UOKiK karze za opłaty w grach mobilnych dla dzieci z Wapster.pl
Urząd Ochrony Konkurencji i Komsumentów nałożył 30 tys. zł na firmę CT Creative Team za niedostateczne informowanie o opłatach w grach mobilnych, kierowanych do dzieci, dostępnych w serwisie Wapster.pl.
Decyzja UOKiK-u dotyczy dostępnych na stronie Wapster.pl aplikacji i gier mobilnych takich jak „Roślinki vs. Robale”, „Magiczny Totem”, „Odpicuj Furę”, „Zwierzaki Atakują” czy „Owocowe Bąbelki”. Pobranie, uruchomienie i korzystanie z aplikacji było bezpłatne, jednak każda zawierała dodatkowo płatne opcje, które można było wykupić, wysyłając SMS na numer o podwyższonej opłacie. W większości przypadków użytkownikami były dzieci, do których były też kierowane reklamy serwisu i dostępnych w nim treści.
Na stronie i w aplikacjach były co prawda dostępne cennik i regulamin usługi. Jednak przy wykupywaniu płatnych opcji nie pojawiała się informacja o cenie, tylko zachęty w rodzaju pytań: „Masz za mało bąbelków. Czy mimo to chcesz rozwinąć moc?”, których akceptowanie oznaczało zgodę na wysłanie smsa na numer o podwyższonej opłacie, o czym konsument nie był w jasny sposób informowany.
UOKiK orzekł, że zarządzająca serwisem Wapster.pl spółka CT Creative Team naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, nie przekazując we właściwym czasie informacji o rzeczywistych kosztach wynikających z wysyłania smsów pod numer o podwyższonej opłacie. Według Urzędu firma powinna bowiem informować o kosztach również w trakcie gry i po każdej czynności związanej z naliczeniem dodatkowej opłaty
UOKiK nakazał zaprzestania niezgodnych z prawem praktyk i nałożył na CT Creative Team karę finansową wynoszącą ponad 30 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka może odwołać się do sądu.
Przypomnijmy, że w ub.r. UOKiK ukarał CT Creative Team grzywną w wysokości 141 tys. zł za zorganizowanie konkursu SMS-owego „Quiz wiedzowy”, który zdaniem Urzędu wprowadzał odbiorców w błąd (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: UOKiK karze za opłaty w grach mobilnych dla dzieci z Wapster.pl