TVP zainwestowała 145 mln zł w technologie, 24 mln zł kosztów związanych z epidemią
W ub.r. Telewizja Polska poniosła 145,58 mln zł mln zł wydatków inwestycyjnych w obszarze techniki telewizyjnej i informatyki. Dodatkowe koszty operacyjne związane z epidemią sięgnęły 24,3 mln zł.
Telewizja Polska w sprawozdaniu finansowym podała, że w ub.r. przeznaczyła 387,41 mln zł na niefinansowe aktywa trwałe. To suma wydatków zarówno na aktywa materialne (np. sprzęt i budynku), jak i niematerialne (np. licencje do filmów, seriali i programów).
Z tej kwoty 167,55 mln zł to nakłady w ramach realizacji planu inwestycyjnego. 145,58 mln zł przeznaczono na zakupy w obszarze techniki telewizyjnej i informatyki.
Na wydatki techniczne i informatyczne składa się przede wszystkim:
- 78,85 mln zł na technikę studyjną i transmisyjną (m.in. zakupy torów kamerowych, kamkorderów, obiektywów i statywów, modernizację infrastruktury studyjnej i emisyjnej w OT do HD, modernizację stacji DSNG w oddziałach terenowych, modernizację wozu transmisyjnego HD1 do technologii UHD I etap, modernizację i uzupełnienie wyposażenia zaplecza techniczno-produkcyjno-emisyjnego w ramach projektu „Ameryka” dla struktury kanałów dla zagranicy, budowę wozu super slow motion, modernizację systemów interkomowych);
- 36,5 mln zł na obszar informatyczny (m.in. modernizację centralnej macierzy produkcyjnej, rozbudowę centralnej macierzy blokowej, wymianę biblioteki taśmowej w ramach CSB, modernizację centralnego systemu backupu, budowę systemu bezpieczeństwa spółki, system centralnego archiwum cyfrowego II etap – MAMProd, uruchomienie środowiska do zdalnej produkcji programów informacyjnych, zakup macierzy NAS (do wymiany danych z OT);
- 19,98 mln zł na systemy edycyjne i graficzne (m.in. na modernizację systemów postprodukcyjnych CUP i systemów montażu nieliniowego Avid 3P - II Etap, uruchomienie produkcji „Teleexpressu” i krótszych wydań „Wiadomości” w siedzibie TVP przy ul. Woronicza);
- 10,25 mln zł na dystrybucję i emisję (m.in. modernizację technologii TVP Polonia do standardu HD i regionalizację TVP Wilno, przebudowę warstwy L1 w SDT, rozbudowę systemu dystrybucji treści, wymianę enkoderów live realizujących emisję internetową).
W br. Telewizja Polska planuje przeznaczyć 494,6 mln zł na niefinansowe aktywa trwałe.
24 mln zł na covid, 43,6 mln zł od MSZ
W związku z wybuchem epidemii Telewizja Polska poniosła w ub.r. 24,3 mln zł dodatkowych kosztów operacyjnych. W sprawozdaniu nie wyszczególniła, na co konkretnie przeznaczono te środki.
Wiadomo natomiast, że TVP tak jak inne firmy musiała zadbać o bezpieczeństwo sanitarne pracowników. Przykładowo w grudniu ub.r. zamówiła dla zatrudnionych osób maseczki, rękawice i przyłbice na cztery miesiące, płacąc 453 tys. zł.
Zdecydowaną większość budżetu publicznego nadawcy stanowią środki abonamentowe (z bieżących opłat i rekompensaty z budżetu państwa) oraz wpływy ze sprzedaży oferty marketingowej. Natomiast jego trzy stacje są osobno dotowane ze środków z budżetu państwa przynależnych Ministerstwu Spraw Zagranicznych.
I tak w ub.r. Telewizja Polska dostała od MSZ 17,3 mln zł na Belsat TV, 16,32 mln zł na TVP Polonia i 10 mln zł na TVP Wilno.
TVP z rekordową rekompensatą abonamentową
W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).
W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.
To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.
Nowelizację ustawy o abonamencie w marcu ub.r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Na jej mocy w kwietniu minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowany z inną serią obligacji, żeby minister finansów mógł je wykupić.
Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych
Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii - według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku
Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.
Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.
Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.
Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty - 60,3 proc.
1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.
Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.
W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).
Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.
4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.
Dołącz do dyskusji: TVP zainwestowała 145 mln zł w technologie, 24 mln zł kosztów związanych z epidemią