Tantum Verde nie może być reklamowane jako „nie do zastąpienia” (wideo)
Według Komisji Etyki Reklamy telewizyjny spot leku na gardło Tantum Verde (produkowanego przez Angelini Pharma Polska) wprowadza w błąd i nadużywa zaufania odbiorców. Powinien zostać zmodyfikowany tak, by rozdzielić skojarzenie nazwy produktu Tantum Verde z hasłem „Nie do zastąpienia”.
Komisja Etyki Reklamy oceniała spot preparatu na ból gardła oraz dolegliwości jamy ustnej Tantum Verde po otrzymaniu dotyczącej go skargi. Jej autor zwrócił uwagę, że w spocie pada sformułowanie „lek, który naprawdę działa” oraz informacja, że „jest nie do zastąpienia”. Według odbiorcy to sugeruje, że inne leki nie działają i że na ból gardła nie można stosować innych leków.
W opinii Angelini Pharma Polska reklama Tantum Verde zgodna jest ze wszystkimi przepisami prawa, które regulują reklamy produktów leczniczych. - Według naszej wiedzy, do dnia dzisiejszego organ nadzorujący rynek farmaceutyczny w zakresie reklamy leków, to jest Główny Inspektor Farmaceutyczny, nie zakwestionował prowadzenia przedmiotowej reklamy, w szczególności poprzez wydanie decyzji zakazującej jej prowadzenia ani nie nakazał żadnych zmian w tym zakresie. Nie stwierdzono zatem, że reklama Tantum Verde narusza akty prawa powszechnie obowiązującego, które wprost i bardzo rygorystycznie regulują zagadnienia do których odnosi się skarga konsumencka - napisali przedstawiciele koncernu w odpowiedzi na skargę.
Dodali, że ich celem nie było wskazywanie czy sugerowanie, że inne produkty lecznicze nie działają, a jedynie podkreślenie, że Tantum Verde oddziałuje na określone stany zdrowotne. - Zwrot „nie do zastąpienia" wynika bezpośrednio z kontekstu i treści reklamy oraz użytej w niej „gry słów" i skojarzeń. Bohaterką reklamy Tantum Verde jest bowiem mama i żona, która jest przeziębiona/ma ból gardła. Jej brak, z powodu niedyspozycji, dotkliwie odczuwa pozostała część rodziny. Tata sam nie radzi sobie z zapanowaniem nad żywiołowym zachowaniem dzieci oraz domowymi czynnościami, a także utrzymaniem porządku w domu. Nie do zastąpienia jest zatem mama w tym kontekście użytym w reklamie. To, że zwrot ten stosuje się w reklamie Tantum Verde, ma podkreślić poprzez zestawienie i grę słowną, że lek ma pomagać również tym, którzy są nie do zastąpienia - podkreśliła firma.
Według Angelini Pharma Polska jakiekolwiek wywnioskowanie z powyższego zwrotu, że „sugeruje, że nie można na ból gardła stosować innych leków” jest daleko idącą nadinterpretacją, niemającą uzasadnienia w samej reklamie. - Nie ma bowiem w treści reklamy pokazania lub odniesienia się do innych, konkurencyjnych produktów leczniczych. Nie można uznać zatem, że reklama Tantum Verde coś „sugeruje" w zakresie braku możliwości stosowania innych produktów leczniczych na ból gardła. Nie jest to również jakkolwiek reklama porównawcza leków - tłumaczyli przedstawiciele koncernu.
Komisja Etyki Reklamy uznała jednak, że poprzez użycie w reklamie hasła „nie do zastąpienia” spot może wprowadzać odbiorców w błąd co do skuteczności reklamowanego produktu i nadużywać ich zaufania oraz wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Zaleciła modyfikacje reklamy w taki sposób aby rozdzielić skojarzenie nazwy produktu Tantum Verde z hasłem „Nie do zastąpienia”.
- W obecnej postaci scena końcowa w reklamie może wprowadzać odbiorców w błąd sugerując, iż produkt jest niezastąpiony w walce z bólem gardła. Zgodnie z intencją Skarżonego wyrażoną w odpowiedzi na skargę, hasło „nie do zastąpienia” miało się odnosić do niezastępowalności mamy/żony, jednak w opinii Zespołu Orzekającego nie zostało ono użyte w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający odbiorców w błąd, co jest szczególnie istotne w przypadku produktów związanych z tak wrażliwą sferą jaką jest zdrowie - napisała Komisja w uzasadnieniu.
Dołącz do dyskusji: Tantum Verde nie może być reklamowane jako „nie do zastąpienia” (wideo)