SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP zainwestowała 145 mln zł w technologie, 24 mln zł kosztów związanych z epidemią

W ub.r. Telewizja Polska poniosła 145,58 mln zł mln zł wydatków inwestycyjnych w obszarze techniki telewizyjnej i informatyki. Dodatkowe koszty operacyjne związane z epidemią sięgnęły 24,3 mln zł.

siedziba Telewizji Polskiej, fot. AKPAsiedziba Telewizji Polskiej, fot. AKPA

Telewizja Polska w sprawozdaniu finansowym podała, że w ub.r. przeznaczyła 387,41 mln zł na niefinansowe aktywa trwałe. To suma wydatków zarówno na aktywa materialne (np. sprzęt i budynku), jak i niematerialne (np. licencje do filmów, seriali i programów).

Z tej kwoty 167,55 mln zł to nakłady w ramach realizacji planu inwestycyjnego. 145,58 mln zł przeznaczono na zakupy w obszarze techniki telewizyjnej i informatyki.

Na wydatki techniczne i informatyczne składa się przede wszystkim:
- 78,85 mln zł na technikę studyjną i transmisyjną (m.in. zakupy torów kamerowych, kamkorderów, obiektywów i statywów, modernizację infrastruktury studyjnej i emisyjnej w OT do HD, modernizację stacji DSNG w oddziałach terenowych, modernizację wozu transmisyjnego HD1 do technologii UHD I etap, modernizację i uzupełnienie wyposażenia zaplecza techniczno-produkcyjno-emisyjnego w ramach projektu „Ameryka” dla struktury kanałów dla zagranicy, budowę wozu super slow motion, modernizację systemów interkomowych);

- 36,5 mln zł na obszar informatyczny (m.in. modernizację centralnej macierzy produkcyjnej, rozbudowę centralnej macierzy blokowej, wymianę biblioteki taśmowej w ramach CSB, modernizację centralnego systemu backupu, budowę systemu bezpieczeństwa spółki, system centralnego archiwum cyfrowego II etap – MAMProd, uruchomienie środowiska do zdalnej produkcji programów informacyjnych, zakup macierzy NAS (do wymiany danych z OT);

- 19,98 mln zł na systemy edycyjne i graficzne (m.in. na modernizację systemów postprodukcyjnych CUP i systemów montażu nieliniowego Avid 3P - II Etap, uruchomienie produkcji „Teleexpressu” i krótszych wydań „Wiadomości” w siedzibie TVP przy ul. Woronicza);

- 10,25 mln zł na dystrybucję i emisję (m.in. modernizację technologii TVP Polonia do standardu HD i regionalizację TVP Wilno, przebudowę warstwy L1 w SDT, rozbudowę systemu dystrybucji treści, wymianę enkoderów live realizujących emisję internetową).

W br. Telewizja Polska planuje przeznaczyć 494,6 mln zł na niefinansowe aktywa trwałe.

24 mln zł na covid, 43,6 mln zł od MSZ

W związku z wybuchem epidemii Telewizja Polska poniosła w ub.r. 24,3 mln zł dodatkowych kosztów operacyjnych. W sprawozdaniu nie wyszczególniła, na co konkretnie przeznaczono te środki.

Wiadomo natomiast, że TVP tak jak inne firmy musiała zadbać o bezpieczeństwo sanitarne pracowników. Przykładowo w grudniu ub.r. zamówiła dla zatrudnionych osób maseczki, rękawice i przyłbice na cztery miesiące, płacąc 453 tys. zł.

Zdecydowaną większość budżetu publicznego nadawcy stanowią środki abonamentowe (z bieżących opłat i rekompensaty z budżetu państwa) oraz wpływy ze sprzedaży oferty marketingowej. Natomiast jego trzy stacje są osobno dotowane ze środków z budżetu państwa przynależnych Ministerstwu Spraw Zagranicznych.

I tak w ub.r. Telewizja Polska dostała od MSZ 17,3 mln zł na Belsat TV, 16,32 mln zł na TVP Polonia i 10 mln zł na TVP Wilno.

TVP z rekordową rekompensatą abonamentową

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.

To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.

Nowelizację ustawy o abonamencie w marcu ub.r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Na jej mocy w kwietniu minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowany z inną serią obligacji, żeby minister finansów mógł je wykupić.

Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych

Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii - według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku

Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.

Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.

Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.

Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty - 60,3 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Dołącz do dyskusji: TVP zainwestowała 145 mln zł w technologie, 24 mln zł kosztów związanych z epidemią

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Defraudacja kasy suwerena bez jego zgody i ładne nazywanie tego inwestycjami, kosztami operacyjnymi czy zyskiem.
odpowiedź
User
xyz
Postęp technologiczny TVP jest niesamowity, czekam na nowy budynek na Woronicza bo wtedy konkurencja nie będzie się już liczyć.
odpowiedź