TVP ABC pierwszą darmową telewizją dla dzieci. Czy zagrozi konkurencji?
W sobotę 15 lutego br. o godz. 7.00 rozpoczęła nadawanie stacja TVP ABC. To jedyny kanał dla dzieci w naziemnej telewizji cyfrowej. Stacja emitować będzie znane i lubiane programy oraz seriale. Zdaniem ekspertów, może zagrozić konkurentom z płatnej telewizji.
- TVP ABC to kanał adresowany zgodnie z koncesją do dzieci wieku do 12 roku, ale koncentrować się będziemy na tych w wieku do 6,7 roku życia - mówi Juliusz Braun, prezes TVP. - W TVP ABC będziemy unikać scen agresji, będzie to kanał bezpieczny (...) nastawiony na edukację, wychowanie do życia w społeczeństwie i korzystania z kultury - zapewnia szef TVP.
W ramówce nowej stacji znajdą się kultowe polskie animacje (m.in. „Dziwne przygody Koziołka Matołka, „Miś Uszatek”, „Maurycy i Hawranek”), animowane seriale zagraniczne (m.in. „Tabaluga”, „Listonosz Pat”), seriale fabularne dla młodzieży („Stawiam na Tolka Banana” czy „Kamienna tajemnica”), a także liczne programy dla dzieci („Lippy & Messy”, „Ziarno”, „Mama i ja”, „Nela Mała Reporterka”, „Domowe przedszkole”, „Tik - Tak”). Codziennie o 19.00 dzieci będą mogły oglądać „Wieczorynkę”, która potrwa aż godzinę. Wśród bajek pokazywanych w tym paśmie znajdą się m.in. kultowe „Smerfy”.
Choć koncesja TVP ABC zezwala na nadawanie od 6.00 do 23.00, początkowo program będzie nadawany od 7.00 do 21.00. Jednak już od kwietnia oferta TVP ABC zostanie poszerzona o premierowe programy edukacyjne, kierowane dla rodziców i nadawane po godz. 21.00. Stacja rozmawia też o współpracy programowej z Centrum Nauki Kopernik. TVP docelowo chciałaby również produkować nowe bajki, ale koszty takiej produkcji na razie przewyższają możliwości finansowe publicznego nadawcy.
TVP ABC trafi na pierwszy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej, zajmując miejsce, które 15 lutego br. zwolnił kanał TVP Info. Będzie jedyną stacją dla dzieci w naziemnej telewizji, chociaż bajki w dużym wymiarze oglądać można na antenie Puls2, a także częściowo w TV Puls.
Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls, uważa, że wzbogacenie oferty naziemnej telewizji cyfrowej o nowy kanał pozytywnie wpłynie na jej dalszą popularyzację. - Moim zdaniem TVP ABC będzie stanowić dodatkową ofertę głównie w kanale dystrybucji naziemnej telewizji cyfrowej jako uzupełnienie anten TVP. Telewizja Puls oferuje najlepszą rodzinną rozrywkę, a w tym dużo uwagi poświęca najmłodszym widzom, ale TV Puls i Puls 2 to nie są kanały dziecięce - zaznacza Dąbski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
Prezes TV Puls zapowiada, że jego stacja nie planuje żadnych konkretnych działań związanych ze startem TVP ABC. Jednak wczoraj kanał poinformował o wprowadzeniu do ramówki kolejnych kreskówek z oferty stacji dziecięcej Nickelodeon. Dzięki umowie z Viacom International Media Networks, w TV Puls i Puls 2 pojawi się pasmo brandowane marką Nickelodeona, w którym widzowie zobaczą m. in. takie kreskówki jak „SpongeBob Kanciastoporty” czy „Kung Fu Panda”
Telewizja Polska liczy, że kanał TVP ABC zyskać w ciągu roku może 1 proc. udziału. - To optymistyczna, ale moim zdaniem i realistyczna wizja - mówił w zeszłym tygodniu Juliusz Braun.
- Lider w kategorii, stacja MiniMini, w skali całego ubiegłego roku osiągnęła wynik na poziomie 0,78 proc. i myślę, że wynik zbliżony do tego, byłby bardzo dobrym rezultatem w przypadku TVP ABC. Wiemy, jakie treści będą emitować w pierwszym okresie po uruchomieniu kanału, wynik na koniec roku będzie uzależniony od tego, co zaoferuje on młodym widzom w dłuższej perspektywie - mówi Wirtualnemedia.pl Bartosz Kuczyński, media buying manager w domu mediowym OMD.
>>> Kanały dla dzieci: MiniMini+ i Cartoon Network tracą widzów, Nick Jr w czołówce
Zdaniem Kuczyńskiego, największą przewagą TVP ABC jest to, że będzie nadawany on w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, a zatem będzie jedyną bezpłatną telewizją dziecięcą. Daje mu to mocną pozycję wyjściową, a także duży zasięg. Stacja poza naziemną telewizją cyfrową ma też trafić do sieci kablowych. W dniu startu do swoich ofert włączą ją już tacy duzi operatorzy jak UPC Polska, Vectra, Toya i Netia, a trzy dni później kanał pojawi się w sieci Inea. Trwają rozmowy z platformami cyfrowymi. Czy TVP ABC może zagrozić 12 kanałom dziecięcym dostępnym w telewizji płatnej?
- Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, jednak udział na poziomie estymowanych 0,7 proc. nie powinien zmienić w znaczący sposób sytuacji któregokolwiek z kanałów. Na taki udział złoży się także jakiś promil oglądalności ze stacji Polsat czy też Puls2, które również gromadzą najmłodszych widzów, więc finalnie sytuacja powinna pozostać na podobnym do obecnego poziomie - uważa Bartosz Kuczyński.
Z kolei Łukasz Pierzynowski, media director w domu mediowym MediaCom, sądzi, że TVP ABC w dłuższej perspektywie może przyczynić się do odebrania udziałów płatnym kanałom dziecięcym. - Zależne to będzie jednak od atrakcyjności oferty programowej, wyrobienia nowych nawyków oglądalności wśród najmłodszego widza oraz przede wszystkim dalszego rozwoju i budowania komplementarności programowej naziemnej telewizji cyfrowej, które może przyczyniać się do spadku zainteresowania środowiskiem kablowo-cyfrowym - mówi Pierzynowski,
Od marca na antenie TVP ABC pojawią się reklamy, ale - jak zapowiada TVP - będzie ich mniej niż ustawowe 12 minut w godzinie (prawdopodobnie około 7 minut). Ponadto na antenie nie będą reklamowane niektóre kategorie produktów jak np. śmieciowe jedzenie (więcej na ten temat).
Kanał TVP ABC przygotowany jest przez zespół funkcjonujący w ramach TVP1, kierowanej przez Piotra Radziszewskiego. Projekt nadzoruje Małgorzata Mierzejewska-Wawryków, szefowa redakcji audycji dla dzieci i młodzieży w Jedynce.
Dołącz do dyskusji: TVP ABC pierwszą darmową telewizją dla dzieci. Czy zagrozi konkurencji?