SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rozwój telekomunikacji i telefonii w Polsce na przestrzeni ostatnich 5 lat

W ciągu ostatnich 5 lat dynamiczna cyfryzacja w Polsce przyczyniła się do znacznej penetracji rynku ICT, a tym samym potężnej modernizacji telekomunikacji. W artykule skupimy się na rozwoju telekomunikacji i telefonii w naszym kraju.

Dostęp do Internetu filarem zmian
W 2013 roku z Internetu korzystało 94 proc. przedsiębiorstw. Dostęp do Internetu szerokopasmowego był jednak ograniczony. Jedynie 83 proc. firm mogło pochwalić się dostępem do szerokopasmowego łącza. Rok 2014 przyniósł lekkie zmiany. 93 proc. firm posiadało aktywny dostęp do sieci, z czego 90 proc. z łączy szerokopasmowych. To aż 10 proc. większy zasięg sieci szerokopasmowej w skali roku. Rok 2015 przyniósł gorsze wyniki.

W tym czasie 92,7 proc. przedsiębiorstw miało dostęp do sieci, przy czym 61,5 proc. do sieci szerokopasmowej. Sytuacja zmieniła się w roku 2016, gdzie dostęp do sieci deklarowało blisko 93,7 proc. przedsiębiorstw, z czego 93,2 proc. korzystało z łączy szerokopasmowych, a 64,7 proc. z szerokopasmowych łączy mobilnych.


Źródło: GUS


Źródło: GUS


Coraz szybszy Internet a telekomunikacja
Od 2013 roku mogliśmy również obserwować spadek rynku telefonii stacjonarnej na rzecz telefonii internetowej VoIP oraz wdrażanych usług w chmurze. W samym 2015 roku przychody z usług telefonii stacjonarnej spadły aż o 18,3 proc., a w roku 2014 o 2,6 proc.

W 2013 roku na polskim rynku zaczęła pojawiać się telefonia VoIP. Doskonale znana w Ameryce oraz Europie Zachodniej, w Polsce wciąż była pewną niszą. Wzrost usług VoIP w pierwszym kwartale 2013 w USA utrzymywał się na poziomie 1,8 pro c., przy czym w Europie Wschodniej współczynnik wzrostu wynosił 5,8 proc. W pierwszym kwartale 2013 Polska zdobyła 10 miejsce na świecie pod względem ilości przyłączy VoIP z wynikiem 80 tysięcy punktów abonenckich.
Stany Zjednoczone posiadały aż 620 tysięcy punktów abonenckich. Poza tym w naszym kraju zaobserwowano niemal największy wzrost usług VoIP. Rynek w pierwszym kwartale wzrósł o 7,6 proc.
 
Nowi zarejestrowani użytkownicy technologii VoIP w pierwszym kwartale 2013


Źródło: http://point-topic.com/wp-content/uploads/2013/02/Point-Topic-Global-VoIP-Statistics-Q1-2013.pdf


Źródło: http://point-topic.com/wp-content/uploads/2013/02/Point-Topic-Global-VoIP-Statistics-Q1-2013.pdf


VoIP i telefonia IP
Wraz z rosnącą popularnością telefonii w chmurze, dynamicznie rośnie segment telefonii internetowej. Wedle raportu firmy PMR, która przebadała rynek Europy Wschodniej i Środkowej, w Polsce w 2013 roku zarejestrowano blisko 1,2 miliona użytkowników VoIP, którzy w sumie wygenerowali 2,3 miliardów minut połączeń. Wartość rynku telefonii IP w 2013 roku wynosiła blisko 300 milionów złotych. Usługa stanowiła wówczas 3 proc. całego krajowego rynku telekomunikacyjnego. W roku 2015 liczba ta wzrosła do ponad 2,5 miliona abonentów.

Polska nadal plasuje się stosunkowo nisko stawki. W Niemczech, pod koniec 2015 roku zarejestrowano 10 milionów numerów VoIP, natomiast we Francji, która jest liderem, aż 22 miliony abonentów.

Według prognoz analityków PMR, pod koniec roku 2017 światowy rynek VoIP wzrośnie o blisko 7 proc. Co więcej, telefonia IP w komunikacji B2B może kosztować nawet 60 proc. mniej niż telefonia stacjonarna i oferować zdecydowanie więcej usług komplementarnych   niż telefonia tradycyjna.

Najczęściej wyszukiwane frazy, związane z rynkiem VoIP, PBX, Telefonia IP i Telefonia internetowa w Polsce w latach 2012 — 2017.


Wyniki prezentują popularność poszczególnych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Wartości są przedstawiane w skali od 0 do 100, gdzie 100 oznacza region, w którym hasło było najpopularniejsze, 50 odnosi się do regionu o dwukrotnie mniejszej popularności hasła, a 0 oznacza region, w którym popularność hasła wynosiła mniej niż 1% najwyższej wartości.
 
Ranking operatorów VoIP  2016/2017
Polski rynek operatorów VoIP jest stosunkowo stabilny. Na kluczowych pozycjach wciąż plasują się stare, sprawdzone marki przeplatane nowo powstałymi operatorami telefonii internetowej. Poniżej prezentujemy ranking operatorów VoIP podsumowujący rok 2016.


Źródło: http://voipnews.pl/2017/01/ranking-operatorow-voip-2016-podsumowanie-roku/

Obecnie ranking polskich operatorów wygląda następująco (stan na 9 kwietnia 2017 r.):

Rynek telekomunikacyjny w 2014/2015 — Polska i Europa


Jak widać, całkowity przychód rynku telekomunikacyjnego między 2014 a 2015 rokiem zmalał   o niecałe 300 milionów złotych. Telefonia stacjonarna straciła blisko 900 milionów przychodu, natomiast usługi związane z udostępnianiem Internetu i transmisji danych wzrosły o niecałe 900 milionów przychodu.


W 2015 roku zarejestrowano 476 firm będących operatorami telefonii VoIP (internetowej), co stanowiło 3,5 razy więcej niż operatorów usług telefonii stacjonarnej. Ilość linii telekomunikacyjnych wedle województw prezentuje poniższa tabela. Można wywnioskować, że ilość połączeń w 2015 roku względem roku poprzedniego spadła o blisko 500 tysięcy.
Największa ilość połączeń telekomunikacyjnych w roku 2015 znajdowała się w województwie mazowieckim (600 697), najmniejsza zaś w świętokrzyskim (91 802).

W latach 2014/2015 spadło również zainteresowanie telefonią ruchomą. W 2014 roku zarejestrowano 77 central, natomiast w roku 2015 już 56. Liczba abonentów rok do roku zmalała o blisko 1,3 miliona. Jednocześnie ilość połączeń z Internetem wzrosła o 44,6 proc.

Z powyższych wykresów możemy zaobserwować, że Polska w latach 2014/2015 posiadała niemal najmniej łączy telefonicznych przypadających na 100 osób.  Mniejszą ilością łączy mogła pochwalić się wyłącznie Finlandia. Podobne wyniki można zaobserwować na podstawie dostępu do stacjonarnego Internetu szerokopasmowego. Polska z całej Unii Europejskiej zajęła niechlubne ostatnie miejsce z wynikiem 19 łączy na 100 osób. Nieco lepiej prezentował się dostęp do technologii światłowodowej. W roku 2015 Polska liczyła 5 proc. łączy FTTH/B, na równi z Włochami, nieco lepiej niż Francja, Austria i Niemcy.

VoIP to technologia, która ma ogromny wpływ na kształt całego rynku telekomunikacyjnego, a co za tym idzie na sposób funkcjonowania firm. To, co stanowi o jej powszechności, to wysoki poziom i rodzaj usług za niską cenę w porównaniu z tradycyjną telefonią.

Firma Dzinga zajmuje się rozwojem platformy, która oparta jest na systemie VoIP. Aplikacja zachęca możliwościami, których nie ma „zwykły” telefon, a więc między innymi możliwością nagrywania rozmów, usługami połączenia zwrotnego ze strony internetowej (Call-Back), systemem zarządzania telefonicznymi połączeniami przychodzącymi, bezpłatnym dla klientów numerem 0-800.

Dzinga zapewnia elastyczność komunikowania się, prosty sposób implementacji z oprogramowaniem, które gwarantuje skuteczny i satysfakcjonujący sposób kontaktu z klientem w każdym przedsiębiorstwie.

Przekonaj się, jak telefonia internetowa pomaga rozwinąć biznes.

Wejdź na dzinga.telefoniawchmurze.com, zarejestruj się już dziś i zdobądź 20 € na przetestowanie aplikacji!



Źródła:
• pclab.pl/news64661.html
• www.uke.gov.pl/gus-przedstawil-dane-na-temat-rynku-lacznosci-w-2015-r-20545
• stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/lacznosc/ lacznosc-wyniki-dzialalnosci-w-2015-roku,1,14.html
• ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Archive:Telecommunication_statistics
• point-topic.com/wp-content/uploads/2013/02/Point-Topic-Global-VoIP-Statistics-Q1-2013.pdf
• egospodarka.pl/121813,Swiat-wydarzenia-tygodnia-13-2015,1,26,1.html
• polskaszerokopasmowa.pl/rynek/o-rynku-telefonii-voip.html
• research-pmr.com/pl/p414/
internetowe-badanie-wsrod-uzytkownikow-telefonicznych-i-internetowych-technologii-komunikacyjnych
• http://www.kigeit.org.pl/FTP/PRCIP/Literatura/099_spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_2014_-_notatka.pdf
• http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/ Information_society_statistics_-_households_and_individuals/pl
• https://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=16757
• stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5512/1/14/1/lacznosc_wyniki_dzialal- nosci_w_2015.pdf