SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wartość reklamy outdoorowej spadła o 14 proc.

W ubiegłym roku wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce były o 14 proc. niższe niż w 2008 roku – wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. W samym czwartym kwartale 2009 r. outdoor stracił 17 procent.

Wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły w ubiegłym roku 607,1 mln zł, co oznacza spadek o 14 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Z tej kwoty 23,3 mln zł wyniosła sprzedaż reklam na środkach komunikacji miejskiej. Wartość reklamy outdoorowej w czwartym kwartale ubiegłego roku była niższa o 17 proc. niż w tym samym okresie 2008 roku, przy czym w przypadku reklamy tranzytowej ten spadek wyniósł aż 43 proc.

 – Negatywnym zjawiskiem spowolnienia rynku out of home w 2009 roku było zamrożenie cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy. Biorąc pod uwagę strukturę kosztów, zwłaszcza w zakresie utrzymania sieci nośników, doprowadziło także do zatrzymania bieżących inwestycji. Firmy starały się uniknąć strat przez wprowadzanie programów oszczędnościowych. Mogą mieć one znaczący wpływ na ich wyniki w roku bieżącym – opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w 2009 roku:
1. Sprzedaż 20,24%
2. Telekomunikacja 15,61%
3. Rozrywka/Kultura 15,01%
4. Żywność 12,67%
5. Motoryzacja/Transport 6,07%

Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w 2009 roku:
1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 16,99%2. Systemy telefonii komórkowej 13,26%
3. Środki osobistej pielęgnacji ciała 4,28%
4. Samochody 3,95%
5. Odzież/Obuwie 3,33%
 

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2009 r.
kategorie wielkość sprzedaży w PLN

I kw.'09 II kw.'09 III kw.'09 IV kw.'09
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 25 766 919 24 726 127 25 534 112 27 119 071
Pozostałe z sektora Sprzedaż 3 789 125 5 483 520 4 547 251 5 862 487
Piwo 2 809 050 8 142 930 5 066 744 706 432
Napoje 3 840 507 7 148 349 5 472 607 1 253 005
Pozostałe z sektora Żywność 11 086 742 11 594 342 5 717 661 14 044 389
Filmy kinowe 3 661 533 3 938 459 3 715 365 4 287 801
Stacje TV 3 916 901 1 276 507 6 139 036 1 874 565
Stacje radiowe 852 007 1 128 830 560 358 822 205
Magazyny 998 807 1 146 286 2 103 684 748 529
Gazety codzienne 3 142 978 3 990 306 3 352 186 3 768 723
Edukacja 600 097 1 548 747 3 144 595 930 336
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 5 540 930 10 251 151 8 070 253 9 726 583
Internet 945 130 1 499 558 666 603 3 046 069
Systemy telefonii komórkowej 20 394 433 26 968 735 16 725 575 16 375 386
Telefonia stacjonarna 1 217 465 1 761 806 103 591 1 574 729
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 1 373 086 1 048 379 744 709 311 395
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA 7 193 008 9 600 242 3 941 511 5 259 859
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI 2 961 735 2 831 011 388 501 1 740 871
Samochody 10 840 600 4 805 339 1 640 184 6 671 409
Oleje/Paliwa 501 624 1 189 1 501 056 1 431 654
Stacje benzynowe 626 393 412 483 270 850 243 689
Transport 696 240 1 348 101 828 374 1 131 428
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 470 454 1 539 588 322 510 1 576 085
Banki 1 254 858 3 490 795 3 175 862 6 482 405
Ubezpieczenia 190 665 2 951 363 1 552 655 748 849
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 485 192 3 052 894 1 382 415 6 254 244
Proszki do prania 61 128 84 800 899 954 379 660
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 124 482 178 272 246 404 142 552
Akcje społeczne non-profit 980 076 2 730 212 5 371 738 5 315 024
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 133 025 133 354 103 469 488 908
AGD/RTV 951 578 1 871 501 1 445 762 3 721 271
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 853 160 2 050 253 2 681 194 4 241 848
Biura podróży 1 899 978 3 416 748 986 646 809 775
Usługi medyczne 154 726 348 721 191 627 362 221
Pozostałe z sektora Usługi 3 931 994 1 920 096 3 165 364 2 932 603
BUDOWNICTWO 2 699 371 3 618 249 2 843 716 2 213 258
PRODUKTY DLA DZIECI 6 912 1 112 144 528 53 964
ODZIEŻ/OBUWIE 4 144 287 7 930 762 3 721 570 4 393 958
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT 0 1 450 863 846 378 249 380
PRZEMYSŁ 72 460 183 526 28 166 690 580
ROLNICTWO/OGRODNICTWO 78 000 22 531 5 294 14 190
KAMPANIE POLITYCZNE 1 562 501 3 867 513 6 300 7 210
NIEOKREŚLONY SEKTOR 3 228 672 5 037 569 5 183 585 9 005 160
ŁĄCZNIE 137 038 828 176 533 114 134 539 942 159 013 760
ŁĄCZNIE 2009 607 125 645


– Bardzo zauważalnym jest spadek wpływów w zakresie reklamy tranzytowej, które w ciągu trzech lat zmniejszyły się o blisko połowę – dodaje Lech Kaczoń. – Przyczyną tego stanu rzeczy są znaczące ograniczenia w możliwościach korzystania z taboru tramwajowego i autobusowego w największych miastach i aglomeracjach, na co branża out of home nie miała żadnego wpływu, mimo podejmowanych działań i prób uzyskania zadowalającego konsensusu – uzasadnia.

 

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY NA ŚRODKACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W 2009 r.
kategorie wielkość sprzedaży w PLN

I kw.'09 II kw.'09 III kw.'09 IV kw.'09
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 942 534 885 756 960 768 192 104
Pozostałe z sektora Sprzedaż 151 134 481 798 323 276 28 005
Piwo 139 255 170 790 107 255 46 209
Napoje 0 229 800 29 200 200 000
Pozostałe z sektora Żywność 397 270 50 689 62 722 137 682
Filmy kinowe 0 155 885 262 726 110 500
Stacje TV 215 214 206 656 364 760 49 374
Stacje radiowe 22 386 192 050 20 000 3 960
Magazyny 0 50 000 264 330 0
Gazety codzienne 205 846 316 781 195 937 143 173
Edukacja 52 138 157 730 250 645 78 082
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 398 789 643 227 253 628 103 736
Internet 26 800 193 754 123 200 21 858
Systemy telefonii komórkowej 203 999 695 369 371 690 1 253
Telefonia stacjonarna 42 000 441 768 0 228 000
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 0 306 072 0 0
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA 30 630 105 506 1 350 66 300
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI 201 040 238 760 0 588 234
Samochody 8 611 75 323 7 988 280 131
Oleje/Paliwa 0 0 0 91 000
Stacje benzynowe 0 0 266 800 0
Transport 203 440 351 091 79 605 165 663
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 5 723 40 783 23 897 5 831
Banki 26 310 586 660 132 209 160 422
Ubezpieczenia 135 702 622 614 110 000 235 554
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 45 653 42 464 54 512 281 536
Proszki do prania 0 80 000 0 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 0 0 0 0
Akcje społeczne non-profit 97 204 79 094 7 146 62 969
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 0 18 530 10 386 0
AGD/RTV 8 672 3 000 16 000 557 383
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 81 499 141 359 146 350 514 877
Biura podróży 43 875 439 035 15 829 76 091
Usługi medyczne 3 560 59 340 0 4 896
Pozostałe z sektora Usługi 12 632 24 740 24 200 32 473
BUDOWNICTWO 185 741 42 270 44 740 105 429
PRODUKTY DLA DZIECI 1 112 1 112 30 900 4 321
ODZIEŻ/OBUWIE 390 044 318 249 537 640 259 861
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT 0 221 768 0 16 200
PRZEMYSŁ 23 300 2 700 10 620 113 822
ROLNICTWO/OGRODNICTWO 0 0 1 550 14 190
KAMPANIE POLITYCZNE 0 18 396 0 0
NIEOKREŚLONY SEKTOR 0 170 848 2 000 6 500
ŁĄCZNIE 4 302 113 8 861 768 5 113 858 4 987 619
ŁĄCZNIE 2009 23 265 358


– Zgodnie z informacjami uzyskanymi z firm członkowskich IGRZ przewiduje, że bieżący rok będzie rokiem ustabilizowania sytuacji na rynku out of home – ujawnia Lech Kaczoń. – Uważamy, że ta część reklamodawców, która ograniczyła wydatki w roku 2009, doszła do wniosku, że nie była to do końca dobrze przemyślana decyzja, na co wskazują wyniki tych przedsięwzięć, które w roku ubiegłym korzystały z nośników out of home bez znaczących ograniczeń. Sądzimy, więc że bieżący rok będzie lepszy od poprzedniego – podsumowuje.

Dołącz do dyskusji: Wartość reklamy outdoorowej spadła o 14 proc.

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
aws
nie ma zadnych komentarzy? outdoor passe
0 0
odpowiedź
User
ReklamaKcja
MÓWIMY DOŚĆ!!!

Po kolejnej zagranicznej podróży i powrocie do naszej stolicy – nie wytrzymaliśmy! Mówimy dość!!!


Mamy dość:
ohydnych, wszędobylskich reklam na ulicach
paskudnych, ogromnych pseudoszyldów - od warzywniaków poprzez fryzjerów, po zakłady pogrzebowe

Chcemy wreszcie zobaczyć jak naprawdę wyglądają nasze miasta i miasteczka.

Tak jak mamy prawo do czystego powietrza, tak mamy prawo do czystej przestrzeni.

Nigdzie na świecie nie ma takiej ilości reklam, szyldów i innego badziewia atakującego wzrok i rozum na każdym kroku. W Polsce na każdym kroku dzieje się niebywały skandal, który tak spowszedniał, że przestał być chyba rozpoznawalny – to gwałt na naszej psychice i poczuciu estetyki. Postanowiliśmy coś z tym zrobić.

Rozpoczynamy akcję zareklamowania Polski – czyli złożenia reklamacji!!! Nie chcemy takiego wizerunku naszego kraju – oto staruje:

REKLAMA(k)CJA!!!

Chcemy zmusić odpowiedzialnych za ten syf do zrobienia porządku. Ponieważ nikt nic w tym kierunku nie robi, sami postanowiliśmy się wziąć do roboty. Wierzymy, że wspólnie naszymi znajomymi i znajomymi tych znajomych, możemy zmienić rzeczywistość. Nie mamy żadnych koneksji politycznych ani ambicji do rządzenia – chcemy żeby ludzie, których wybieramy i na których płacimy podatki wreszcie wysłuchali nas i zrealizowali nasze potrzeby (wyjątkowo skromne i nie wymagające pieniędzy).

Czego konkretnie chcemy?

zdecydowanego, wielokrotnego (co najmniej 10 – 20 razy) ograniczenia liczby reklam wielkoformatowych na ulicach
zdecydowanego ograniczenia (i egzekwowania tego ograniczenia) powierzchni szyldów informacyjnych
zatwierdzania treści i formy szyldów i reklam zewnętrznych przez kompetentne grono wybrane spośród artystów, architektów, urbanistów, które weźmie odpowiedzialność za wygląd naszych ulic

Co zrobimy?

Po pierwsze – zaczęliśmy!!! Ruszamy z ReklamaKcją i prosimy żebyście się do ReklamaKcji przyłączyli, każdy na swój ulubiony sposób. Razem są nas tysiące i tworzymy siłę, która może wszystko!

Sprawdzimy jakie są naprawdę przepisy i dlaczego nie są przestrzegane – skoro są takie miejsca (cały Trakt Królewski, Starówka) na których problemu nie ma, to znaczy, że jakieś przepisy jednak obowiązują, tylko nie ma komu ich egzekwować.

Będziemy zmuszać burmistrzów, prezydentów i innych im podobnych, żeby ograniczyli liczbę billboardów w miastach i miasteczkach – jeśli podwyższą na nie ceny, wpływy nie powinny zmaleć – mniej ale drożej (swoją drogą ciekawe ile miasto na tym zarabia i jaki to jest procent zysku całej branży).

Zidentyfikujemy i wszystkim ogłosimy nazwiska odpowiedzialnych za ten bajzel.

Postaramy się sprawę nagłośnić gdzie się da (prasa, radio, telewizja, internet, imprezy, domówki, w kolejce i na ścianie w damskiej toalecie).

Jakich chcemy efektów?

zdecydowanej poprawy estetyki naszych miast
poprawy przejrzystości – mamy nadzieję, że wreszcie będzie można zauważyć prawdziwe znaki informacyjne
przerzucenia budżetów reklamowych do bardziej pożytecznych mediów (prasa, radio, tv, internet, itp.), które część swoich dochodów przeznaczają na jakiekolwiek rozsądne cele
poprawy świadomości konsumenckiej – chcemy, żeby produkty i usługi sprzedawały się bo są lepsze, a nie tylko dlatego, że są rozreklamowane
i na koniec, ale nie najmniej ważne – żebyśmy wszyscy ruszyli dupy i zrobili coś, bo najwyraźniej nikt za nas tego nie zrobi!!! Spowodujemy, że firmy będą się wstydzić, że reklamują się na ulicy.

Pomysły „dziania się”:

wysyłamy wiadomość o ReklamaKcji gdzie się da
sprawdzamy obowiązujące przepisy
sprawdzamy czy trzeba je poprawić, czy wystarczy je egzekwować
wszędzie gdzie się da mówimy o ReklamaKcji (w programach, felietonach, listach do rodziny i przyjaciół, w łóżku z żoną i kochanką)
zakładamy strony www, blogi, czaty, forum, etc.
wyśmiewamy absurdy reklamowe
niszczyć reklam pewnie nie możemy ale przygotowujemy działania partyzanckie (niestety operacyjnie tajne)
tropimy osoby odpowiedzialne i je rozliczamy (też wszędzie gdzie się da)
pytamy przy okazji wyborów samorządowych i kampanii wyborczej co kandydaci z tym syfem zamierzają zrobić


JEŚLI MACIE JAKIEŚ POMYSŁY I UWAGI – PISZCIE:

reklamakcja@gmail.com

a najlepiej od razu wprowadzajcie w życie!!! Każdy może się przyłączyć jak chce i kiedy chce (zaprojektować logo, zrobić stronę, lub wyhaftować hasło na koszulce)

Zobaczycie! Na pewno nam się uda!


A TERAZ, PROSIMY: OD RAZU PRZEŚLIJCIE TĘ WIADOMOŚĆ DALEJ :-)


0 0
odpowiedź
User
kaczorek
Nie denerwuj sie, outdoor to medium niemierzalne i praktycznie nie wiadomo jaka jest skutecznosc (wiadomo, ze bardzo slaba - zastanow sie jakie dzisiaj widziales reklamy zewnetrzne... masz odpowiedz, zapytaj znajomych... to juz sie upewnisz). Niedlugo nikt za to nie bedzie chcial placic i samo padnie, zostana tylko najlepsze lokalizacje (10% obecnych)
0 0
odpowiedź