Telewizja WP w br. ma osiągnąć rentowność, „Ucho prezesa” motorem wzrostu oglądalności
Nadawana od grudnia 2016 roku Telewizja WP jesienią br. ma zanotować po raz pierwszy zysk EBITDA. Ostatnie wzrosty jej oglądalności wynikają m.in. z emisji serialu „Ucho prezesa”. Wirtualna Polska liczy również na dalszy rozwój serwisu WP Pilot. - Uważamy, że WP Pilot jest usługą, której Polacy potrzebują, a nadawcy telewizyjni na niej korzystają, bo dystrybuujemy dodatkowo ich stacje razem z reklamami - podkreśla prezes firmy Jacek Świderski.
Telewizja WP jest emitowana od grudnia 2016 roku, m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, a także u wybranych operatorów satelitarnych i kablowych (m.in. UPC i nc+). Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. stacja miała 0,32 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, a w styczniu br. - 0,55 proc., najwięcej wśród stacji z ósmego multipleksu.
Wirtualna Polska podkreśla, że w lutym Telewizja WP była też najpopularniejszą stacją z MUX-8 wśród wszystkich widzów, mimo że ma znacząco mniejszy zasięg (nadal nie jest dostępna w Cyfrowym Polsacie). Przedstawiciele Wirtualnej Polski oceniają, że w ostatnich tygodniach wzrost oglądalności kanału wynika m.in. z pojawienia się w jego ramówce serialu internetowego „Ucho prezesa”. W styczniu i lutym stacja pokazała odcinki z ub.r., pierwsze dwa przyciągnęły 288,6 tys. widzów. Wirtualna Polska, że wśród dziesięciu produkcji z najwyższą oglądalnością w kanałach z MUX-8 dziewięć to odcinki „Ucha prezesa”.
- Każdy 10-15 minutowy odcinek „Ucha prezesa” nie tylko zapewnia bardzo wysoką oglądalność, ale podnosi wyniki całej ramówki Telewizji WP, a także rozpoznawalność stacji. Wszystkie nasze programowe łodzie poszły do góry dzięki przypływowi widowni, który zapewniło „Ucho prezesa” - komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.
Od minionego tygodnia Telewizja WP pokazuje nowe odcinki „Ucha prezesa” - w niedziele o godz. 20:00, po tym jak w czwartek pojawiły się na platformie Showmax.
W całym ub.r. zanotowała 8,13 mln zł wpływów ze sprzedaży i 12,55 mln zł straty EBITDA, natomiast w samym czwartym kwartale - 3,45 mln zł wpływów i 1,58 mln zł straty EBITDA. W pierwszym półroczu wpływy wyniosły 2,54 mln zł, a strata EBITDA - 7,84 mln zł, natomiast w drugim półroczu wpływy to 5,59 mln zł, a strata EBITDA - 4,72 mln zł.
Ograniczanie straty wynika ze zmiany strategii stacji: w połowie ub.r. zrezygnowano z własnych programów informacyjnych, publicystycznych i lifestylowych oraz zwolniono dużą część zespołu. Wirtualna Polska zaczęła realizować nowe produkcje wideo, ale do internetu (od początku marca codziennie programy „Tłit” i „Money. To się liczy” prowadzi Marek Kacprzak).
Wirtualna Polska spodziewa się, że Telewizja WP pierwszy raz zysk operacyjny w skali miesiąca osiągnie jesienią. Natomiast w skali całego roku zanotuje raczej stratę.
- Przygoda z telewizją i chłodne przyjęcie przez największych konkurentów z rynku, zbliżone do tego, jak Henryk VIII traktował swoje żony, zachęciło nas do podbicia stawki w rozgrywce i inwestycji w usługę WP Pilot. Z tej legalnej dystrybucji sygnału telewizyjnego w internecie każdego miesiąca korzysta już ponad milion Polaków. Kto dziś przewidzi, ilu ich będzie na koniec 2018? - napisał Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.
Platforma WP Pilot powstała w połowie ub.r. z przemianowania serwisu Videostar.pl, którego wydawca Wirtualna Polska kupiła pod koniec 2016 roku za 549 tys. zł plus ewentualne premie. Od tego czasu usługa osiągnęła duży wzrost odwiedzalności, w jej płatnej ofercie pojawiło się wiele kanałów tematycznych, m.in. stacje Eleven Sports.
Na WP Pilot można też oglądać za darmo kilka ogólnodostępnych stacji, z których część (TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4) są dystrybuowane w ten sposób bez umów z ich nadawcami. Wirtualna Polska podkreśla, że korzysta z zasady Must carry - must offer, zgodnie z którą wszyscy operatorzy satelitarni kablowi muszą mieć w ofercie siedem głównych kanałów, a ich nadawcy mają je udostępniać bezpłatnie (wydawca WP Pilot ma koncesję kablową). W 2013 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oceniła, że te przepis dotyczy również operatorów IP TV.
Główni nadawcy telewizyjni od kilku lat starają się, żeby ich stacje zniknęły z Videostar.pl / WP Pilot, zwłaszcza po tym jak jesienią 2015 roku treści z platformy pojawiły się na stronie głównej portalu o2.pl (należącego do Wirtualnej Polski). - Zwróciliśmy się w tej sprawie do Grupy Wirtualna Polska z wezwaniem do zaprzestania naruszania praw autorskich i pokrewnych Telewizji Polsat poprzez udostępnianie w sposób nielegalny naszych programów na portalu o2. Jeżeli chodzi o Videostar.pl, to sytuacja jest podobna: serwis w sposób nielegalny korzysta z naszych programów - mówił wtedy portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Telewizji Polsat. - Grupa TVN nie udzieliła licencji Wirtualnej Polsce ani właścicielowi Videostar.pl na rozpowszechnianie swojego kanału. Żeby działały zapisy ustawy o radiofonii i telewizji, musi zostać udzielona zgoda przez nadawcę na bezpłatną dystrybucję jego stacji. Wirtualna Polska nie wystąpiła do nas o taką zgodę - dodał Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN.
- Duzi gracze telewizyjni nie są zadowoleni, że zgodnie z zasadą must carry - must offer muszą udostępniać za darmo sygnał swoich głównych kanałów wszystkim operatorom kablowym, a taki status prawny i faktyczny ma WP Pilot. Mamy potwierdzające to stanowisko Krajowe Rady Radiofonii i Telewizji. Wygrywamy prawie wszystkie potyczki prawne z nadawcami w tej sprawie. Niedawno sąd odrzucił wniosek TVP, żeby w ramach zabezpieczenia powództwa wstrzymać emisję jej stacji na WP Pilot - komentuje to Jacek Świderski.
- Ci duzi gracze telewizyjni woleliby, żeby WP Pilot, a najlepiej cały internet, przestał istnieć. Nie wiem, czy to kwestia ich przekonań czy z zasady w każdej sytuacji walczą o swoje - dodaje prezes Wirtualnej Polski. - Dla nas to postawa niezrozumiała, trochę z innej epoki. Internetu nie da się zatrzymać, jeżeli mi nie zrobimy takiej usługi, zrobi to któryś z globalnych graczy. W USA podobną usługę oferuje YouTube - ocenia.
W ostatnich tygodniacj rekordy popularności WP Pilot zapewniły transmisje w TVP1 z zawodów skoków narciarskich, niektóre relacje w szczytowym momencie oglądało nawet 400 tys. internautów. Wirtualna Polska liczy na kolejne rekordy podczas piłkarskich mistrzostw świata w czerwcu i lipcu br., które będą pokazywane w TVP1 i TVP2.
- Uważamy, że WP Pilot jest usługą, której Polacy potrzebują, a nadawcy telewizyjni na niej korzystają, bo dystrybuujemy dodatkowo ich stacje razem z reklamami. Oferujemy nadawcom statystyki dotyczące oglądalności ich kanałów w naszym serwisie, ale ci będący z nami w sporach prawnych nie chcą z nich korzystać, pewnie żeby nie osłabiać swojej pozycji procesowej - stwierdza Jacek Świderski..
Według badania Gemius/PBI w lutym br. strony i aplikacje internetowej Wirtualnej Polski zanotowały 21,06 mln realnych użytkowników i 3,7 mld odsłon.
Dołącz do dyskusji: Telewizja WP w br. ma osiągnąć rentowność, „Ucho prezesa” motorem wzrostu oglądalności