„Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” liderami sprzedaży e-wydań gazet codziennych (raport)
W kwietniu br. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”. Natomiast wśród dzienników regionalnych i lokalnych na pierwsze miejsce awansowało „Echo Dnia”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w kwietniu 2016 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 10 993 egz. W skali roku tytuł ten zanotował największy wzrost w zestawieniu, wynoszący 16,35 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 593 egz., o 15,02 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 6,70 proc. do 2 979 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 12,81 proc. do 1 980 egz., zanotowała „Gazeta Wyborcza” (Agora).
W kwietniu 2016 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to wspomniana prze chwilą „Gazeta Wyborcza”, której wynik w porównaniu do analogicznego miesiąca 2015 roku zmalał o 11,98 proc. i wyniósł 683 egz.
ZKDP | kwiecień | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Rzeczpospolita | 10 993 | 54 805 | 9 448 | 56 182 | 16,35% |
Dziennik Gazeta Prawna | 10 593 | 43 731 | 9 210 | 43 691 | 15,02% |
Puls Biznesu | 2 979 | 10 206 | 2 792 | 10 656 | 6,70% |
Gazeta Wyborcza | 1 980 | 152 281 | 2 271 | 166 741 | -12,81% |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 976 | 4 725 | 1 865 | 4 904 | 5,95% |
Przegląd Sportowy | 360 | 26 910 | 365 | 30 007 | -1,37% |
Gazeta Polska Codziennie | 312 | 20 530 | 301 | 18 449 | 3,65% |
Fakt Gazeta Codzienna | 214 | 283 381 | 235 | 328 916 | -8,94% |
Super Express | 0 | 145 341 | 0 | 152 119 | - |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w kwietniu 2016 roku należała do „Echa Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 1 637 egz., po wzroście o 88,59 proc. W kwietniu 2015 roku tytuł ten był drugi.
Na drugie miejsce awansował „Dziennik Łódzki” (Polska Press Grupa), który przed rokiem był 15. Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 663 egz., po wzroście o 383,94 proc. - największym w zestawieniu.
Na podium (po spadku z pozycji lidera) znalazł się jeszcze „Głos - Dziennik Pomorza” (Polska Press Grupa), którego średni wynik e-wydań zmniejszył się o 39,01 proc. do 555 egz.
Z kolei najwięcej straciła „Gazeta Krakowska” (Polska Press Grupa) - było to 56,54 proc. do 166 egz. Tytuł ten spadł z pozycji 5. na 12.
ZKDP | kwiecień | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Echo Dnia | 1 637 | 19 072 | 868 | 21 754 | 88,59% |
Dziennik Łódzki | 663 | 21 549 | 137 | 24 886 | 383,94% |
Głos - Dziennik Pomorza | 555 | 20 861 | 910 | 24 064 | -39,01% |
Polska Dziennik Zachodni | 428 | 36 818 | 138 | 43 419 | 210,14% |
Gazeta Pomorska | 419 | 38 649 | 387 | 43 048 | 8,27% |
Dziennik Bałtycki | 376 | 22 169 | 579 | 26 552 | -35,06% |
Gazeta Codzienna Nowiny | 296 | 15 802 | 190 | 17 215 | 55,79% |
Gazeta Lubuska | 276 | 18 912 | 272 | 20 370 | 1,47% |
Głos Wielkopolski | 249 | 28 027 | 143 | 31 392 | 74,13% |
Nowa Trybuna Opolska | 196 | 12 642 | 140 | 15 132 | 40,00% |
Gazeta Wrocławska | 192 | 14 998 | 153 | 17 420 | 25,49% |
Gazeta Krakowska | 166 | 15 292 | 382 | 17 466 | -56,54% |
Express Bydgoski | 166 | 10 770 | 139 | 11 869 | 19,42% |
Nowości - Dziennik Toruński | 164 | 11 947 | 101 | 13 192 | 62,38% |
Dziennik Polski | 151 | 17 585 | 150 | 20 086 | 0,67% |
Kurier Poranny | 148 | 5 068 | 97 | 5 654 | 52,58% |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 119 | 13 188 | 71 | 15 888 | 67,61% |
Kurier Lubelski | 93 | 4 086 | 149 | 4 731 | -37,58% |
Gazeta Współczesna | 91 | 5 714 | 32 | 6 768 | 184,38% |
Kurier Szczeciński | 79 | 10 636 | 71 | 12 206 | 11,27% |
Polska Metropolia Warszawska | 76 | 3 205 | 110 | 4 000 | -30,91% |
Express Ilustrowany | 63 | 26 248 | 22 | 30 782 | 186,36% |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” liderami sprzedaży e-wydań gazet codziennych (raport)