TVP: Jerzy Owsiak "wrobiony" w abonament, Agora zwalcza telewizjępubliczną
Używając retoryki "Gazety Wyborczej" można powiedzieć, że JerzyOwsiak jest "wrobiony" w abonament od lat, bo bez pochodzących zniego środków Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy nie odniosłabytak wielkiego sukcesu - głosi stanowisko Telewizji Polskiej.
Jak podała rzeczniczka TVP Aneta Wrona, w odpowiedzi na artykuł"Owsiak wrobiony w abonament przez TVP" prośba o podpis Owsiaka pod"apelem o zachowanie opłaty, dzięki której telewizja publiczna możew ogóle funkcjonować, jest czymś zupełnie naturalnym".
Środowa "GW" napisała, że Telewizja Polska sama przygotowałatekst apelu w obronie abonamentu, który miały do marszałka Sejmuwysyłać organizacje pozarządowe. Nie chciała podpisać go szefowaPolskiej Akcji Humanitarnej Janina Ochojska ani Anna Dymna, szefowafundacji Mimo Wszystko. Apel podpisał Jurek Owsiak z WielkiejOrkiestry Świątecznej Pomocy. Rzecznik WOŚP Krzysztof Dobieswyjaśnił, że Orkiestra tekst dostała z TVP z informacją, żepodpisało się już pod nim wiele innych organizacji, w tym panieDymna i Ochojska. W tej sytuacji Owsiak zdecydował, że w geściesolidarności z nimi też się podpisze. Gdy przekonał się, że gooszukano, wysłał list do TVP z informacją, że to podważyło jegozaufanie do telewizji publicznej.
"Zapowiadana przez koalicję rządową likwidacja abonamentu od 1stycznia 2009 r. może spowodować drastyczne ograniczenie środków nawsparcie organizacji pozarządowych. Jeśli rząd chce likwidacjiabonamentu (a co za tym idzie, zabrania TVP 30 proc. budżetu), towydaje się rzeczą naturalną, że - w obliczu bezpośredniegozagrożenia dla dalszego istnienia - Telewizja Polska apeluje owsparcie swoich wieloletnich partnerów" - głosi oświadczenie TVPprzekazane w środę.
W ocenie TVP, artykuł w "GW" to "wyraz fałszywej troski +GazetyWyborczej+ o organizacje pozarządowe".
"Wydawany przez koncern Agora S.A. dziennik nie interesuje sięich dobrem, lecz zwalcza Telewizję Polską S.A. W tej sytuacjizasadne wydaje się pytanie czy negatywna kampania na łamach "GazetyWyborczej" nie jest elementem strategii koncernu Agora S.A., którychciałby przejąć część rynku telewizyjnego, po osłabionej izmarginalizowanej - w wyniku działań rządzącej PlatformyObywatelskiej - telewizji publicznej" - wskazano woświadczeniu.
Napisano w nim, że z racji swojego charakteru i pełnionej misjiTelewizja Polska wspiera organizacje pozarządowe, dając imbezpłatny dostęp do czasu antenowego; korzystają one także zpatronatów i sponsoringów korporacyjnych TVP.
TVP "jako jedyne medium w Polsce stworzyła warunki, dziękiktórym Polacy tak chętnie i szczodrze przez lata angażowali się wdziałalność Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy" - głosioświadczenie. "W ciągu kilkunastu lat funkcjonowania WOŚP naantenie TVP 2, telewizja publiczna przeznaczyła na ten cel - jakszacujemy - prawie 50 mln złotych" - podała TVP.
Rzeczniczka telewizji poinformowała, że działania na rzeczabonamentu radiowo-telewizyjnego, "będącego jednym z głównychźródeł finansowania mediów publicznych" są konieczne, bo "wostatnich latach - pomimo wyraźnego spadku ściągalności abonamentu- władze państwowe, a w szczególności Ministerstwo Finansów nieuczyniły nic, aby opłatę skutecznie egzekwować". Dlatego, jakwskazano, Polskie Radio i TVP "były zmuszone podjąć w tej sprawiesamodzielne kroki".
Jak podano, w 2004 r. Zarząd TVP pod kierownictwem Jana Dworakapowołał - w ramach Biura Marketingu i Promocji - wydział ds.marketingu abonamentu, a "obecne działania to kontynuacja wysiłkówpoprzednich Zarządów TVP, kierowanych przez prezesów Jana Dworaka iBronisława Wildsteina". Kampania na rzecz abonamentu została"zintensyfikowana" w 2008 r. po uzyskaniu z Krajowej Rady iRadiofonii informacji o "drastycznym" spadku wpływów zabonamentu.
"Formuła apelu o utrzymanie instytucji abonamentu zaproponowanaorganizacjom pozarządowym jest jednym z przejawów tego działania" -wskazano.
Dołącz do dyskusji: TVP: Jerzy Owsiak "wrobiony" w abonament, Agora zwalcza telewizjępubliczną