Więcej reklam napojów w magazynach i radiu, mniej w gazetach. Liderem Coca-Cola, w dół Zbyszko
Producenci napojów gazowanych wydali przez trzy kwartały br. o jedną trzecią więcej w porównaniu z rokiem ub. Blisko pięciokrotnie zwiększyli wydatki reklamowe w magazynach, nie szczędzili też nakładów na radio. Najsilniej reklamowanymi markami były Coca-Cola i Pepsi, znacznie swoje wydatki ograniczyła firma Zbyszko.
W okresie od stycznia do września br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamę w tradycyjnych mediach (bez internetu) blisko 234 mln zł (wg danych cennikowych netto, bez rabatów) – wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl. Było to 31,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Ponad połowa tej kwoty – 171 mln zł - została ulokowana w telewizji (wzrost w skali roku o 20,2 proc.). Drugim pod względem obecności reklamowej tej branży kanałem komunikacji były kina, które na reklamach gazowanych napojów zarobiły w omawianym okresie 35,5 mln zł (wzrost o 63,4 proc.).
Firmy z tej kategorii rynku w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku w największym stopniu zwiększyły wydatki na reklamę w magazynach – blisko pięciokrotnie. Nakłady na reklamę w czasopismach wzrosły bowiem o ok. 467 proc. - z 2,1 do 11,9 mln zł.
Wzrosły też wydatki w radiu - o 86,1 proc., do 3,1 mln zł.
Producenci napojów gazowanych jedynie w gazetach ograniczyli swoją obecność reklamową - dzienniki zarobiły w tym roku na ich reklamach o 15,7 proc. mniej niż rok temu (105,7 tys. zł).
Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 142 253 684 zł | 171 042 928 zł | 20,2 |
Radio | 1 686 407 zł | 3 138 596 zł | 86,1 |
Gazety | 125 336 zł | 105 698 zł | -15,7 |
Magazyny | 2 097 949 zł | 11 890 827 zł | 466,8 |
Outdoor | 10 153 260 zł | 11 885 495 zł | 17,1 |
Kina | 21 736 408 zł | 35 518 899 zł | 63,4 |
Indoor | 242 320 zł | 387 500 zł | 59,9 |
Razem | 178 295 364 zł | 233 969 943 zł | 31,2 |
Największym reklamodawcą w tej branży była, podobnie jak przed rokiem, Coca-Cola Poland Services. Marketer ten przeznaczył na promocję w mediach 141,5 mln zł, czyli 63,3 proc. więcej niż rok temu.
Wydatki wicelidera, a zarazem największego konkurenta Coca-Coli, czyli koncernu Pepsi-Cola General Bottlers Polska wzrosły o 22,9 proc., do 72,2 mln zł.
Do czołówki największych reklamodawców w mediach trafiła w tym roku firma Orangina Schweppes Polska zajmując pod względem wydatków trzecie miejsce. Na reklamy w tradycyjnych mediach przeznaczyła w tym roku 7,3 mln zł (w ub.r. jej marki były promowane głównie w internecie i wybranych stacjach tv).
Z kolei firmy Colian i Zbyszko w tym roku ograniczyły wydatki na klasyczną reklamę w mediach pozainternetowych. Colian, właściciel m.in. marki Hellena zredukował je o 6,2 proc., do 6,9 mln zł, a Zbyszko (producent m.in. Roko) – o 50 proc., do ok. 6 mln zł.
Redukcja wydatków może być spowodowana zmianą strategii reklamowej obu marek. Colian w przypadku Helleny postawił w tym roku głównie na działania product placement jedynie w programie „Kuba Wojewódzki” w TVN (w ub.r. był też w „You Can Dance”). Z kolei firma Zbyszko przed rokiem mocno wspierała markę Roko m.in. poprzez lokowanie w show „The Voice of Poland” w TVP2 (w tym roku w produkcji tej pojawiła się Coca-Cola). W tym roku latem Zbyszko promował w mediach napój Roko Fun w kampanii pod hasłem „Witajcie w naszej bajce”. Firma reklamowała też wodę Veroni Mineral.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów napojów gazowanych | |||
(bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
COCA-COLA POLAND SERVICES | 86 636 204 zł | 141 488 386 zł | 63,3 |
PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND | 58 708 605 zł | 72 171 119 zł | 22,9 |
ORANGINA SCHWEPPES POLSKA | 0 zł | 7 299 329 zł | - |
COLIAN | 7 406 467 zł | 6 944 489 zł | -6,2 |
ZBYSZKO COMPANY | 11 923 086 zł | 5 962 496 zł | -50 |
Razem | 178 295 364 zł | 233 969 943 zł | 31,2 |
Czołówkę marek napojów gazowanych, które w okresie styczeń-wrzesień br. najwięcej wydały na reklamę zdominowały marki należące do dwóch koncernów: Coca-Coli Poland Services i Pepsi-Cola General Bottlers.
Wydatki na reklamy Coca-Coli wzrosły o 47,2 proc., do 98,2 mln zł, a na promocję Pepsi - o 31,3 proc., do 54,6 mln zł. Ta ostatnia wspierana była m.in. kampanią z udziałem znanych osób, m.in. Ushera czy Sereny Williams.
Z kolei Coca-Cola w tym roku szereg aktywności buduje wokół 100-lecia legendarnej butelki tego napoju. Marka ta również jako jedna z pierwszych rozpoczęła kampanię nawiązującą do świąt Bożego Narodzenia - występuje w niej Margaret.
Reklamy Sprite'a (Coca-Cola Poland Services) warte były w tym roku 23,6 mln zł (wzrost o 18,5 proc.), a Fanty (tego samego producenta) – 19,7 mln zł.
Pepsi-Cola General Bottlers wydała z kolei na wsparcie Mirindy blisko 13 mln zł (98,6 proc. więcej w skali roku). Ta marka była w tym roku promowana m.in. we wspólnej kampanii wszystkich brandów koncernu PepsiCo.
Najmocniej reklamowe marki napojów gazowanych | |||
(bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
COCA-COLA | 66 731 216 zł | 98 196 399 zł | 47,2 |
PEPSI | 41 613 168 zł | 54 643 270 zł | 31,3 |
SPRITE | 19 904 988 zł | 23 582 594 zł | 18,5 |
FANTA | 0 zł | 19 709 393 zł | - |
MIRINDA | 6 540 237 zł | 12 986 482 zł | 98,6 |
Razem | 178 295 364 zł | 233 969 943 zł | 31,2 |
Dołącz do dyskusji: Więcej reklam napojów w magazynach i radiu, mniej w gazetach. Liderem Coca-Cola, w dół Zbyszko