TVP chętniej oglądana w grupie 16-59 niż w 16-49, stacje komercyjne odwrotnie
W grupie wiekowej 16-59 lat, którą zaczęło stosować w rozliczeniu z klientami biuro reklamy TVP, udziały głównych anten publicznego nadawcy są wyższe niż w powszechniej przyjętej przez rynek grupie 16-49. Słabiej wypadają tam zaś czołowe stacje prywatne.
Telewizja Polska zaczęła stosować grupę rozliczeniową 16-59 od lutego tego roku. Publiczny nadawca argumentuje dołączenie do stosowanej przez rynek grupy 16-49 pięćdziesięciolatków tym, że „osób w tym wieku jest coraz więcej, są one bez porównania bardziej zamożne, a przede wszystkim ich stosunek do życia, a w szczególności potrzeby konsumenckie praktycznie nie różnią się od cech typowych dla osób o dekadę młodszych”. Argumenty te popiera m.in. wynikami raportu 4P research mix „Polski konsument 50+” i badań GfK (więcej na ten temat).
Z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez jednego z nadawców, wynika, że publiczna telewizja lepiej wypada w grupie 16-59 niż w tradycyjnej grupie komercyjnej. W I kwartale br. udział TVP1 w grupie 16-59 wyniósł 12,05 proc., o 1,47 proc. mniej niż rok wcześniej. To jednak zdecydowanie lepiej niż w grupie 16-49, gdzie wynik Jedynki to 10,46 proc. (spadek o 2,88 proc.). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku TVP2 - jej wynik w 16-59 to 9,54 proc., a w 16-49 - 8,93 proc.
Liderami w obu grupach są nadal stacje komercyjne, ale ich wyniki w I kwartale tego roku były tam niższe niż w 16-49. TVN w grupie rozliczeniowej stosowanej przez TVP miała 12,75 proc. udziału (zajmowała tam pierwsze miejsce), a w grupie komercyjnej - 13,06 proc. Jeszcze gorzej wypadał Polsat, dla którego udziały wynosiły odpowiednio 12,41 proc. i 13,2 proc. (w grupie 16-49 był liderem rynku).
Lepsze wyniki w grupie 16-59 niż w 16-49 notowały też inne kanały Telewizji Polskiej jak TVP Seriale czy szczególnie TVP Info (stosunek 1,55 proc. do 1,06 proc. ), a także mniejsze stacje naziemne jak TV Puls, TVN7, TV4 oraz newsowe kanały TVN24 i Polsat News. Słabiej w grupie uwzględniającej 50-latków radziły sobie natomiast m.in. Discovery Channel czy Polo TV.
Topowe kanały w I kwartale w grupach 16-59 i 16-49
16-49 | I kwartał | 16-59 | I kwartał | ||
2013 | 2014 | 2013 | 2014 | ||
Stacja | SHR % | SHR % | Stacja | SHR % | SHR % |
Polsat | 14,56 | 13,2 | TVN | 13,62 | 12,75 |
TVN | 14,01 | 13,06 | Polsat | 13,95 | 12,41 |
TVP1 | 10,77 | 10,46 | TVP1 | 12,23 | 12,05 |
TVP2 | 9,79 | 8,93 | TVP2 | 10,27 | 9,54 |
TV Puls | 3,06 | 3,36 | TVN7 | 3,83 | 3,57 |
TVN7 | 3,62 | 3,26 | TV Puls | 3,27 | 3,38 |
TV4 pl | 2,96 | 2,54 | TV4 pl | 3,27 | 2,73 |
TVN24 | 2,27 | 2,37 | TVN24 | 2,54 | 2,4 |
TVP Seriale | 1 | 1,57 | Polsat 2 | 1,94 | 1,81 |
Polsat 2 | 1,84 | 1,56 | TVP Seriale | 1 | 1,65 |
TV Puls 2 | 0,62 | 1,45 | TVP Info | 2,04 | 1,55 |
TTV | 0,75 | 1,43 | TTV | 0,82 | 1,42 |
Discovery Channel | 1,12 | 1,18 | TV Puls 2 | 0,61 | 1,36 |
Polo TV | 0,85 | 1,18 | Polsat News | 0,97 | 1,16 |
Eska TV | 0,79 | 1,04 | Discovery pl | 0,9 | 1,02 |
TVP Info | 1,46 | 1,03 | TV6 | 0,45 | 1,02 |
TV6 | 0,44 | 1,01 | Polo TV | 0,72 | 1,02 |
Polsat News | 0,78 | 0,96 | TVP Rozrywka | 0 | 0,9 |
Małgorzata Tarasiuk, trading director w domu mediowym MEC, zwraca uwagę na to, że w grupie 16-49 główne anteny Telewizji Polskiej notowały w ostatnich latach zdecydowanie większe spadki udziałów niż inne stacje ogólnopolskie. W marcu br. udział Jedynki w grupie komercyjnej był bowiem aż o 36,72 proc. niższy niż w marcu 2011 roku, a przypadku Dwójki spadek wyniósł tylko niewiele mniej, bo 33,83 proc. TVN i Polsat straciły za to o połowę mniej niż kanały TVP - ich udziały zmalały na przestrzeni trzech lat odpowiednio o 15,95 proc. i 17,2 proc.
Marcowe udziały głównych stacji na przestrzeni lat
16-49 | Marzec | |||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Stacja | SHR % | SHR % | SHR % | SHR % |
TVN | 17,12 | 16,95 | 14,98 | 14,39 |
Polsat | 16,92 | 16,83 | 14,77 | 14,01 |
TVP1 | 15,36 | 12,37 | 11,01 | 9,72 |
TVP2 | 12,71 | 10,52 | 9,83 | 8,41 |
- Polsat i TVN w walce o dodatkowe przychody poszerzyły ofertę o pośrednictwo w sprzedaży czasu w stacjach tematycznych spoza swojego portfolio. TVP takiego ruchu nie uczyniło. Być może stąd pomysł na zmianę grupy rozliczeniowej? Pozwoli to zyskać większe zasoby i - jak zapewne oszacował nadawca - może pomóc w zwiększeniu przychodów. Czy się uda? Wyniki finansowe TVP będą odpowiedzią - mówi Tarasiuk.
Zdaniem trading director z MEC, nie wydaje się, by pozostałe telewizje miały podążyć tropem TVP i zmienić grupę celową. - W stacjach komercyjnych standardem była i jest grupa wszyscy1 6-49, a przy zakupie bardziej stargetowanym, także grupy młodzieżowe lub dziecięce - mówi Małgorzata Tarasiuk - Niewykluczone, że w jakiejś perspektywie znów nadawcy ujednolicą grupę rozliczeniową - choćby ze względu na możliwość porównania kosztów, udziałów w czasie oglądania itp. Ale czy będzie to akurat grupa 16-59? Nie wiadomo - dodaje.
Dołącz do dyskusji: TVP chętniej oglądana w grupie 16-59 niż w 16-49, stacje komercyjne odwrotnie