W I półroczu na reklamę outdoorową wydano prawie 300 mln zł
Wielkość sprzedaży reklamy out of home w Polsce wyniosła w I półroczu br. roku 296,5 mln zł, czyli mniej o 5 proc. niż rok wcześniej - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
296,56 mln zł, które od stycznia do czerwca bieżącego roku wydano na reklamę out of home w Polsce, to co prawda 5,43 proc. mniej niż w I półroczu ubiegłego roku. Jednak jest to zarazem mniejszy spadek niż w całym ubiegłym roku, kiedy wartość sprzedaży outdooru zmniejszyła się w porównaniu do 2008 roku o 14 proc. (więcej). Dane z 2009 i 2010 roku dotyczą tej samej liczby firm, które przekazują swoje dane do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
– Sądzę, że zmiany strukturalne na polskim rynku out of home mogą w konsekwencji przyspieszyć wzrost sprzedaży i zwiększyć rentowność firm – przekonuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Nastąpi to zapewne do końca bieżącego, a przede wszystkim w przyszłym roku. Uważam również, że w ciągu trzech najbliższych lat wzrośnie znacząco rola out of home w kampaniach reklamowych, także dzięki „trzeciej fazie” konsolidacji – dodaje.
Od stycznia do czerwca bieżącego roku najwięcej na reklamę outdoorową wydały sieci handlowe i hipermarkety oraz firmy z branży telefonii komórkowej.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2010 R. | |||
kategorie | wielkość sprzedaży w zł | ||
I kwartał | II kwartał | I półrocze | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 22 710 639 | 23 505 454 | 46 216 093 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 2 692 745 | 4 705 843 | 7 398 588 |
Piwo | 3 068 075 | 8 051 129 | 11 119 204 |
Napoje | 3 264 104 | 9 801 651 | 13 065 755 |
Pozostałe z sektora Żywność | 6 038 972 | 11 327 259 | 17 366 231 |
Filmy kinowe | 2 895 870 | 2 749 654 | 5 645 524 |
Stacje TV | 4 766 670 | 1 706 374 | 6 473 043 |
Stacje radiowe | 284 249 | 949 935 | 1 234 184 |
Magazyny | 1 250 385 | 579 913 | 1 830 298 |
Gazety codzienne | 1 588 745 | 2 058 207 | 3 646 953 |
Edukacja | 847 311 | 2 117 603 | 2 964 913 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 4 560 954 | 6 628 378 | 11 189 332 |
Internet | 251 064 | 1 098 512 | 1 349 576 |
Systemy telefonii komórkowej | 18 215 900 | 21 551 677 | 39 767 577 |
Telefonia stacjonarna | 1 899 819 | 1 795 819 | 3 695 638 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 402 877 | 1 593 981 | 1 996 858 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 3 816 949 | 9 380 329 | 13 197 278 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 2 237 573 | 1 741 725 | 3 979 298 |
Samochody | 6 534 410 | 9 427 188 | 15 961 598 |
Oleje/Paliwa | 2 244 | 965 972 | 968 216 |
Stacje benzynowe | 202 335 | 87 781 | 290 116 |
Transport | 352 382 | 1 332 322 | 1 684 704 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 219 853 | 608 956 | 828 809 |
Banki | 1 671 077 | 4 681 112 | 6 352 189 |
Ubezpieczenia | 1 210 383 | 1 722 739 | 2 933 122 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 569 807 | 2 921 367 | 4 491 173 |
Proszki do prania | 355 230 | 1 030 034 | 1 385 264 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 787 150 | 223 258 | 1 010 408 |
Akcje społeczne non-profit | 2 205 540 | 4 247 879 | 6 453 419 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 129 374 | 351 412 | 480 786 |
AGD/RTV | 2 328 637 | 2 385 086 | 4 713 723 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 2 419 905 | 1 973 336 | 4 393 241 |
Biura podróży | 1 294 808 | 1 341 895 | 2 636 702 |
Usługi medyczne | 249 549 | 625 568 | 875 117 |
Pozostałe z sektora Usługi | 5 892 098 | 2 344 301 | 8 236 399 |
BUDOWNICTWO | 3 277 852 | 4 405 256 | 7 683 109 |
PRODUKTY DLA DZIECI | 1 682 | 256 992 | 258 674 |
ODZIEŻ/OBUWIE | 4 985 028 | 10 143 633 | 15 128 661 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 27 000 | 67 250 | 94 250 |
PRZEMYSŁ | 457 070 | 1 361 135 | 1 818 205 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 4 290 | 245 576 | 249 866 |
KAMPANIE POLITYCZNE | 10 921 | 2 562 814 | 2 573 735 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 4 805 745 | 8 118 001 | 12 923 745 |
ŁĄCZNIE | 121 787 271 | 174 774 304 | 296 561 575 |
Z kolei w drugim kwartale bieżącego roku wartość polskiej reklamy out of home wyniosła 174,7 mln zł, czyli tylko o 1 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Udział w rynku reklamy tranzytowej – którą oferują firmy AMS, Business Consulting i CAM Media – wyniósł w tym okresie 4,15 proc., czyli 0,87 proc. mniej niż rok wcześniej.
Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedaży w drugim kwartale 2010 roku:
1. Żywność 16,70%
2. Sprzedaż 16,14%
3. Telekomunikacja 14,90%
4. Rozrywka/Kultura 9,61%
5. Motoryzacja/Transport 7,11%
Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkości sprzedaży w drugim kwartale 2010 roku:
1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 13,45%
2. Systemy telefonii komórkowej 12,33%
3. Odzież/Obuwie 5,80%
4. Napoje 5,61%
5. Samochody 5,39%
Koszty outdoorowych kampanii politycznych stanowiły jedynie 1,47 proc. wielkości sprzedaży reklamy out of home w drugim kwartale bieżącego roku. IGRZ uzasadnia to faktem, że większość partii parlamentarnych wybrała strategię „nie rzucania się w oczy”, a w kampanii prezydenckiej na nośnikach out of home w zauważalny sposób reklamowali się tylko Jarosław Kaczyński i Bronisław Komorowski. Z kolei wśród kategorii produktów do czołówki weszły napoje, a wysokie miejsce zajęły też piwa. Wynika to z faktu, że prowadzone były wzmożone promocje tych produktów związane z mistrzostwami świata w piłce nożnej. Podobny wzrost udziału tych kategorii następował zarówno cztery, jak i osiem lat temu.
Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej o wielkości sprzedaży reklamy out of home w Polsce został przygotowany w oparciu o dane następujących firm: AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media i News Outdoor Poland (tzw. „wielka piątka”) oraz BP Media, Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media/Publiprox, Warexpo i Wadwicz (dawniej Żak).
Dołącz do dyskusji: W I półroczu na reklamę outdoorową wydano prawie 300 mln zł