Totalizator Sportowy unieważnił przetarg mediowy
Totalizator Sportowy unieważnił przetarg na planowanie i zakup mediów - wynika z informacji Wirtualnemedia.pl. Obecnie obsługą mediową spółki zajmuje się Starcom (Publicis Media).
Totalizator rozpoczął przetarg na wybór domu mediowego w październiku br. Spółka odmówiła wówczas serwisowi Wirtualnemedia.pl udzielenia informacji dotyczących liczby i nazw zaproszonych do niego agencji.
Udało nam się ustalić, że umowa z obsługującym obecnie Totalizatora domem mediowym Starcom (Publicis Media) obowiązuje do końca tego roku. Starcom wygrał przetarg spółki i zaczął jego obsługę od początku 2018 roku – po tym jak przejął budżet Totalizatora od siostrzanej agencji Zenith.
Z informacji, do których dotarliśmy wynika, że spółka unieważniła właśnie przetarg. Jej biuro prasowe nie odpowiedziało nam, czym to unieważnienie zostało podyktowane. Nie uzyskaliśmy też odpowiedzi, jaka agencja będzie planować i kupować media do kampanii Totalizatora od stycznia 2020 roku, skoro obecna umowa ze Starcomem wygasa z końcem br. Niewykluczone, że zostanie ona przedłużona bez przetargu, przynajmniej na pewien okres.
Spółce w wyborze agencji mediowej pomaga Instytut Audytu Mediowego, wybrany do tego zadania w przetargu w lipcu br. Instytut Audytu Mediowego miał zarekomendować Totalizatorowi listę domów mediowych, które powinny zostać zaproszone do przetargu na planowanie i zakup mediów. Następnie wspólnie ze spółką miał opracować dokumentację przetargową na wybór domu mediowego, pomóc w procesie przetargowym i finalnie ma wesprzeć spółkę w wyborze zwycięskiej agencji.
Totalizator najwięcej wydaje na reklamę niestandardową
Totalizator Sportowy w ub.r. przeznaczył na reklamy 131,7 mln zł - wynika z informacji opublikowanych w rocznym sprawozdaniu spółki złożonym w KRS. Było to 6,94 proc. więcej niż w 2017 roku.
Wydatki spółki na tzw. reklamę publiczną (jak określono to w sprawozdaniu) wyniosły w 2018 roku 131 703 796,16 zł. Było to 6,94 proc. więcej niż w 2017 roku, kiedy to spółka przeznaczyła na ten cel 123 157 475,66 zł. W ub.r. wydatki na reklamę stanowiły 2,72 proc. wszystkich kosztów, a rok wcześniej - 2,81 proc.
Łączne koszty marketingowe Totalizatora w 2018 roku wyniosły 143 736 084,65 zł. Najwięcej wśród nich stanowiły wydatki na niestandardowe działania reklamowe – 29,4 mln zł, na reklamę telewizyjną – 26,9 mln zł i na reklamę internetową – 26,4 mln zł. Na reklamy w radiu spółka wydała 22,6 mln zł, na reklamę na nośnikach reklamy zewnętrznej – 7 mln zł, a w prasie – 5,2 mln zł. Środki przeznaczone na sponsoring wyniosły 4,9 mln zł.
Kreacje ATL kosztowały Totalizator 9,2 mln zł, a pozostałe materiały reklamowe - 9,8 mln zł. Z kolei na badania marketingowe spółka wydała 2,2 mln zł.
Najmocniej wspierane Lotto
Jak tłumaczy spółka w sprawozdaniu złożonym w KRS większość działań marketingowych realizowanych w ub.r. było związanych z realizacją kampanii reklamowych dla marki Lotto (w telewizji, radiu, prasie i internecie oraz poprzez akcje niestandardowe) oraz prowizją dla domu mediowego. Pozostałe wydatki to przygotowanie i produkcja kampanii reklamowych we współpracy z agencjami reklamowymi, druk materiałów reklamowych i produkcja gadżetów. Najwyższą pozycję wydatków marketingowych stanowił ambient tj. niestandardowe formy reklamy, do tej kategorii kosztów zaliczana jest m.in. reklama Lotto i Totalizatora na różnego rodzaju eventach, reklama na ekranach LED w marketach, produkcja spotów reklamowych, oklejanie witryn kolektur folią, konferencje prasowe.
Udział spółki w różnego rodzaju wydarzeniach stanowił aktywną promocję marki handlowej Lotto, której efektem jest umacnianie świadomości marki jako tej, która wspiera aktywnie sport i kulturę oraz pielęgnuje tradycję i dziedzictwo narodowe. Działając w tym obszarze spółka kieruje się przede wszystkim realizacją wyznaczonej TS przez ustawodawcę misji społecznej i efektywnością kosztową świadczeń marketingowych - napisano w sprawozdaniu. Oprócz tych działań, Totalizator przeprowadził liczne kampanie reklamowe skupiające się na produktach Lotto, m.in. istotne wsparcie komunikacyjne skierowane było na Zdrapki, w zakresie których zostały przeprowadzone działania polegające na przeprowadzeniu kampanii reklamowej, akcji kontekstowych w punktach sprzedaży czy udziału marki w eventach. Działania dotyczące gry Lotto skupiały się na przeciwdziałaniu spadkowemu trendowi sprzedaży tego produktu, m.in. poprzez efektywną komunikację kumulacji, czego efektem było opracowanie i wdrożenie nowej platformy komunikacyjnej „Miliony kręcą każdego”. Równolegle w zakresie pozostałych produktów prowadzone były intensywne działania marketingowe, wspierające sprzedaż. Prowadzona komunikacja marketingowa uwzględniała również uruchomienie przez Totalizator Sportowy nowego kanału sprzedaży – iLotto. W ramach kosztów sponsoringu spółka kontynuowała współpracę z Polskim Komitetem Olimpijskim, która ma na celu wspieranie sportu w Polsce.
Dołącz do dyskusji: Totalizator Sportowy unieważnił przetarg mediowy