Sprzedaż Belvedere spadła do 873,4 mln euro w 2009 roku
Przychody brutto ze sprzedaży Belvedere (notowanej na GPW pod skróconą nazwą Sobieski) wyniosły w 2009 roku 873,4 mln euro, o 26,3% mniej niż rok wcześniej kiedy było to 1185,5 mln euro, poinformowała spółka w prezentacji na swojej stronie internetowej. Wyniki są nieaudytowane.
Belvedere podało, że za spadek wartości sprzedaży o ponad 111 mln euro, czyli 9,4% odpowiadają zmiany różnice kursowe.
Tymczasem sprzedaż netto z wyłączeniem akcyzy wyniosła w ub.r. 599,2 mln euro, o 21,3% mniej niż w 2008 kiedy było to 761,5 mln euro. Przez różnice kursowe sprzedaż netto spadła o 7,2% czyli 55,2 mln euro.
W samym IV kw. 2009 sprzedaż wyniosła 228,9 mln euro, o 26,2% mniej niż w tym samym okresie 2008 kiedy wyniosła 310,3 mln euro. Tymczasem sprzedaż netto wyniosła 151,3 mln euro wobec 197,3 mln euro w analogicznym okresie ub.r. (23,3% mniej).
Sprzedaż w Polsce stanowiła ponad 40% całkowitych przychodów grupy w 2009. Ponad 39% stanowiła Francja. Nowe rynki spółki to 14,2%, a pozostałe rynki to Litwa i Bułgaria z łącznie ponad 6% udziałem.
Belvedere podało, że na działalność spółki istotny wpływ miała procedura ochronna przed wierzycielami w 2009 oraz wahania kursów walut. W efekcie największy, bo aż 77% spadku całkowitej sprzedaży w 2009 roku grupa zanotowała na rynku polskim. Kolejne 16% spadku wynika z likwidacji nierentownej działalności w segmencie winiarskim we Francji.
W Polsce Belvedere wypracowało w 2009 roku przychody netto w wysokości 242,9 mln euro wobec 367,7 mln euro rok wcześniej. Spadek o 56,4 mln euro to efekt zmian kursowych, a dalsze 68,4 mln euro wynika z ograniczenia działalności firmy w związku z prokurą ochronną przed wierzycielami.
Spółka szacuje, że w grudniu 2009 udziały rynkowe wódki Sobieski w Polsce wynosiły 16,6% wobec 22,6% rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż Belvedere spadła do 873,4 mln euro w 2009 roku