W Polsce jest 92,5 tys. nośników reklamy zewnętrznej. Połowę ma AMS, jedną piątą Ströer
Na koniec czerwca w Polsce znajdowało się dokładnie 92 591 nośników reklamy zewnętrznej. Nośników jakiego typu jest najwięcej i w których miastach? Zapraszamy do szczegółowego raportu.
Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wśród nośników reklamy outdoorowej w Polsce ponad jedną trzecią stanowią nośniki małego rozmiaru, a po około jednej piątej - nośniki CLP i standardowe nośniki 12-metrowe. - Decydujący wpływ na obraz polskiego rynku out of home mają nośniki typu frontlight 18 m kw i citylighty, które generują największe przychody - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Liczba standardowych nośników typu frontlight 12 m kw jest sukcesywnie zmniejszana (przez ostatnie półrocze o blisko 600 sztuk). Pozostaną one w najbardziej cennych lokalizacjach i nadal będą wykorzystywane w akcjach promocyjnych „najpowszechniejszych produktów” - prognozuje Kaczoń.
- Wydaje się, że w odwrocie są nośniki typu backlight scroll, które w szczytowym okresie ich rozwoju umożliwiały blisko dwa tysiące ekspozycji, a obecnie o połowę mniej. Wynika to z braku pozytywnych decyzji administracyjnych dla sytuowania tych nośników w pasie drogi lub w kluczowych punktach miasta. Obie firmy, które posiadają „scrolle”, AMS i Ströer, dążą do pozostawienia tylko takich lokalizacji - opisuje Lech Kaczoń.
Typ nośnika | Ogólna liczba nośników 30.06.2012 r. | Ogólna liczba nośników 31.12.2011 r. |
Standardowe 12 m² | 19.771 | 20.367 |
Frontlight 6 x 3 m | 14.505 | 14.513 |
Frontlight 12 x 3 m | 778 | 785 |
Frontlight 12 x 4 m | 1.028 | 1.028 |
Nośniki małego formatu | 32.730 | 32.141 |
Pozostałe nośniki | 590 | 585 |
CLP | 20.582 | 20.265 |
Backlight 6 x 3 m | 924 | 944 |
Backlight 8 x 4 m | 520 | 526 |
Backlight scroll 9 m² | 1.005 | 1.321 |
Pozostałe nośniki podświetlane | 158 | 171 |
Łączna liczba nośników | 92.591 | 92.646 |
Do AMS należy dokładnie 50,3 proc. wszystkich nośników, do Ströera - 19,4 proc., do Clear Channel Poland - 8,7 proc., do Mini Media - 8,2 proc., a do Cityboard Media - 6 proc. Dla takiej kolejności decydująca jest liczba nośników małego formatu.
firma | typy nośników | |||||
12 m² | duży format | mały format | ||||
6x3 | 12x3 | 12x4 | pozostałe | |||
AMS | 7 787 | 1 691 | 0 | 4 | 160 | 22 706 |
BC | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BPMEDIA | 308 | 29 | 0 | 30 | 129 | 232 |
CCP | 0 | 1 926 | 0 | 0 | 4 | 968 |
CITYBOARD | 0 | 4 917 | 0 | 621 | 10 | 0 |
DEFI | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 |
EUROAWK | 710 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 |
GIGABOARD | 0 | 0 | 0 | 0 | 149 | 0 |
GLOBART | 115 | 4 | 0 | 0 | 21 | 0 |
HEADZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
JETLINE | 0 | 0 | 0 | 320 | 0 | 0 |
KONESER | 37 | 0 | 0 | 0 | 0 | 207 |
MM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 552 |
OUTDOOR 3 | 524 | 66 | 0 | 0 | 66 | 189 |
RUCH | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SCHULZ | 0 | 218 | 3 | 0 | 4 | 0 |
STROEER | 10 290 | 5 619 | 653 | 53 | 32 | 346 |
SUPERSIGNS | 0 | 0 | 122 | 0 | 8 | 0 |
WAREXPO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 530 |
SUMA | 19 771 | 14 505 | 778 | 1 028 | 590 | 32 730 |
firma | typy nośników | wszystkie nośniki | ||||
citylight 1,2x1,8m | scroll 9m² | duży format | ||||
6x3 | 8x4 | pozostałe | ||||
AMS | 12 427 | 563 | 915 | 303 | 38 | 46 594 |
BC | 869 | 0 | 0 | 0 | 0 | 869 |
BPMEDIA | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 | 761 |
CCP | 5 066 | 0 | 0 | 83 | 8 | 8 055 |
CITYBOARD | 0 | 0 | 0 | 0 | 38 | 5 586 |
DEFI | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 22 |
EUROAWK | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 745 |
GIGABOARD | 0 | 0 | 0 | 48 | 0 | 197 |
GLOBART | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 152 |
HEADZ | 0 | 0 | 2 | 71 | 2 | 75 |
JETLINE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 320 |
KONESER | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 244 |
MM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 552 |
OUTDOOR 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 845 |
RUCH | 1 688 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 688 |
SCHULZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 230 |
STROEER | 487 | 442 | 7 | 15 | 52 | 17 996 |
SUPERSIGNS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 130 |
WAREXPO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 530 |
SUMA | 20 582 | 1 005 | 924 | 520 | 158 | 92 591 |
W Warszawie znajduje się 8,3 tys. nośników, na Górnym Śląsku - 1,8 tys., w Krakowie - 1,1 tys., a w Łodzi i Trójmieście - po tysiąc. Zdaniem IGRZ barierą rozwoju nośników reklamy zewnętrznej są przede wszystkim niedoskonałe przepisy prawa oraz zbyt opieszałe działania samorządów w zakresie tworzenia lokalnych przepisów w tym zakresie. Przy czym organizacja podkreśla, że w Ministerstwie Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej powstaje szeroko zakrojony projekt Kodeksu Budowlanego, który ma znowelizować wiele ustaw, m.in. o prawie budowlanym, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym czy o drogach publicznych. - Spodziewamy się, że będą w nim zawarte także przejrzyste zapisy dotyczące nośników reklamy, choć nie jest to dla ustawodawcy kwestia priorytetowa, ale dzięki staraniom branży ważna. Samorządy z kolei zaczynają rozumieć, że udostępnianie terenów publicznych i położonych w pasie drogi może być źródłem niemałych dochodów. Należy jedynie wprowadzić w życie jasną i zrozumiałą dla wszystkich koncepcję, dającą możliwości sytuowania nośników reklamy w tych obszarach - ocenia Lech Kaczoń.
miasto aglomeracja | typy nośników | |||||
12 m² | duży format | mały format | ||||
6x3 | 12x3 | 12x4 | pozostałe | |||
BYDGOSZCZ | 530 | 244 | 9 | 12 | 4 | 385 |
GOP | 2266 | 2145 | 118 | 106 | 34 | 1848 |
KIELCE | 152 | 105 | 2 | 2 | 0 | 163 |
KRAKÓW | 1467 | 1305 | 65 | 55 | 72 | 1170 |
LUBLIN | 339 | 226 | 9 | 13 | 2 | 366 |
ŁÓDŹ | 1130 | 1042 | 52 | 60 | 20 | 1011 |
OLSZTYN | 171 | 101 | 2 | 4 | 3 | 215 |
OPOLE | 168 | 89 | 1 | 0 | 0 | 121 |
POZNAŃ | 1195 | 1159 | 44 | 73 | 45 | 814 |
RZESZÓW | 116 | 92 | 0 | 1 | 1 | 81 |
SZCZECIN | 891 | 762 | 37 | 25 | 50 | 618 |
TRÓJMIASTO | 1283 | 1393 | 68 | 82 | 94 | 1043 |
WARSZAWA | 3472 | 3074 | 220 | 251 | 180 | 8377 |
WROCŁAW | 1121 | 1044 | 50 | 40 | 40 | 807 |
ZIELONA GÓRA | 132 | 69 | 1 | 0 | 2 | 190 |
SUMA | 14743 | 12968 | 678 | 727 | 556 | 17353 |
miasto aglomeracja | nośniki tradycyjne | wszystkie nośniki | ||||
citylight 1,2x1,8m | scroll 9m² | duży format | ||||
6x3 | 8x4 | pozostałe | ||||
BYDGOSZCZ | 395 | 0 | 10 | 0 | 0 | 1589 |
GOP | 2689 | 131 | 118 | 36 | 2 | 9493 |
KIELCE | 40 | 0 | 2 | 0 | 0 | 466 |
KRAKÓW | 2981 | 145 | 111 | 37 | 3 | 7411 |
LUBLIN | 227 | 0 | 7 | 0 | 0 | 1189 |
ŁÓDŹ | 1833 | 42 | 47 | 17 | 0 | 5254 |
OLSZTYN | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 499 |
OPOLE | 118 | 0 | 2 | 0 | 0 | 499 |
POZNAŃ | 1935 | 137 | 108 | 47 | 6 | 5563 |
RZESZÓW | 44 | 0 | 7 | 0 | 0 | 342 |
SZCZECIN | 842 | 78 | 31 | 4 | 21 | 3359 |
TRÓJMIASTO | 2247 | 135 | 107 | 24 | 2 | 6478 |
WARSZAWA | 4701 | 253 | 239 | 317 | 110 | 21194 |
WROCŁAW | 1530 | 84 | 78 | 21 | 0 | 4815 |
ZIELONA GÓRA | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 411 |
SUMA | 19698 | 1005 | 877 | 503 | 144 | 69252 |
Powyższe dane dotyczą następujących firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media, euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns i firmy Warexpo.
Dołącz do dyskusji: W Polsce jest 92,5 tys. nośników reklamy zewnętrznej. Połowę ma AMS, jedną piątą Ströer
Przestrzeń publiczna w Warszawie i okolicach jest potwornie zaśmiecona, a skuteczność takiej śmieciowej reklamy jest żadna. Na jeden baner w drodze do pracy można zwrócić uwagę, jak się ich mija 100 to nie widzi się żadnego... natomiast krajobraz miasta wygląda strasznie.
Jak czytam wypowiedź pasożyta, który argumentuje za przepisami zwiększającymi ilość nośników to mam ochotę go zamordować gołymi rękami...