SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP chętniej oglądana w grupie 16-59 niż w 16-49, stacje komercyjne odwrotnie

W grupie wiekowej 16-59 lat, którą zaczęło stosować w rozliczeniu z klientami biuro reklamy TVP, udziały głównych anten publicznego nadawcy są wyższe niż w powszechniej przyjętej przez rynek grupie 16-49. Słabiej wypadają tam zaś czołowe stacje prywatne.

Telewizja Polska zaczęła stosować grupę rozliczeniową 16-59 od lutego tego roku. Publiczny nadawca argumentuje dołączenie do stosowanej przez rynek grupy 16-49 pięćdziesięciolatków tym, że „osób w  tym wieku jest coraz więcej, są one bez porównania bardziej zamożne, a przede wszystkim ich stosunek do życia, a w szczególności potrzeby konsumenckie praktycznie nie różnią się od cech typowych dla osób o dekadę młodszych”. Argumenty te popiera m.in. wynikami raportu 4P research mix „Polski konsument 50+” i badań GfK (więcej na ten temat).

Z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez jednego z nadawców, wynika, że publiczna telewizja lepiej wypada w grupie 16-59 niż w tradycyjnej grupie komercyjnej.  W I kwartale br. udział TVP1 w grupie 16-59 wyniósł 12,05 proc., o 1,47 proc. mniej niż rok wcześniej. To jednak zdecydowanie lepiej niż w grupie 16-49, gdzie wynik Jedynki to 10,46 proc. (spadek o 2,88 proc.). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku TVP2 - jej wynik w 16-59 to 9,54 proc., a w 16-49 - 8,93 proc.

Liderami w obu grupach są nadal stacje komercyjne, ale ich wyniki w I kwartale tego roku były tam niższe niż w 16-49. TVN w grupie rozliczeniowej stosowanej przez TVP miała 12,75 proc. udziału (zajmowała tam pierwsze miejsce), a w grupie komercyjnej - 13,06 proc. Jeszcze gorzej wypadał Polsat, dla którego udziały wynosiły odpowiednio 12,41 proc. i 13,2 proc. (w grupie 16-49 był liderem rynku).

Lepsze wyniki w grupie 16-59 niż w 16-49 notowały też inne kanały Telewizji Polskiej jak TVP Seriale czy szczególnie TVP Info (stosunek 1,55 proc. do 1,06 proc. ), a także mniejsze stacje naziemne jak TV Puls, TVN7, TV4 oraz newsowe kanały TVN24 i Polsat News. Słabiej w grupie uwzględniającej 50-latków radziły sobie natomiast m.in. Discovery Channel czy Polo TV.

Topowe kanały w I kwartale w grupach 16-59 i 16-49

16-49

I kwartał

16-59

I kwartał

2013

2014

2013

2014

Stacja

SHR %

SHR %

Stacja

SHR %

SHR %

Polsat

14,56

13,2

TVN

13,62

12,75

TVN

14,01

13,06

Polsat

13,95

12,41

TVP1

10,77

10,46

TVP1

12,23

12,05

TVP2

9,79

8,93

TVP2

10,27

9,54

TV Puls

3,06

3,36

TVN7

3,83

3,57

TVN7

3,62

3,26

TV Puls

3,27

3,38

TV4 pl

2,96

2,54

TV4 pl

3,27

2,73

TVN24

2,27

2,37

TVN24

2,54

2,4

TVP Seriale

1

1,57

Polsat 2

1,94

1,81

Polsat 2

1,84

1,56

TVP Seriale

1

1,65

TV Puls 2

0,62

1,45

TVP Info

2,04

1,55

TTV

0,75

1,43

TTV

0,82

1,42

Discovery Channel

1,12

1,18

TV Puls 2

0,61

1,36

Polo TV

0,85

1,18

Polsat News

0,97

1,16

Eska TV

0,79

1,04

Discovery pl

0,9

1,02

TVP Info

1,46

1,03

TV6

0,45

1,02

TV6

0,44

1,01

Polo TV

0,72

1,02

Polsat News

0,78

0,96

TVP Rozrywka

0

0,9

Małgorzata Tarasiuk, trading director w domu mediowym MEC, zwraca uwagę na to, że w grupie 16-49 główne anteny Telewizji Polskiej notowały w ostatnich latach zdecydowanie większe spadki udziałów niż inne stacje ogólnopolskie.  W marcu br. udział Jedynki w grupie komercyjnej był bowiem aż o 36,72 proc. niższy niż w marcu 2011 roku, a przypadku Dwójki spadek wyniósł tylko niewiele mniej, bo 33,83 proc. TVN i Polsat straciły za to o połowę mniej niż kanały TVP - ich udziały zmalały na przestrzeni trzech lat odpowiednio o 15,95 proc. i 17,2 proc.

Marcowe udziały głównych stacji na przestrzeni lat

16-49

Marzec

2011

2012

2013

2014

Stacja

SHR %

SHR %

SHR %

SHR %

TVN

17,12

16,95

14,98

14,39

Polsat

16,92

16,83

14,77

14,01

TVP1

15,36

12,37

11,01

9,72

TVP2

12,71

10,52

9,83

8,41

- Polsat i TVN w walce o dodatkowe przychody poszerzyły ofertę o pośrednictwo w sprzedaży czasu w stacjach tematycznych spoza swojego portfolio. TVP takiego ruchu nie uczyniło. Być może stąd pomysł na zmianę grupy rozliczeniowej? Pozwoli to zyskać większe zasoby i  - jak zapewne oszacował nadawca - może pomóc w zwiększeniu  przychodów. Czy się uda? Wyniki finansowe TVP będą odpowiedzią - mówi Tarasiuk.

Zdaniem trading director z MEC, nie wydaje się, by pozostałe telewizje miały podążyć tropem TVP i zmienić grupę celową. - W stacjach komercyjnych standardem była i jest grupa wszyscy1 6-49, a przy zakupie bardziej stargetowanym, także grupy młodzieżowe lub dziecięce - mówi Małgorzata Tarasiuk - Niewykluczone, że w jakiejś perspektywie znów nadawcy ujednolicą grupę rozliczeniową - choćby ze względu na możliwość porównania kosztów, udziałów w czasie oglądania itp. Ale czy będzie to akurat grupa 16-59? Nie wiadomo - dodaje.

Dołącz do dyskusji: TVP chętniej oglądana w grupie 16-59 niż w 16-49, stacje komercyjne odwrotnie

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bromba
Jako 53-latek się cieszę, że choć w ten sposób zyskałem swego rodzaju obywatelstwo... Po 49 urodzinach dziwnie mi było, że telewizje i reklamodawcy kładą na mnie laskę. Nie żebym tęsknił do reklam. Ale do równego traktowania - tak.
odpowiedź
User
Zula
Ciekawe, że ci "eksperci" równo leją na informację z Wirtualnych, że w większości cywilizowanych krajów europejskich już dawno podwyższono górną granicę "grupy komercyjnej", gdzieniegdzie nawet ponad 60-tkę... Pasuje im, że Polska to III świat? Żenada.
odpowiedź
User
...
Panowie, badanie dotyczy grupy docelowej najbardziej lubianej przez reklamodawców. Emeryt nie jest targetem.
odpowiedź