UPC przejmuje Aster, w sumie za 2,4 mld zł
Miliardowa transakcja na rynku telewizji kablowej w Polsce. Właściciel sieci UPC Polska za kwotę ok. 2,4 mld zł przejmie 100 proc. udziałów w sieci Aster wraz z jej zadłużeniem.
Liberty Global, spółka matka UPC, firmę Aster kupi od funduszu inwestycyjnego MID Europa Partners LLP. Za same udziały zapłaci 870 mln zł, pozostałe ok. 1,53 mld zł wyłoży, aby odkupić dług netto, który na dziś posiada Aster. - Transakcja uzyskała atrakcyjną cenę na poziomie ok. 7,3 razy naszych szacunków EBITDA Aster na rok 2011, w tym spodziewanych synergii po zakończeniu procesu pełnej integracji firm - informuje Mike Fries, prezes i dyrektor wykonawczy Liberty Global. Aby do przejęcia ostatecznie doszło, zgodzić się musi na nie jeszcze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obie strony finalizacji transakcji spodziewają się w I połowie 2011 roku.
Na dzień 30 września br. sieć Aster miała 368 tys. abonentów telewizji (w tym 92 tys. telewizji cyfrowej), 177 tys. internetu oraz 70 tys. telefonii stacjonarnej. Sieć działa w trzech miastach: Warszawie, Krakowie oraz Zielonej Górze, a w ostatnim roku spółka miała ok. 420 mln zł przychodów i zaledwie ok. 3 mln zł zysku.
Natomiast z telewizji sieci UPC, będącej największą kablówką w kraju, korzysta ponad milion abonentów (w tym 333 tys. z telewizji cyfrowej), z internetu 499 tys., a z telefonii stacjonarnej – 271 tys. klientów. Po fuzji, UPC obsługiwać będzie w sumie ok. 1,5 mln klientów, co znacznie zwiększy jej dystans do drugiej pod względem ilości abonentów sieci kablowej Vectra, która ma obecnie 770 tys. klientów.
Jak podano w komunikacie, transakcja ta rozpoczyna długo oczekiwany i niezbędny proces konsolidacji polskiego sektora komunikacji kablowej, wspierający konkurencyjność na polskim rynku telekomunikacji i mediów. Dzięki przejęciu Aster, UPC Polska zdolna będzie do skuteczniejszej rywalizacji z Telekomunikacją Polską (największym dostawcą internetu w Polsce) oraz Cyfrowym Polsatem (największą platforma satelitarną, która w przyszłym roku zaoferuje bardzo szybki internet mobilny w technologii LTE, więcej na ten temat).
- Konsolidacja z Aster pozwoli na bardziej efektywną kontynuację celów strategicznych UPC, w tym dalsze inwestycje w nowoczesne technologie, rozwój usług cyfrowych i super szybkiego, szerokopasmowego internetu, wykorzystując przy tym synergię obu firm oraz zwiększony efekt skali - komentuje transakcję Simon Boyd, prezes UPC Polska.
Sektor kablowy w Polsce jest nadal rozdrobniony, działa na nim ponad 500 operatorów kablowych, podczas gdy w krajach takich jak Wielka Brytania czy Francja tylko jeden, skonsolidowany operator, mogący skuteczniej konkurować z platformami satelitarnymi i operatorami narodowymi.
Na zakup Aster ochotę miały też Telekomunikacja Polska i sieć Multimedia Polska, ale z tej walki się wycofały. Obie firmy nie komentują ogłoszonej poniedziałek transakcji.
Do końca o warszawskiego operatora walczyła sieć Vectra. - Vectra zaproponowała warunki, które w jej przekonaniu były adekwatne do obecnej wartości przedmiotu transakcji oraz obecnych i przyszłych realiów rynkowych - napisała spółka w komunikacie. Operator ten nadal zainteresowany jest przejęciami, zamierza też kontynuować strategię swojej ekspansji na warszawskim rynku, gdzie wszedł przejmując niewielką sieć Spray.
- Dotychczasowe efekty działalności Vectry w Warszawie pokazują, że cele rozwojowe, jakie sobie stawiamy – mimo nieprzejęcia Aster - mogą zostać zrealizowane przy niższych nakładach finansowych, choć w dłuższej perspektywie czasowej. Obecnie nasze usługi docierają do 200 tys. stołecznych gospodarstw domowych. Utrzymujemy wysokie tempo powiększania infrastruktury sieci, konsekwentnie realizując plan zakładający docieranie w 2012 r. do 450 tys. mieszkań - mówi prezes Vectry Tomasz Żurański. Pytany przez nas komentarz do transakcji odpowiada: - Powstaje nowa sytuacja rynkowa, zwłaszcza jeśli chodzi o Warszawę i Kraków. Trzeba poczekać do czasu operacyjnej integracji obydwu podmiotów, aby z całą odpowiedzialnością określić efekty i konsekwencje tego przejęcia.
Ekspansję na stołecznym rynku prowadzi też sieć Multimedia, ale to UPC po wchłonięciu Aster obsługiwać będzie zdecydowaną większość klientów w stolicy. Na razie jednak brak informacji, kiedy pojawi się ujednolicona oferta dla abonentów UPC i Aster, ani co dalej telefonią komórkową, którą oferuje jedynie przejmowana sieć. Na koniec września br. z tej usługi korzystało 60 tys. abonentów.
Dołącz do dyskusji: UPC przejmuje Aster, w sumie za 2,4 mld zł