SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

VoD.pl liderem, Player.pl przyciąga najdłużej, aplikacja Ipla traci na rzecz www (analiza serwisów VoD)

Zdecydowanie najpopularniejszymi serwisami VoD w Polsce są VoD.pl (Grupa Onet) - mający najwięcej użytkowników, Player.pl (Grupa TVN) - generujący najwięcej odsłon i najdłuższy czas korzystania przez odwiedzających, oraz Ipla (Cyfrowy Polsat) - działająca jako strona i aplikacja. Wśród mniejszych witryn wzrost zaliczył Kinoplex, a spadki - sekcja VoD na TVP.pl i Iplex.pl.

W wrześniu br. VoD.pl odwiedziło 4,42 mln użytkowników, którzy wykonali w serwisie 38,91 mln odsłon (w tym 2,69 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy spędził w nim 57:02 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Player.pl przy prawie dwa razy mniejszej liczbie użytkowników (2,34 mln) niż VoD.pl zanotował o połowę więcej odsłon (62,69 mln) i wielokrotnie dłuższy średni czas przypadający na odwiedzającego (8 godzin i 26:05 minuty).

Ipla jest popularniejsza jako serwis www niż osobna aplikacja. W tej pierwszej wersji miała we wrześniu br. 1,82 mln użytkowników (a także 33,03 mln odsłon oraz 3 godziny i 33:59 minuty na przeciętnego odwiedzającego), a w drugiej - 852,3 tys. użytkowników (oraz 2,01 mln uruchomionych aplikacji, z których każda działała średnio - zazwyczaj „w tle” innych aktywności internautów - przez 60 godzin i 20:03 minuty).

Zestawienie uzupełniają dział VoD portalu TVP.pl oraz serwis Kinoplex.gazeta.pl. Ten pierwszy zanotował we wrześniu 751,2 odwiedzających, 8,84 mln odsłon i 17:02 minuty przypadającej na przeciętnego użytkownika, natomiast ten drugi - 190,6 tys. użytkowników, 1,28 mln odsłon i 59:49 minuty na użytkownika.

Serwisy VoD we wrześniu 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

serwis

real users

odsłony ogółem

krajowe odsłony mobilne

czas na RU [godz:min:s]

zasięg

vod.pl

4 423 050

38 909 744

2 694 634

00:57:02

20,33%

player.pl

2 337 415

62 690 501

1 543 543

08:26:05

10,74%

ipla.tv

1 824 372

33 035 720

785 014

03:33:59

8,38%

ipla - aplikacja

852 336

2 013 774*

-

60:20:03**

3,92%

tvp.pl - vod

751 205

8 836 278

775 553

00:17:02

3,45%

kinoplex.gazeta.pl

190 649

1 281 593

56 546

00:59:49

0,88%

*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację

Należy zaznaczyć, że każdy z tych serwisów ma nieco inny profil i zasób treści. Player.pl, Ipla i VoD na TVP.pl są związane z głównymi nadawcami telewizyjnymi, dlatego oprócz filmów i seriali są w nich dostępne inne produkcje telewizyjne. Przy czym programy informacyjno-publicystyczne TVP i TVN można też oglądać - w całości lub fragmentach - na innych stronach tych stacji (TVP.info, TVN24.pl i osobnych serwisach poszczególnych programów). Od września br. na Player.pl nie są już np. zamieszczane nowe odcinki programów TVN Style i TVN Turbo (więcej na ten temat).

Wiele programów i seriali Telewizji Polskiej  jest dostępnych - w ramach stosownych umów - w Ipli oraz na VoD.pl, natomiast produkcje TVN i Polsatu są na wyłączność w serwisach tych nadawców. Player.pl na treści spoza TVN otworzył się dopiero w lutym br., zmieniając nazwę z TVNplayer.pl (więcej o tym). Z kolei Kinoplex.gazeta.pl jesienią ub.r. udostępnił swoje zasoby na portalu NK.pl, przy czym - jak przyznał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Wujec, kierujący całym pionem internetowym Agory - ta współpraca okazała się dużym rozczarowaniem (przeczytaj o tym więcej).

W Ipli można oglądać sporo transmisji sportowych (m.in. z meczów piłkarskich, siatkarskich i gal bokserskich pokazywanych przez kanały Telewizji Polsat). Takie transmisje są też dostępne na TVP.pl, ale w sekcji sportowej, która w czerwcu br. w związku z piłkarskimi mistrzostwami świata była rekordowo popularna (zobacz szczegóły). Relacje sportowe w swojej ofercie ma jeszcze tylko VoD.pl, który przed rokiem uruchomił osobny serwis z płatnymi transmisjami meczów piłkarskiej Ligi Mistrzów i T-Mobile Ekstraklasy (więcej o tym).

Z kolei VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl mocno stawiają na nowości filmowe i serialowe. Ten pierwszy pozyskał w ostatnim czasie do swojej oferty produkcje od kilku znaczących dystrybutorów filmowych, m.in. Monolith Films (więcej na ten temat). Kinoplex oferuje tylko kilka zagranicznych seriali, w odróżnieniu od VoD.pl oraz serwisów TVN, Polsatu i TVP mających też dużo polskich seriali. Przy czym na stronie TVP są jedynie produkcje własne, dlatego próżno tam szukać nowych filmów czy zagranicznych seriali.

Na Player.pl wszystkie treści są darmowe - nie wprowadzono jeszcze zapowiadanej na początku br. płatnej oferty. W pozostałych serwisach wiele materiałów (najczęściej nowe filmy i odcinki seriali oraz część transmisji sportowych) jest odpłatnych, oferowanych pojedynczo i w różnego rodzaju pakietach.

W skali roku VoD.pl, Player.pl i Ipla.tv osiągnęły spore wzrosty zasięgów. Pierwszy serwis zyskał 716,7 tys. odwiedzających (19,3 proc. w górę), notując przy tym 5 mln odsłon więcej (wzrost o 14,7 proc.) i o 6:40 minuty krótszy czas korzystania przez przeciętnego użytkownika (10,5 proc. w dół). Z kolei Player.pl we wrześniu br. miał o 356,3 tys. użytkowników więcej (wzrost o 18 proc.) i 2,9 mln odsłon mniej (spadek o 3,5 proc.), a średni czas na użytkownika wydłużył się o 7:15 minuty (czyli o 1,5 proc.).

Spore wzrosty we wszystkich parametrach osiągnęła Ipla.tv - miała o 533,4 tys. odwiedzających, 11,52 mln odsłon i 26:44 minuty w przeliczeniu na użytkownika więcej niż przed rokiem (to wzrosty o 41,3, 53,5 i 14,3 proc.). Za to mocno zmalała odwiedzalność aplikacji Ipla, która straciła w skali roku 777,3 tys. użytkowników i 415,9 tys. uruchomionych aplikacji (to 47,7 i 17,1 proc. w dół).

Spadły też wyniki sekcji VoD na TVP.pl - we wrześniu br. miała o 40,7 tys. użytkowników i 464,3 tys. odsłon mniej niż rok wcześniej (to 5,1 i 5 proc. w dół), a przeciętny odwiedzający korzystał z niej o 6:28 minuty krócej (spadek o 27,5 proc.).

Z kolei Kinoplex.gazeta.pl zyskał w skali roku 83,9 tys. użytkowników i 326,6 tys. odsłon (czyli o 78,6 i 34,2 proc.), a czas przypadający na średniego użytkownika wydłużył się o 3:50 minuty (to 6,8 proc. w górę).

Serwisy VoD rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

serwis

wrzesień 2014

wrzesień 2013

real users

odsłony

czas na RU [godz:min:s]

real users

odsłony

czas na RU [godz:min:s]

vod.pl

4 423 050

38 909 744

00:57:02

3 706 357

33 909 076

01:03:42

player.pl

2 337 415

62 690 501

08:26:05

1 981 072

64 979 604

08:18:50

ipla.tv

1 824 372

33 035 720

03:33:59

1 290 964

21 517 896

03:07:15

ipla - aplikacja

852 336

2 013 774*

60:20:03**

1 629 616

2 429 675*

60:22:39**

tvp.pl - vod

751 205

8 836 278

00:17:02

791 880

9 300 594

00:23:30

kinoplex.gazeta.pl

190 649

1 281 593

00:59:49

106 729

954 991

00:55:59

*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację

Odwiedzalność Player.pl i Ipli w największym stopniu spośród analizowanych witryn zależy od sezonowości ramówek telewizyjnych. Oba serwisy lepsze wyniki osiągają od marca do czerwca i od września do listopada, a w czasie letniej i zimowej przerwy ramówkowej notują słabszą odwiedzalność - analizowaliśmy to w sierpniu br. na podstawie danych miesiąc po miesiącu z 2013 i pierwszej połowy 2014 roku (przeczytaj ten artykuł).

Coraz mniejszą popularnością cieszy się natomiast Iplex.pl. Po tym jak jesienią ub.r. serwis zrezygnował z audytu site-centric w Megapanelu, jego wyniki są szacowane na podstawie aktywności kilkunastu tysięcy uczestników tego badania. W czerwcu i wrześniu br. strony nie odwiedziło nawet 45 panelistów, dlatego liczba jej użytkowników nie została określona w Megapanelu.

W sierpniu br. Iplex miał 73,2 tys. użytkowników, w lipcu - 74,7 tys., a w kwietniu - 72,4 tys. Tymczasem we wrześniu ub.r. zanotował 143 tys. odwiedzających, a we wrześniu 2012 roku - 302,5 tys.

Dołącz do dyskusji: VoD.pl liderem, Player.pl przyciąga najdłużej, aplikacja Ipla traci na rzecz www (analiza serwisów VoD)

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gie
Czy TVN płacił za ten artykuł? Dlaczego IPLA jest rozbita na aplikację i stronę a Player.pl nie? Czy po to by ten drugi był przed IPLA?
0 0
odpowiedź
User
don
IPLA się ceni , ale jest najlepsza , Player.pl bez żartów skad tam taka ogladalnosc? na playerze chce obejrzec odcinek i jest 1, 2, 3,4 potem 9 ,10 ...
0 0
odpowiedź
User
Tomek Wojtas - Wirtualnemedia.pl
@Gie aplikacje i serwisy są mierzone innymi parametrami (oprócz real users i zasięgu proc.), więc łączenie aplikacji Ipla i serwisu Ipla.tv w jedną pozycję byłoby karkołomne; ponadto nie widać by było wtedy, że aplikacja straci na odwiedzalności, a serwis zyskuje
0 0
odpowiedź