Telewizja Polska chwali się oglądalnością „Wiadomości” z własnego pomiaru, a innych programów i TVP Info - z badania Nielsena
W ostatnich dniach w TVP chwalono się wynikami „Wiadomości” z własnego pomiaru oglądalności, w którym program nadal wyprzedza „Fakty”. Jednocześnie podano dane z badania Nielsen Audience Measurement dotyczące oglądalności m.in. TVP Info oraz najpopularniejszych produkcji.
W wtorek w TVP Info i „Wiadomościach” podano wyniki oglądalności tego programu w marcu według własnego pomiaru realizowanego przez Telewizję Polską (określanego jako model oglądalności rzeczywistej - MOR). W tym pomiarze główne wydanie „Wiadomości” miało średnio 2,7 mln widzów, „Fakty” TVN - 2,3 mln, a „Wydarzenia” Polsatu - 1,9 mln.
- W marcu „Wiadomości” znów daleko przed konkurencją! Dziękuję widzom, gratuluję zespołowi. Zapraszamy codziennie o 19:30 - podkreślił Jarosław Olechowski, szef programu, od stycznia br. pełniący też obowiązki dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej.
W marcu @WiadomosciTVP znów daleko przed konkurencją! Dziękuję widzom, gratuluję zespołowi. Zapraszamy codziennie o 19:30 pic.twitter.com/EMjpGofKZF
— Jarek Olechowski (@OlechowskiJarek) 3 kwietnia 2018
Z tymi wynikami polemizował m.in. wydawca „Faktów” Robert Jastrzębski. Zwrócił uwagę, że według badania Nielsen Audience Measurement w minionym miesiącu „Wiadomości” w TVP1 i TVP Info miały przeciętnie 2,81 mln widzów, a „Fakty” w TVN i TVN24 BiS - 3,07 mln.
W marcu 2018 FAKTY średnio 2,9 mln widzów (antena TVN), Wiadomości 2,4 mln (antena TVP1), Wydarzenia 2,2 mln (antena Polsat).
— Robert Jastrzębski (@JastrzbskiR) 3 kwietnia 2018
FAKTY na TVN+TVN24 BiS - 3,07 mln widzów,
Wiadomości na TVP1+Info - 2,82 mln widzów
dane: AGB Nielsen https://t.co/MpJ7W66ZOM
Z kolei w środę w „Wiadomościach” pokazano materiał „Sukces wiosennej ramówki TVP”. - W minionym miesiącu telewizyjna Jedynka została liderem oglądalności rynku telewizyjnego wyprzedzając Polsat i TVN. Widzowie z uznaniem przyjęli wiosenne propozycje TVP - stwierdził w zapowiedzi Michał Adamczyk.
W materiale podano wyniki badania Nielsen Audience Measurement, nie wskazując tej firmy jako ich źródła. Podkreślono, że w marcu wśród 20 produkcji z najwyższą oglądalnością aż 19 to transmisje sportowe, seriale i programy pokazane w stacjach TVP. Ponadto średnia oglądalność minutowa TVP Info wzrosła w skali roku o 9 tys. widzów, a w przypadku TVN24 zmalała o 12 tys. Zaznaczmy, że ta druga stacja miała wyższy udział w rynku oglądalności od pierwszej (3,7 proc. wobec 3,21 proc.).
W relacji powtórzono też dane o oglądalności „Wiadomości” według własnego pomiaru TVP, oznaczając już go jako źródło.
— WiadomościTVP (@WiadomosciTVP) 4 kwietnia 2018
W połowie marca w „Wiadomościach” pokazano dwa materiały podkreślające, że w pojedyncze dni według modelu oglądalności rzeczywistej program był najchętniej oglądanym serwisem informacyjnym. Jednocześnie skrytykowano pomiar oglądalności prowadzony przez Nielsen Audience Measurement.
Z kolei Jarosław Olechowski na Twitterze zwrócił uwagę, że badanie oglądalności realizowane przez Nielsen Audience Measurement nie uwzględnia osób oglądających telewizję w miejscach publicznych, oraz zapytał, czy wzrost wyników TVN24 od początku marca to „zemsta za ujawnienie w TVP nowych wątków afery reprywatyzacyjnej czy premia dla nowego właściciela TVN”. - Podstawą dla rozliczeń branży reklamowej i mediowej jest pomiar oglądalności w gospodarstwach domowych - cóż, stacja benzynowa się nie do nich nie zalicza - odpowiedział Mikołaj Piotrowski z Nielsena.
Model oglądalności rzeczywistej TVP bazuje na danych od 190 tys. klientów usługi telewizyjnej Netii, które przeliczane są według algorytmów opracowanych wspólnie ze specjalistami z SGH, tak żeby były reprezentatywne dla całego społeczeństwa. Ten pomiar nie spełnia jednak wymagań badania telemetrycznego i nie jest stosowany przez innych nadawców. Jacek Kurski przyznał, że TVP przy sprzedaży pakietów reklamowych musi rozliczać się w oparciu o dane Nielsen Audience Measurement, za to stawki przy sprzedaży czasu reklamowego z cennika zamierza ustalać zgodnie z wynikami własnego pomiaru. Publiczny nadawca ma umowę z Nielsenem obowiązującą do końca 2019 roku, zamierza ją wypełnić.
Za to Nielsen Audience Measurement zapewnił też, że panel badawczy firmy w przeciwieństwie do „return path data” wykorzystywanego przez Netię jest reprezentatywny dla całej populacji, ma dobrze opisaną demografię gospodarstw i osób, mierzy zachowania osób, wszystkich możliwych źródeł sygnału oraz wszystkie odbiorniki telewizyjne w gospodarstwie domowym. Firma podkreśliła też, że ponad 2 tys. gospodarstw domowych z panelu badawczego jest zlokalizowane w 91 proc. powiatów i jednej trzeciej gmin w kraju.
Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska chwali się oglądalnością „Wiadomości” z własnego pomiaru, a innych programów i TVP Info - z badania Nielsena