W 2017 roku ruszy wspólny portal rządowy, znikną strony ministerstw. „Odpowiedź na potrzeby obywateli”
Według zapowiedzi rządu w 2017 roku wystartuje centralny portal gov.pl grupujący w jednym miejscu informacje zawarte na stronach poszczególnych ministerstw oraz innych urzędów. Serwisy poszczególnych resortów mają zniknąć. - Wzorem jest centralny serwis państwowy w Wielkiej Brytanii, w kwietniu ruszy pilotaż obejmujący 3 ministerstwa - ujawnia w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Karol Manys, rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji.
Jak dowiedziały się Wirtualnemedia.pl prace nad projektem uruchomienia centralnego portalu rządowego pod adresem gov.pl trwają już od kilku miesięcy. W założeniach ma powstać jedna platforma, która kompleksowo zastąpi internautom konieczność poszukiwania na stronach urzędów państwowych i publicznych ważnych dla nich informacji oraz możliwości internetowego załatwienia wielu istotnych spraw związanych z administracją.
Szczegóły na temat projektu zdradza w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Karol Manys, rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji.
- Portal o roboczej nazwie gov.pl ma być odpowiedzią na potrzeby obywateli i poprawić obecną sytuację, w której informacje dotyczące spraw publicznych i administracji są znacznie rozproszone w internecie – wyjaśnia Karol Manys. – Dzisiaj użytkownik często nie wie na stronie jakiego ministerstwa bądź instytucji powinien poszukiwać ważnych dla siebie informacji. Centralny portal docelowo ma zgromadzić w jednym miejscu dane zawarte na stronach ministerstw oraz innych urzędów. Według projektu w przyszłości witryny poszczególnych resortów znikną jako osobne miejsca w sieci – staną się integralną częścią portalu gov.pl.
Manys potwierdza, że wzorem takiej platformy, który stanowił też inspirację dla rozwiązań zastosowanych w innych krajach jest brytyjski portal rządowy gov.uk. - W dużym stopniu daje on pojęcie o tym jaka jest idea przyświecająca centralnemu serwisowi planowanemu w Polsce - podkreśla nasz rozmówca. -Według planów portal zostanie uruchomiony w 2017 r., wiosną rozpocznie się pilotaż tego projektu realizowany we współpracy trzech ministerstw – cyfryzacji, rozwoju i energii. W trakcie prac pilotażowych okaże się zapewne jakie kwestie trzeba rozwiązać przed ostatecznym uruchomieniem gov.pl, co należy traktować jako proces, a nie jednorazowe wydarzenie. Stopniowo do zasobów portalu będą bowiem dołączane treści będące w zasobach serwisów poszczególnych ministerstw i instytucji publicznych.
Portal gov.pl w założeniach ma się składać z dwóch zasadniczych elementów usługowego oraz informacyjnego. W pierwszej części użytkownicy (w oddzielnych sekcjach dla przedsiębiorców i osób prywatnych) uzyskają dostęp do instytucji i urzędów państwowych, w których będzie można załatwić online wiele istotnych spraw. W tym miejscu znajdą się m.in. funkcje i treści oferowane obecnie przez takie strony jak obywatel.gov.pl czy Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców.
W części informacyjnej zostaną zgrupowane podstrony poszczególnych ministerstw (obecnie działa ich w Polsce 19), które uzyskają ten sam sposób obsługi przez internautę oraz wspólny, zunifikowany layout. Główny ciężar wdrożenia projektu portalu gov.pl spoczywa na Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Centralnym Ośrodku Informatyki. Niedawno podczas konferencji Codeeurope Grzegorz Zajączkowski, doradca w gabinecie politycznym ministra cyfryzacji cytując wyniki badań podkreślał, że w ofercie planowanego portalu powinny pojawić się też elementy nie objęte obecnie możliwością obsługi online.
W trakcie badania przeanalizowano ponad 2 mln zapytań pozostawionych na platformie obywatel.gov.pl w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Okazuje się, że najwięcej spraw (60 proc.) dotyczyło dowodów osobistych, a prawie 20 proc. – kwestii paszportowych, 8 proc. internautów pytało o księgi wieczyste i związane z nimi problemy, a 7,6 proc. – o becikowe.
Dołącz do dyskusji: W 2017 roku ruszy wspólny portal rządowy, znikną strony ministerstw. „Odpowiedź na potrzeby obywateli”