zadaniem była ścisła współpraca z lokalnymi władzami i mediami, organizacjami charytatywnymi, lokalnymi grupami wolontariuszy i sprzedawcami. Natomiast na sześć miesięcy przed wyłączeniem analogowym rozpoczęto kampanię informacyjną skierowaną do widzów, prowadzoną za pomocą ulotek, reklam telewizyjnych i radiowych, a także prasowych oraz imprez regionalnych. Co ciekawe, z myślą o mniejszościach etnicznych broszury informacyjne przygotowane zostały w 12 językach. Ulotki wysyłane były dokładnie na pół roku przed wyłączeniem do każdego obywatela. Przygotowano także mobilne (busy) i stacjonarne punkty informacyjno-doradcze. Dzięki temu można było dotrzeć z informacją praktycznie do każdego zakątka kraju.
Pomoc najuboższym
W Wielkiej Brytanii duży nacisk położono na pomoc osobom starszym i najuboższym z oswojeniem się z nową, cyfrową rzeczywistością. Wykorzystano wiele ciekawych rozwiązań i pomysłów, które łatwo można przenieść na nasze polskie podwórko, a przez to znacząco zmniejszyć odsetek ludzi wykluczonych cyfrowo.
Jak widać z doświadczenia Wielkiej Brytanii, tylko postawienie na cyfryzację przeprowadzaną dwutorowo daje gwarancję sukcesu.
Zmiana sposobu odbierania sygnału telewizyjnego łączy się z wyzwaniami technologicznymi i ekonomicznymi, ale przede wszystkim z przemianą, jaką musi przejść i zaakceptować społeczeństwo. Z tego powodu tylko długofalowa, skoordynowana i odpowiednio intensywna kampania informacyjna może przynieść zamierzone rezultaty. Wiedza, świadomość korzyści z przejścia na telewizję cyfrową oraz dobre przygotowanie do zmiany, jaka musi wkrótce nastąpić, zaprocentuje zarówno po stronie nadawców sygnału, jak i konsumentów telewizji. Doświadczenie Wielkiej Brytanii najlepiej wskazuje, że jest to wysiłek warty podjęcia.
>>> Czechy i Słowacja - cyfryzacja po sąsiedzku
>>> Dawno temu w Europie - czyli jak to było z tą cyfryzacją?
Marcin Ornass-Kubacki, prezes zarządu ASTRA CEE
Dołącz do dyskusji: Wielka Brytania jako cyfrowe królestwo
ps. w Anglii dawno na wpadli, dlaczego u nas jest to takie trudne ?