VoD.pl liderem, Player.pl przyciąga najdłużej, aplikacja Ipla traci na rzecz www (analiza serwisów VoD)
Zdecydowanie najpopularniejszymi serwisami VoD w Polsce są VoD.pl (Grupa Onet) - mający najwięcej użytkowników, Player.pl (Grupa TVN) - generujący najwięcej odsłon i najdłuższy czas korzystania przez odwiedzających, oraz Ipla (Cyfrowy Polsat) - działająca jako strona i aplikacja. Wśród mniejszych witryn wzrost zaliczył Kinoplex, a spadki - sekcja VoD na TVP.pl i Iplex.pl.
W wrześniu br. VoD.pl odwiedziło 4,42 mln użytkowników, którzy wykonali w serwisie 38,91 mln odsłon (w tym 2,69 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy spędził w nim 57:02 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Player.pl przy prawie dwa razy mniejszej liczbie użytkowników (2,34 mln) niż VoD.pl zanotował o połowę więcej odsłon (62,69 mln) i wielokrotnie dłuższy średni czas przypadający na odwiedzającego (8 godzin i 26:05 minuty).
Ipla jest popularniejsza jako serwis www niż osobna aplikacja. W tej pierwszej wersji miała we wrześniu br. 1,82 mln użytkowników (a także 33,03 mln odsłon oraz 3 godziny i 33:59 minuty na przeciętnego odwiedzającego), a w drugiej - 852,3 tys. użytkowników (oraz 2,01 mln uruchomionych aplikacji, z których każda działała średnio - zazwyczaj „w tle” innych aktywności internautów - przez 60 godzin i 20:03 minuty).
Zestawienie uzupełniają dział VoD portalu TVP.pl oraz serwis Kinoplex.gazeta.pl. Ten pierwszy zanotował we wrześniu 751,2 odwiedzających, 8,84 mln odsłon i 17:02 minuty przypadającej na przeciętnego użytkownika, natomiast ten drugi - 190,6 tys. użytkowników, 1,28 mln odsłon i 59:49 minuty na użytkownika.
Serwisy VoD we wrześniu 2014 roku |
|||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||||
serwis |
real users |
odsłony ogółem |
krajowe odsłony mobilne |
czas na RU [godz:min:s] |
zasięg |
vod.pl |
4 423 050 |
38 909 744 |
2 694 634 |
00:57:02 |
20,33% |
player.pl |
2 337 415 |
62 690 501 |
1 543 543 |
08:26:05 |
10,74% |
ipla.tv |
1 824 372 |
33 035 720 |
785 014 |
03:33:59 |
8,38% |
ipla - aplikacja |
852 336 |
2 013 774* |
- |
60:20:03** |
3,92% |
tvp.pl - vod |
751 205 |
8 836 278 |
775 553 |
00:17:02 |
3,45% |
kinoplex.gazeta.pl |
190 649 |
1 281 593 |
56 546 |
00:59:49 |
0,88% |
*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację |
Należy zaznaczyć, że każdy z tych serwisów ma nieco inny profil i zasób treści. Player.pl, Ipla i VoD na TVP.pl są związane z głównymi nadawcami telewizyjnymi, dlatego oprócz filmów i seriali są w nich dostępne inne produkcje telewizyjne. Przy czym programy informacyjno-publicystyczne TVP i TVN można też oglądać - w całości lub fragmentach - na innych stronach tych stacji (TVP.info, TVN24.pl i osobnych serwisach poszczególnych programów). Od września br. na Player.pl nie są już np. zamieszczane nowe odcinki programów TVN Style i TVN Turbo (więcej na ten temat).
Wiele programów i seriali Telewizji Polskiej jest dostępnych - w ramach stosownych umów - w Ipli oraz na VoD.pl, natomiast produkcje TVN i Polsatu są na wyłączność w serwisach tych nadawców. Player.pl na treści spoza TVN otworzył się dopiero w lutym br., zmieniając nazwę z TVNplayer.pl (więcej o tym). Z kolei Kinoplex.gazeta.pl jesienią ub.r. udostępnił swoje zasoby na portalu NK.pl, przy czym - jak przyznał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Wujec, kierujący całym pionem internetowym Agory - ta współpraca okazała się dużym rozczarowaniem (przeczytaj o tym więcej).
W Ipli można oglądać sporo transmisji sportowych (m.in. z meczów piłkarskich, siatkarskich i gal bokserskich pokazywanych przez kanały Telewizji Polsat). Takie transmisje są też dostępne na TVP.pl, ale w sekcji sportowej, która w czerwcu br. w związku z piłkarskimi mistrzostwami świata była rekordowo popularna (zobacz szczegóły). Relacje sportowe w swojej ofercie ma jeszcze tylko VoD.pl, który przed rokiem uruchomił osobny serwis z płatnymi transmisjami meczów piłkarskiej Ligi Mistrzów i T-Mobile Ekstraklasy (więcej o tym).
Z kolei VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl mocno stawiają na nowości filmowe i serialowe. Ten pierwszy pozyskał w ostatnim czasie do swojej oferty produkcje od kilku znaczących dystrybutorów filmowych, m.in. Monolith Films (więcej na ten temat). Kinoplex oferuje tylko kilka zagranicznych seriali, w odróżnieniu od VoD.pl oraz serwisów TVN, Polsatu i TVP mających też dużo polskich seriali. Przy czym na stronie TVP są jedynie produkcje własne, dlatego próżno tam szukać nowych filmów czy zagranicznych seriali.
Na Player.pl wszystkie treści są darmowe - nie wprowadzono jeszcze zapowiadanej na początku br. płatnej oferty. W pozostałych serwisach wiele materiałów (najczęściej nowe filmy i odcinki seriali oraz część transmisji sportowych) jest odpłatnych, oferowanych pojedynczo i w różnego rodzaju pakietach.
W skali roku VoD.pl, Player.pl i Ipla.tv osiągnęły spore wzrosty zasięgów. Pierwszy serwis zyskał 716,7 tys. odwiedzających (19,3 proc. w górę), notując przy tym 5 mln odsłon więcej (wzrost o 14,7 proc.) i o 6:40 minuty krótszy czas korzystania przez przeciętnego użytkownika (10,5 proc. w dół). Z kolei Player.pl we wrześniu br. miał o 356,3 tys. użytkowników więcej (wzrost o 18 proc.) i 2,9 mln odsłon mniej (spadek o 3,5 proc.), a średni czas na użytkownika wydłużył się o 7:15 minuty (czyli o 1,5 proc.).
Spore wzrosty we wszystkich parametrach osiągnęła Ipla.tv - miała o 533,4 tys. odwiedzających, 11,52 mln odsłon i 26:44 minuty w przeliczeniu na użytkownika więcej niż przed rokiem (to wzrosty o 41,3, 53,5 i 14,3 proc.). Za to mocno zmalała odwiedzalność aplikacji Ipla, która straciła w skali roku 777,3 tys. użytkowników i 415,9 tys. uruchomionych aplikacji (to 47,7 i 17,1 proc. w dół).
Spadły też wyniki sekcji VoD na TVP.pl - we wrześniu br. miała o 40,7 tys. użytkowników i 464,3 tys. odsłon mniej niż rok wcześniej (to 5,1 i 5 proc. w dół), a przeciętny odwiedzający korzystał z niej o 6:28 minuty krócej (spadek o 27,5 proc.).
Z kolei Kinoplex.gazeta.pl zyskał w skali roku 83,9 tys. użytkowników i 326,6 tys. odsłon (czyli o 78,6 i 34,2 proc.), a czas przypadający na średniego użytkownika wydłużył się o 3:50 minuty (to 6,8 proc. w górę).
Serwisy VoD rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
serwis |
wrzesień 2014 |
wrzesień 2013 |
||||
real users |
odsłony |
czas na RU [godz:min:s] |
real users |
odsłony |
czas na RU [godz:min:s] |
|
vod.pl |
4 423 050 |
38 909 744 |
00:57:02 |
3 706 357 |
33 909 076 |
01:03:42 |
player.pl |
2 337 415 |
62 690 501 |
08:26:05 |
1 981 072 |
64 979 604 |
08:18:50 |
ipla.tv |
1 824 372 |
33 035 720 |
03:33:59 |
1 290 964 |
21 517 896 |
03:07:15 |
ipla - aplikacja |
852 336 |
2 013 774* |
60:20:03** |
1 629 616 |
2 429 675* |
60:22:39** |
tvp.pl - vod |
751 205 |
8 836 278 |
00:17:02 |
791 880 |
9 300 594 |
00:23:30 |
kinoplex.gazeta.pl |
190 649 |
1 281 593 |
00:59:49 |
106 729 |
954 991 |
00:55:59 |
*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację |
Odwiedzalność Player.pl i Ipli w największym stopniu spośród analizowanych witryn zależy od sezonowości ramówek telewizyjnych. Oba serwisy lepsze wyniki osiągają od marca do czerwca i od września do listopada, a w czasie letniej i zimowej przerwy ramówkowej notują słabszą odwiedzalność - analizowaliśmy to w sierpniu br. na podstawie danych miesiąc po miesiącu z 2013 i pierwszej połowy 2014 roku (przeczytaj ten artykuł).
Coraz mniejszą popularnością cieszy się natomiast Iplex.pl. Po tym jak jesienią ub.r. serwis zrezygnował z audytu site-centric w Megapanelu, jego wyniki są szacowane na podstawie aktywności kilkunastu tysięcy uczestników tego badania. W czerwcu i wrześniu br. strony nie odwiedziło nawet 45 panelistów, dlatego liczba jej użytkowników nie została określona w Megapanelu.
W sierpniu br. Iplex miał 73,2 tys. użytkowników, w lipcu - 74,7 tys., a w kwietniu - 72,4 tys. Tymczasem we wrześniu ub.r. zanotował 143 tys. odwiedzających, a we wrześniu 2012 roku - 302,5 tys.
Dołącz do dyskusji: VoD.pl liderem, Player.pl przyciąga najdłużej, aplikacja Ipla traci na rzecz www (analiza serwisów VoD)