Różne oblicza Polsatu - 15 lat stacji
Telewizja Polsat nadaje już 15 lat. Co w tym czasie udało sięosiągnąć stacji należącej do Solorza-Żaka? Przedstawiamy opinieludzi mediów i reklamy (m.in. Wiesław Godzic, Jakub Bierzyński,Marek Sowa, Danuta Waniek, Juliusz Braun, Tomasz Ramza,).
Polsat rozpoczął nadawanie 5 grudnia 1992 roku, dokładnie ogodzinie 16:30. Ze względu na ówczesne uregulowania prawne sygnałemitowany był z Holandii, za pośrednictwem satelity Eutelsat II, ataśmy z programem dostarczane były z Polski drogą lotniczą.Oglądalność ograniczała niewielka jeszcze wtedy liczba domowychurządzeń do odbioru satelitarnego, ale pierwszy krok na drodze dostworzenia rynku niezależnych polskich mediów telewizyjnych zostałpostawiony. Początkowo program nadawany był w dwóch blokach,popołudniowym i nocnym przez 4 godziny na dobę; później wydłużyłsię do 8 godzin dziennie. Echa takiego sposobu emisji pozostały wnazwie telewizji (POL - SAT), początkowo zresztą pisanejPolSat.
Po niespełna dziewięciu miesiącach, 15 sierpnia 1993r., pojawiłysię "Informacje" - niezależny serwis informacyjny. Tworzyli gobardzo młodzi ludzie - studenci lub "świeżo upieczeni" absolwenci:J. Sellin, T. Świętochowicz, W. Szeląg, A. Tamborski, A. Pawłowicz,J. Wrześniewska, M. Bark, K. Panek i J. Kostrzewa. Szefem stacjibył wtedy Bogusław Chrabota, a dyrektorem generalnym PolsatuWiesław Walendziak.
Epokowym momentem dla Polsatu było przyznanie 6 października1993r. koncesji na emisję naziemną. Dzięki niej już 1 marca 1994r.telewidzowie w Polsce mogli odbierać program stacji zapośrednictwem tradycyjnych anten.
Na początku 1994 roku oglądalność stacji wyniosła około 8procent (TVP 1 - blisko 60 proc., a TVP 2 - ponad 25 proc.). Teproporcje szybko zaczęły się jednak zmieniać - już w 1996r. liczbawidzów Polsatu była większa niż publicznej "Dwójki", a późniejwielokrotnie pierwsza polska komercyjna telewizja wygrywała nawet zpubliczną "Jedynką". W Polsacie zatrudnionych było w tym czasiezaledwie 150-200 pracowników, podczas gdy w telewizji publicznejponad 6000 osób.
W popularyzacji Polsatu dużą rolę odegrała zabawa telewizyjna -"Klub Polsatu", którego "Paszporty" w 1996r. dotarły do 13 mlngospodarstw domowych. Jednym z większych sukcesów (1997r.) byłteleturniej "Idź na całość" z prowadzącym Zygmuntem Chajzerem,który oglądalnością przebijał nawet "żelazny" punkt telewizjipublicznej - "Wiadomości". W późniejszych latach widzowie moglioglądać m.in. "Życiową szansę", "Awanturę o kasę" czy "Rosyjskąruletkę".
Wiosną 1997 roku na antenie stacji pojawiło się pasmo Mega Hit,prezentujące największe przeboje światowego kina. Pierwszymifilmami wyemitowanymi w tym paśmie były: "Air America", "Cobra" i"Pretty Woman".
Coraz częściej na antenie zaczął pojawiać się sport. Polsatpokazał boks zawodowy w wykonaniu mistrzów (1998r.). Walka AndrzejaGołoty z Timem Whiterspoonem zgromadziła przed telewizorami 10 mlnwidzów. Oferta sportowa była systematycznie poszerzana - aż donabycia praw do transmisji z meczów piłkarskiej Ligi Mistrzów (od2000r.) i piłkarskich mistrzostw świata w Korei i Japonii w 2002r.Znacznie więcej sportu pojawiło się w kanale Polsat Sport (naplatformie cyfrowej Polsatu, która zaczęła funkcjonować od 1999r. zsześcioma kanałami tematycznymi: Komedia, Smyk, Muzyczny Relaks,Formuła 1, Dla Ciebie i wspomniany Polsat Sport).
Bardzo ważną pozycją w repertuarze Polsatu stały się polskietelenowele i seriale. W 1999r. rozpoczęto produkcję seriali"Miodowe lata", "Świat według Kiepskich", "Rodzina zastępcza","Graczykowie", a później "Samo życie". Wiosną 2001r. widzówprzyciągnęło widowisko typu reality show - "Dwa światy", po którymemitowane były następne podobne przedsięwzięcia: "Amazonki" i"Gladiatorzy". W pierwszej połowie 2002r. na antenie Polsatu możnabyło obejrzeć pierwsze wydanie "Baru" - programu, który bardzoszybko zyskał ogromną popularność i cieszył się niesłabnącympowodzeniem i zainteresowaniem widzów. Zwycięzcą pierwszej edycjizostał Adrian Urban, dla którego nagrodą było mieszkanie wWarszawie.
Nieco inny charakter, ale również liczną widownię miał "Idol" ,której laureatką została Alicja Janosz. Rok 2002 był jubileuszowym,bo minęło 10 lat regularnego nadawania Polsatu. Wiosną rozpoczęłasię przeprowadzka do nowej siedziby - noszącego miano wieżowca przyulicy Ostrobramskiej. Z okazji jubileuszu wzbogacony i urozmaiconyzostał repertuar programów Polsatu; pojawiło się nowe,nowocześniejsze logo. Nową oprawę zyskało wiele programów na czelez "Informacjami", które podpisały akt o ścisłej współpracy zCNN.
27 listopada 2003r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęłauchwałę o przyznaniu koncesji telewizji POLSAT S.A. na nadawanieogólnopolskiego programu telewizyjnego. Na początku września 2004nowym członkiem Zarządu Telewizji Polsat ds. programowych zostałznany dziennikarz Tomasz Lis. Już kilka tygodni później widzowiemogli po raz pierwszy zobaczyć jego program "Co z tą Polską".
Na początku października zakończono budowę nowego studianewsowego Polsatu. 11 października 2004 widzowie zobaczyli w nim"Wydarzenia" - nowy program informacyjny Polsatu i TV4,poprowadzony przez Hannę Smoktunowicz. W październiku 2006 kanałzasiliła była dyrektor TVP2, Nina Terentiew, która objęłastanowisko dyrektora programowego i rozpoczęła uporządkowywanieramówki kanału.
Wiosną 2007 dzięki emisji programów takich jak " Jak ONIśpiewają" "Wydarzenia" czy serialu "Skazany na śmierć" kanałpowrócił chwilowo na utraconą na rzecz TVN pozycje lidera wśródstacji komercyjnych. Wraz z pierwszymi sukcesami Roberta KubicyPolsat postawił również na popularyzację wyścigów Formuły 1.Pierwszy sezon transmisji - pokazywany od marca 2007 roku - okazałsię sukcesem.
We wrześniu stację opuścił Tomasz Lis. Dziennikarz zdecydował oodejściu z kanału po tym, jak władze Polsatu odsunęły go odkierowania programem "Wydarzenia". W tym roku Polsat zakupiłrównież trzy wozy transmisyjne HD, wyprodukowane na specjalnezamówienie przez firmę Sony. Obecnie stacja buduje bibliotekę HDnajważniejszych wydarzeń sportowych, seriali i programów. Wpaździerniku ruszył testowy program Polsatu Sport w HD, któryobecnie obejmuje wybrane pozycje programowe z oferty Polsatu Sportprodukowanej w technologii HD.
Jakie były największe sukcesy i porażki Polsatu? Cokanał wniósł na rynek medialny i jaka przyszłość go czeka? Opinieekspertów dla Wirtualnemedia.pl
Marek Sowa, prezes AgoraSA, prezes Związku Mediów PKPP Lewiatan
Polsat był pierwszą realną alternatywą dla telewizyjnej oferty TVP.Początkowo kojarzony przede wszystkim z popularną rozrywką, dzisiajjest dojrzałą stacją, dotrzymującą pola również w kategoriiprogramów informacyjnych.
Dofinansowanie stacji i wzmożona uwaga właściciela wyraźnie dałyPolsatowi drugi oddech, co pozwala stacji konkurować o względywidza bardziej zamożnego i wielkomiejskiego, od lat kojarzonegoraczej z TVN.
Dzisiejszy Polsat to część dużej grupy medialnej, w skład którejwchodzi również silna platforma satelitarna i grupa kanałówtematycznych.
Niezależnie od rozmów z potencjalnymi partnerami, Polsatprawdopodobnie trafi do grona spółek giełdowych, z korzyściązarówno dla planów rozwojowych Polsatu, jak i dla warszawskiejgiełdy.
Prof. WiesławGodzic, medioznawca z Wyższej Szkoły PsychologiiSpołecznej
Polsat zawsze będzie miał dla mnie zasługi wynikające przedewszystkim z pozycji pioniera. Powstał w czasach, w których zarównopolityków, ludzi mediów, jak i telewidzów trzeba było uczyć, żeistnieć może telewizja nadawana w języku polskim inna, niż ta zWoronicza. Co więcej: na samym początku w zespole panował entuzjazmi koleżeńskie zasady. Trochę przypomina mi to rewolucyjną atmosferęwśród członków filmowego zespołu Lwa Kuleszowa w Rosji latdwudziestych. Pamiętajmy, że Polsat odkrył dla Polaków absolutniepodstawową funkcję telewizji - mianowicie rozrywkę. Tadotychczasowa w wykonaniu TVP od lat trąciła dydaktyką rodem zMisia Uszatka, albo zbliżała się do biesiadnej, knajackiej lub"państwowotwórczej". Polsat postawił na teleturnieje i wykreowałgwiazdy tamtych lat: Chajzera ("Idź na całość") i przede wszystkimIbisza ("Awantura o kasę", "Życiowa szansa").
Wielką zasługą Polsatu było postawienie na sport (Liga Mistrzów)i rodzime telenowele, w szczególności "Miodowe lata", "Rodzinęzastępczą", i "Graczyków". Mam ogromny sentyment do "Świata wedługKiepskich": tego przewrotnego, postmodernistycznego i - jakbypowiedziano w naukowym żargonie - subwersywnego sitcomu; takiego,który był kiepski na pierwszy rzut oka, ale dawał do myślenia pochwili. Z radością witałem "Co z tą Polskę" i w ogólności epizodTomasza Lisa w Polsacie, jak i - chyba nie epizod - Ninę Terentiewi jej porządki programowe. "Bar" nie był zły (dużo lepszy od"Łysych i blondynek"), a "Idol" miewał przebłyski show najwyższychlotów. Jubileusze powodują, że o Jubilacie mówi się wyłączniedobrze, ale nie tego oczekuje ode mnie czytelnik. Poza oczywistymiosiągnięciami pioniera Polsat ma jakąś skazę i wykazuje chwiejnośćw porównaniu z konkurencją komercyjną i publiczną. A to zbliżył sięza bardzo do superpopulistycznej kultury disco-polo - potem chciałuciec od tych źródeł. A to nie wykorzystał fenomenu popularności"Kiepskich" - a przecież był to pomysł dla wielu gatunkówtelewizyjnych i w ogólności medialnych. Nagle chce zmienić grupędocelową, co jest bardzo kłopotliwe na dzisiejszym zagęszczonymrynku medialnym. Z przyjściem Lisa dał obietnicę dla poważniejszejlinii programowej, a potem jednym zwolnieniem wszystkoprzekreślił.
Polsat będzie trwał, pomnażał kapitał i nadal będzie alternatywądla podupadającej TV publicznej. Brakuje mu jednak trwałego zespołusilnie skonsolidowanego wokół postaci Szefa. Brakuje genialnegoshow, lokomotywy programowej; Polsat targany zmianami sprawiawrażenie, jakby czekał na sukces, o którym wiadomo, że nie można gowypracować ot tak sobie, ani zakupić za dużą nawet kasę. Bo sukcesw branży medialnej wymaga potu i ciężkiej pracy, ale potrzebujejeszcze tego "czegoś", co zdarza się rzadko i przychodzi tylko doniektórych. I obawiam się, że coś jest nie tak z zespołem Polsatu,że to "coś" ciągle się waha czy przyjść na Ostrobramską.
Jakub Bierzyński, CEO Omnicom Media Group
15 lat Polsatu to fascynująca historia o tym jak zmieniał się rynekmediów w Polsce i jak zmienne były gusta Polskich widzów. Polsat tostacja zbudowana przez człowieka, który wcześniej nie miał żadnegotelewizyjnego doświadczenia, bez wielkiego kapitału od zera.Zygmunt Solorz zaczynał od nadawania ze sprzętu wideo ze statku.Polsat bardzo długo nosił amatorskie brzemię swego twórcy. Skromnestudia w Alei Stanów Zjednoczonych odbiegały daleko od standardówzapuszczonej i przestarzałej telewizji publicznej.
Program złożony był z tego co wówczas cieszyło się największymwzięciem: południowoamerykańskie seriale, teleturnieje i discopolo. Trudno dziś uwierzyć, że taka oferta wyniosła stację naszczyty popularności. Popularna komercja, oferta skrojona podnajbardziej powszechne gusta zdobyła sympatię Polaków i co za tymidzie pieniądze reklamodawców. Polsat wystrzelił w górę. Myślę, żepierwszą poważną cezurą w historii stacji jest pojawienie sięgroźnej konkurencji i nowego stylu na rynku telewizyjnym w postaciformatu 'Big Brother' w TVN. 'Big Brother' nie tylko wywindowałoglądalność konkurencji, ale wyznaczył pewien standard realizacjiprodukcji telewizyjnej do którego Polsatowi było wówczas daleko. Toco było siłą stacji Zygmunta Solorza zaczęło wyraźnie trącićmyszką. Widzowie a jeszcze większym stopniu reklamodawcy dali sięzauroczyć konkurencji. Po paru chudych latach stacja teraz powracaw dobrym stylu. Nina Terentiew w roli dyrektora programowego todobry, sprawdzony wybór. Zygmunt Solorz zdecydował się na zmianęstylu zarządzania stacją i dał się przekonać do samodzielnychpomysłów specjalisty od programu i co ważniejsze istotnychinwestycji w ofertę. Mam wrażenie, że efekty przerosły oczekiwaniaco znaczy, że Polsat wrócił do gry o pozycję lidera. Przyszłośćzapowiada się równie ciekawie, co przeszłość Polsatu.
Tomasz Ramza, media director w domu mediowymMPG
Polsat jest nieodłącznym elementem rynku mediowego i tym samymreklamowego w Polsce. Podobnie jak rynek reklamy, na początku byłbardziej przaśny niż jest dzisiaj. Przez te lata stacja zsatelitarnego kanału stała się liderem rynku w komercyjnej grupiecelowej. Droga nie była prosta, ale można pogratulować twórcomstacji tego ogromnego sukcesu.
Trudno wskazać na spektakularne sukcesy oraz porażki. W mojejocenie to stacja mozolnie pracująca nad swoją pozycją na rynku. Dopewnego rodzaju sukcesów można zaliczyć lidership w transmisjachwielkich imprez piłkarskich (Mistrzostwa Świata, MistrzostwaEuropy), do porażek - próby kopiowania formatów obserwowanych naantenach konkurencji.
Polsat rozwija się bardzo dobrze nie tylko jako kanał, ale takżejako grupa medialna. Zmiany jakościowe jakie nastąpiły w stacjiPolsat są wynikiem przemyślanej strategii zarządzających stacją.Coraz więcej pozycji programowych przyciąga znacznie bardziejpożądanego przez reklamodawców widza. Rok 2007 jest przełomowym dlastacji. Wzrosły udziały stacji w rynku telewizyjnym co niewątpliwiejest bardzo ważne dla działu programowego. Wzrosło jednak cośjeszcze, co bardziej cieszy biuro reklamy (Polsat Media), amianowicie pozytywne postrzeganie tej stacji w głowach mediaplanerów. Każdego dnia, kilkuset media planerów w domach mediowychw mniejszy lub większy sposób decyduje o przesuwaniu budżetówpomiędzy stacjami TV. Im lepiej postrzegają tę stację, tym większeszanse dla stacji odniesienia jeszcze większego sukcesukomercyjnego.
Przyszłość dla Polsatu jako stacji, to ciągła walka o utrzymanieswojej pozycji na rynku. Bardzo trudno będzie w obecnej sytuacji"kraść" dodatkowe punkty udziału w oglądalności. Główne zadaniewięc, to utrzymanie jakości zachodzących zmian, dalsza inwestycja wprogram. Polsat jest na dobrej drodze w mojej ocenie, by te celezrealizować. Nie ma potrzeby zmiany objętego kursu. Jest natomiastpotrzeba konsekwencji w podjętych działaniach, czego stacjiżyczę.
Duże wyzwania staja natomiast przed Grupą Polsat, rozumianą jakopaczka kanałów. Rynek oczekuje zmian w kanałach tematycznych inieoficjalnie wiemy, ze decydenci grupy mocno nad tym pracują.Tutaj stoją duże wyzwania. Stacje tematyczne już dzisiaj są ważnymelementem rynku. Grupa Polsat musi tutaj dogonić konkurencję.Znając determinację i konsekwencję w działaniach na "dużym"Polsacie, wierzę, ze już wkrótce będziemy obserwować relaunchkanałów tematycznych. Pierwsze symptomy tych zmian są jużzauważalne.
Danuta Waniek, była szefowa KRRiT
Polsat,po 15 latach ma silną, utrwaloną pozycję na polskim rynku mediówelektronicznych. Pamiętam, jak zaczynał w skromnym studio, gdziewitał polityków (jeszcze osobiście) pierwszy prezes Polsatu -Wiesław Walędziak (przyszłam wtedy do studia jako poseł SLDkomentować wyniki wyborów parlamentarnych późną jesienią1993r.).
Jako pierwsza stacja komercyjna stanowił wielką atrakcję i byłjawnym dowodem na demokratyzacje ładu medialnego& . Na naszychoczach stacja rozwijała się przykładnie, gwarantując nam w tensposób wybór i pluralizm. Zrezygnowała, niestety, po drodze zwiększości programów publicystycznych, w których komentowanobieżące wydarzenia polityczne. Po latach na krótko zmienił toTomasz Lis, wpływając w ten sposób na mój tryb życia, ponieważoglądanie audycji "Co z tą Polską" weszło mi w nawyk: - stanowiłaniezmienny punkt w moim tygodniowym "rozkładzie jazdy".
Szkoda, że musiałam zmienić przyzwyczajenia. Nie należało takreagować na naciski polityków, bo oni przychodzą i odchodzą, a widzzostaje i warto go szanować. Jaka przyszłość czeka Polsat? -podpisałam drugą koncesję dla Polsatu, w ten sposób przecież tęprzyszłość zapewniając , a coś mi się wydaje, że moja następczyni wKRRiT mogłaby się zachować inaczej (ciekawe, czy właścicielpodziela tę opinię...?). Mam nadzieję, że czas potwierdzi słusznośćmojej decyzji. Pozdrawiam, życząc ustawicznego rozwoju (patrz: nowetechnologie) w interesie widza i pluralizmu.
Juliusz Braun, były szef KRRiT- dyrektor generalny Rady Reklamy
15 lat temu właściciel Polsatu podjął decyzję o wejściu nanieistniejący jeszcze polski rynek telewizyjny korzystając zmożliwości, jakie dawała technika satelitarna. To co nadawałaPolska Telewizja Satelitarna (Pol-Sat) trudno nawet nazwaćprogramem (nagrane kasety leciały samolotem do Holandii, a stamtądnagrane audycje dosyłano na satelitę), odbiorców było niewielu -ale dzięki temu Polsat startował potem w konkursie jaki ogłosiłaKRRiT na pierwsze koncesje naziemne jako istniejący legalnienadawca. Pierwsza koncesja naziemna dawała na starcie ogromnaprzewagę. Polsat zapowiadał pierwotnie program stanowiący swegorodzaju odbicie uniwersalnego programu publicznego (kto jeszczepamięta, że była tam redakcja katolicka pod kierownictwem RyszardaCzarneckiego?). Szybko jednak wprowadził na polski rynek logikętwardej komercji. Widzowie chcieli disco-polo to było disco-polo.Polsat - schlebiając mało wyrafinowanym gustom - potrafiłwykorzystać wielki potencjał widowni z małych miast i miasteczek Topozwalało uzyskać wysokie wskaźniki oglądalności. Niestety - ale tonie jest już wina Polsatu - w tym samym kierunku zaczęła zmierzaćtelewizja publiczna.
Jako pierwszy zaczął też Polsat - mniej lub bardziej formalnie -działania zmierzające do koncentracji na rynku telewizyjnym ("NaszaTV", TV Odra) wychodząc też za granicę do krajów bałtyckich. Z tymwiąże się największa chyba porażka - zakończona niepowodzeniemwspółpraca z Telewizją Puls. Polsat ratował franciszkanów przedostateczna katastrofą związaną z plajtą projektu TelewizjiFamilijnej. Jak przyszło do ostatecznych decyzji, uważany zatwardego i bezwzględnego gracza Zygmunt Solarz przegrał jednak wkonfrontacji z Murdochem, amerykańskim magnatem medialnymwspieranym politycznie przez ówczesny rząd.
Czy to ostatni jubileusz Polsatu jako polskiego nadawcy? Jeśliktokolwiek zna odpowiedź, to jest to wyłącznie Zygmunt Solarz. Narazie kolejne ruchy zmierzają do wzmocnienia całej grupy, choćrealizacja kolejnych projektów (informacja, biznes) będzie bardzotrudna wobec silnej pozycji jaką w tych dziedzinach posiada już narynku TVN.
Sławomir Zieliński, dyrektor programowy kanału TVS (TVSilesia)
Największym sukcesem Polsatu jest to, że był pierwszą polskątelewizją prywatną i istnieje do dziś. Pamiętam dzień podpisaniakoncesji i konsekwencje dla ówczesnego podpisującego,przewodniczącego KRRiT - Lech Wałęsa odwołał go z funkcji i z Rady.Ale, patrząc wtedy na ekran telewizyjny, Polsat był najbliżej, miałjuż zespół, coś proponował i miało to jeszcze jakiś poziom. TwórcyPolsatu skupili się na pewnym obszarze "publiczności", pozostały pokilku latach zagospodarował TVN. Tej, swojej widowni Polsat jestzresztą stale wierny. Stacja wprowadziła poza tym, pierwsze oznakikonkurencji dla jedynego medium telewizyjnego jakim była wtedy TVP,powoli, przez lata odbierając jej udziały w rynku.
Dziś Polsat ma pozycję jednej z trzech stacji w kraju, widzów,platformę satelitarną, świetne filmy i seriale, dobry sport,okazałą siedzibę, zespół dziennikarzy i przychody z reklamy. Mścisię do dziś natomiast jedno. Nie była to nigdy telewizjaosobowości, takie pewnie było założenie. Przez wiele lat jedynymnazwiskiem był Andrzej Wojciechowski ze swoim "Na każdy Temat" iwokół masowe produkcje. Potem godnie "temat" kontynuował MariuszSzczygieł. Od kilku lat dopiero w Polsacie przywiązuję uwagę donazwisk-twarzy Stacji. Zaczynają się pojawiać różne osoby. Gwiazdądziś jest na pewno Krzysztof Ibisz, ale twarz i nazwisko zdobył ukonkurencji.
Niewątpliwie największym sukcesem w historii transferów byłopozyskanie Tomasza Lisa i zmiany w polsatowskich programachinformacyjnych. Jego program "Co z tą Polską" wprowadzał tę stacjęw krąg mediów opiniotwórczych. Znakomitym uzupełnieniem tejkonstelacji na "innym froncie" było pojawienie się Niny Terentiew zjej doświadczeniem rozrywkowym. Dlatego też odejście Tomasza Lisabędzie znacząco obciążało tę antenę mimo, że odbyło się wznakomitej atmosferze i w poczwórnych, jedwabnych rękawiczkach.
Obecnie przed Polsatem stają nowe wyzwania. Na pewno w obszarzekanałów tematycznych inni bardziej poszli do przodu. Nie sądzę też,że kolejny kanał informacyjny, przy tej konkurencji na rynkuodniesie sukces. Nie za bardzo widzę tam kogoś, kto by sobie z tymporadził. Ale w sprawy masowej rozrywki na pewno warto inwestować itu Polsat ma najlepsze zaplecze. Ostatnie imprezy i formatyodniosły duży sukces. Sprawy muzyczne, filmowe, sportowe,rozrywkowe, to nadal bardzo mocne strony stacji i na tym, moimprywatnym zdaniem, jej twórcy powinni się skupić.
Andrzej Zarębski, szef rady nadzorczej PolskiegoOperatora Telewizyjnego
W ciągu 15 lat swojego istnienia Polsat bardzo się zmienił. Wpierwszych latach była to stacja rozrywkowa, adresująca swójprogram do szerokiej widowni - zwłaszcza na prowincji. Z czasem, pouruchomieniu konkurencyjnego TVN, w telewizji Zygmunta Solarzapojawiły się ambitniejsze formaty publicystyczne i informacyjne.Silną stroną Polsatu, obok dobrego repertuaru filmowego, była ijest atrakcyjna oferta widowisk sportowych, co zresztą walnieprzyczyniło się do sukcesu platformy satelitarnej Polsat Cyfrowy.Nie do końca udane były pierwsze próby tworzenia własnych kanałówtematycznych, ale strategia poszerzania pola działalności okazałasię właściwa. Dzięki inwestycjom w platformę satelitarną itelefonię komórkową Polsat jest przygotowany do rewolucji cyfrowejna rynku mediów elektronicznych. Służy temu również utworzeniewspólnie z TVN spółki Polski Operator Telewizyjny, która od kilkumiesięcy prowadzi w Warszawie i Wielkopolsce testy naziemnejtelewizji cyfrowej.
Trudno wskazać w 15-letniej historii tego nadawcy jakieśspektakularne sukcesy i porażki. Jest to raczej historiaumiejętnego dostosowywania się do zmieniających się realiów, którejcelem jest utrzymanie pozycji rynkowej. W najbliższym czasie Polsatczekają ważne decyzje mające wpływ na jego przyszłość -upublicznienie akcji Polsatu Cyfrowego na warszawskiej giełdzieoraz rozstrzygnięcie odnośnie umowy nabycia mniejszościowegopakietu akcji tej stacji przez koncern Axel Springer. W tym drugimprzypadku, o ile miałoby dojść do sfinalizowania transakcji, wycenaPolsatu będzie zapewne znacząco wyższa, niż przyjmowano to roktemu.
Koncesja na naziemne nadawanie programu TV Polsat upływa w roku2014, co zbiega się z planowanym terminem wyłączenia emisjianalogowej i zastąpienia jej nadawaniem cyfrowym. Przyszłość tejstacji zależeć więc będzie w dużej mierze od decyzji regulacyjnych,które określą nowy krajobraz konkurencji i wskażą w nim miejsce dladotychczasowych nadawców.
Aleksander Kutela, wiceprezesHBO Central Europe i prezes HBO Polska
Praktycznie przez cały okres ostatnich 15 lat,Polsat był największą komercyjną stacją telewizyjną w Polsce. Odlat uzyskuje bardzo dobre wyniki finansowe. Decyzja o inwestowaniunie tylko w stację, ale również w platformę satelitarną byłaryzykowna, ale okazała się jednak bardzo trafna.
Utrzymanie obecnej pozycji i sprostanie konkurencji będzieoczywiście coraz trudniejsze. Bardzo wiele będzie zależało od tegoczy Polsatowi wystarczy determinacji i konsekwencji w realizacjipodjętych już działań: zawarciu strategicznej umowy z Axel Springer(lub z innym globalnym graczem), rozbudowaniu grupy własnychkanałów tematycznych oraz wzmacnianiu tożsamości i wizerunkustacji. W dniu urodzin, oczywiście życzę zespołowi Polsatu, abypowiodły się jego zamierzenia.
Sławomir Siezieniewski,prowadzący "Serwis informacyjny TVP Info" i "Panoramę" w TVPGdańsk
Po piętnastu latach Polsat nieustannie kojarzy mi się ciągle z"disco - polo", polskimi podróbkami zachodnich reality show,filmami z dużą ilością ciosów pięścią i wybuchów, "Kiepskimi" iwszechobecnym Krzysztofem Ibiszem, wychodzącym nawet z lodówki. Tozresztą ciągle praktycznie jedyna gwiazda stacji, bo Polsat niepotrafi kreować własnych osobowości. Większość tych znanych wPolsacie to "spadochroniarze" z innych telewizji. Własne produkcjeprzez wiele lat raziły prostotą w myśl zasady: "minimum kosztów -maximum oglądalności". Nadzieją jest konkurencja w wynikachoglądalności o drugie miejsce z TVN, która wychodzi Polsatowi nadobre - bo wymusza zmiany w jakości programów.
Widzowie Polsatu nie chcą za bardzo ewoluować - wolą biesiady ikabarety Niny Terentiew niż informacje i publicystykę Tomasza Lisa,a teraz Jarka Gugały. Piwa i chipsów nie zamienią na kieliszekwykwintnego wina, bo im nie smakuje. Ale sternicy Polsatu towiedzą. Bo stacje od lat wyróżnia stabilność i konsekwencja wdziałaniu. Krok za krokiem powiększają swoje telewizyjne imperium.Tym którzy myślą, że już ich zjedli sprawią jeszcze niejednąniespodziankę... .
Katarzyna Kieli, VP Country Manager CE, DiscoveryNetworks Europe
Z zaciekawieniem i podziwem obserwuję rozwój telewizji Polsat odsamego początku jej powstania, kiedy kanał nadawany był jeszczedrogą satelitarną. Sama jestem zaskoczona, że minęło już aż 15lat.
Wydaje mi się, iż Polsat jako pierwszy kanał komercyjny na tymrynku wpisał się w historię rozwoju telewizji w Polsce i stanowijej ważną część. Dzisiejszy Polsat w niczym nie przypomina kanałusatelitarnego sprzed 15 lat zarówno pod względem programowym,jakościowym czy percepcji marki. Jestem pod szczególnym wrażeniemostatnich zmian oraz rosnących inwestycji w emitowane treści.Przekładają się one na wzrost wyników oglądalności, ugruntowaniepozycji kanału na rynku w warunkach silnej konkurencji oraz dalszeumocnienie wizerunku stacji. Dzięki temu z kolei Polsat zpowodzeniem przyciąga ekspertów z branży i prawdziwe osobowościtelewizyjne.
Jeśli chodzi o słabsze momenty, to w każdym biznesie, zdążająsię lata lepsze, jak i nieco trudniejsze. Prawdziwy sukcesmenadżerski jednakże polega na tym, żeby stawić czoła wyzwaniom iwyjść obronną ręką właśnie z tych cięższych okresów. W ogólnejperspektywie Polsat poradził sobie świetnie, dlatego też myślę, iżnadal będzie osiągać sukcesy i rozwijać się dynamicznie, czego zokazji jubileuszu życzę stacji oraz całemu zespołowi.
Anna Król, practice director consumer communications, EuroRSCG Sensors
Polsat to pierwsza telewizja komercyjna, która na naszym rynkuwyznaczała kierunki rozwoju. W Polsacie można było zobaczyćpierwsze reality show, pierwsze teleturnieje, nieznane w Polsceseriale. Z Polsatu wyszli znani dziennikarze, prezenterzy. Polsatotworzył nowy rozdział, pokazał możliwości, które wkrótce zostałyzauważone przez inne stacje.
Sukcesy - na pewno wciąż dobra pozycja na coraz bardziejkonkurencyjnym rynku. Ciągłe zaufanie odbiorców, którzyzaakceptowali i polubili "styl Polsatu". "Wydarzenia", które śmiałomogą konkurować z "Faktami", Polsat Sport, atrakcyjne seriale.
Porażki? Osłabienie wizerunku w związku z doniesieniamidotyczącymi właściciela stacji i nerwowe posunięcia na szczeblachredakcyjnych.
Polsat wniósł na polski rynek przede wszystkim pojęcie o tym,czym telewizja może być, w momencie, kiedy stacja pojawiła się narynku. Polsat pokazał nową jakość tworzonych programów z jednejstrony, z drugiej zaprezentował widzom nieznane do tej pory formyprogramowe (programy interwencyjne, reality show).
Przyszłość Polsatu nie będzie łatwa, ze względu na silnakonkurencję, ciekawa ze względu na coraz większe możliwościtechnologiczne oraz dynamiczny rozwój rynku. Wyzwaniem jestutrzymywanie lojalnych widzów, zapewniając im odpowiednią dawkęrozrywki, z drugiej strony pozyskiwanie nowych, coraz bardziejświadomych, wychowanych w dobie elektronicznej, którzy mają corazwyższe i wyższe oczekiwania względem telewizji.
Jarosław Pawłowski, wiceprezes TNS OBOP
Od samego początku istnienia stacji Polsat nastawił się napozyskanie jak najszerszego spektrum widowni. Dzięki temu, jakonowość na rynku telewizyjnym w tamtych latach, bardzo szybkouzyskał znaczącą pozycję. W pewnym jednak momencie ta strategia"disco relax" zaczęła zawodzić.
Pojawienie się TVN, stacji o profilu bardziej atrakcyjnym dlareklamodawców, nie przeszło bez echa dla wyników oglądalnościPolsatu. Stacja zaczęła tracić widownię aż do połowy 2004, kiedy toten niekorzystny trend został zatrzymany. Bardzo wysoko oceniamzaangażowanie Polsatu w wielkie widowiska sportowe. Faktwprowadzenia przekazu na wyłączność Ligi Mistrzów, czy też wyścigówFormuły 1 w czasie, kiedy w Polsce mało kto wiedział o RobercieKubicy, dobrze świadczy o umiejętności przewidywania i inwestowaniaPolsatu.
Podobnie rzecz się ma z Euro 2008. Kto by przypuszczał, żePolska po raz pierwszy w historii zakwalifikuje się do finałów tegoturnieju?
Do największych sukcesów grupy Polsat zaliczyłbym uzyskaniepierwszego miejsca w walce o abonenta cyfrowej telewizjisatelitarnej. Na szczególne uznanie zasługuje wzrost jaki osiągnęłaplatforma Polsat Cyfrowy rok temu, kiedy przed świętami liczbaabonentów zaczęła gwałtownie rosnąć. W tym momencie należyspodziewać się, że niedługo liczba abonentów osiągnie dwa miliony,a więc dwa razy więcej, niż będzie miał lada moment największykonkurent platformy. Gwałtowny wzrost ilości abonentów PolsatuCyfrowego widać było również wyraźnie w gospodarstwach domowychbiorących udział w badaniu telemetrycznym. Można powiedzieć, że tymsamym Polsat przyczyniał się również do unowocześniania pomiarutelemetrycznego. Do niewątpliwych sukcesów zaliczyłbym równieżzaangażowanie się Polsatu w transmisje wielkich wydarzeńsportowych, o których wspomniałem już wcześniej. Jeżeli chodzi oporażki Polsatu, prawdę mówiąc, nie przychodzi mi na myśl nicszczególnego, oprócz tego, że może trochę szkoda, że stacja niezatrzymała Tomasza Lisa.
Przede wszystkim, była to pierwsza prywatna, ogólnopolska stacjatelewizyjna nastawiona wyłącznie na nadawanie komercyjne. Pierwszelata Polsatu to właściwie pasmo samych sukcesów i kolejnychrekordów. To właśnie Polsat zmusił Program Drugi TVP do ustąpieniaz drugiego miejsca na podium. To również Polsat zachęcił widowniędo gremialnego zasiadania przed telewizorami w poniedziałki podczasmającego już swoje tradycyjne miejsce w przewodnikach po programachtelewizyjnych, pasma Mega Hit, czy też do śledzenia życia rodzinyKiepskich. Trudno jednak rozstrzygać, czy przyczyniło się to dojakiejś zmiany jakościowej na polskim rynku telewizyjnym.
Jacek Ściobłowski, specjalista ds. analiz programowychATM Grupa
Jak wiadomo Polsat jest pierwszą ogólnopolską stacją telewizyjną napolskim rynku. I ten fakt, obecnie zapominany, a przez niektórych -tych, którzy chcą być modni albo trendy - po prostu świadomieprzemilczany, jest w mojej opinii nie do przecenienia. To właśniena antenie Polsatu widzowie mogli zobaczyć pierwsze polskiesitcomy, światowe seriale telewizyjne i filmy, a także teleturniejeo masowej widowni (choćby zapomniany dzisiaj "Idź na całość", którygromadził 50-procentową widownię). I to właśnie Polsat zdobył kilkalat temu nieosiągalną dzisiaj pozycję na rynku telewizyjnym, którawyrażała się średnim udziałem w rynku na poziomie 28-29%. Dla ATMGrupy Polsat jest o tyle ważny, że to właśnie dla tej stacji naszafirma wyprodukowała, emitowany do dzisiaj serial komediowy "Światwedług Kiepskich", który w momencie premiery odsądzany był od czcii wiary, a dzisiaj, przez te same tygodniki, uznawany jest za"serial kultowy".
Największym sukcesem Poslatu było to, że - pomimo ogromnychataków - powstał w tak niekorzystnym otoczeniu politycznym iudowodnił, znowu wbrew rodzimym fachowcom od wszystkiego, żemożliwe jest stworzenie od podstaw ogólnopolskiej stacjitelewizyjnej opartej wyłącznie o polski kapitał i zaangażowaniepolskich specjalistów. Dzisiaj ta prawda nie jest może tak ważna ipopularna, ale trzeba przypomnieć, że ta sztuka nie udała się dotej pory nikomu. Inne sukcesy to złamanie dotychczasowego monopoluTVP i - przede wszystkim - osiągnięcie pozycji lidera rynkutelewizyjnego w ciągu zaledwie 3-4 lat od powstania.
Zrealizowaliśmy dla stacji wiele projektów, ale najważniejszymjest oczywiście wspomniany już "Świat według Kiepskich". Takżeteleturnieje "Życiowa Szansa" i "Awantura o kasę". Dzisiaj - dziękisprawnej pracy PR-owców - wmawia się widzom, że inny teleturniej,"Milionerzy"' miał ponad 6-ciomilionową widownię. Otóż jest tonieprawda. Według badań AGB tylko jeden odcinek tego teleturnieju(nadany 5 marca 2000) miał widownię większą niż 6 mln., a "ŻyciowaSzansa" miała takich odcinków 21. Średni udział w rynku obuteleturniejów Polsatu był znacznie wyższy, niż średnia "Milionerów"("Milionerzy" - 2,7 mln., "Życiowa Szansa" - 4 mln., "Awantura okasę" - 3,2 mln.). Podobnie było z reality show Polsatu, "DwaŚwiaty", który - pomimo to, że nie był zagranicznym formatem,zdobył porównywalną (choć niższą) widownię do reklamowanego szeroko"Big Brothera". Pozostałe produkcje ATM Grupy, które trzeba tuwymienić to serial "Pierwsza miłość", który od lat gromadzi wważnym paśmie access prime time ponad 25% widownię, a także dwainne seriale: uznawaną za najlepszy serial kryminalny ostatnich lat"Falę zbrodni" i doskonały sitcom z Małgorzatą Foremniak iBogusławem Lindą "I kto tu rządzi". Bardzo ważnym, ze względówoczywistych, jest też serial "Ekipa", który oprócz wartościmerytorycznych ma też wymiar prestiżowy: pozyskaliśmy do współpracy3 doskonałe reżyserki z Agnieszką Holland na czele, a obsadęaktorską stanowią najważniejsi polscy aktorzy. Zarówno dla stacji,jak i dla nas jako producenta jest to bardzo istotna produkcja.Jeśli dodać do tej listy najlepszy talk show w Polsce (w czasie,kiedy był emitowany) "Zerwane Więzi", czy sprzedany z sukcesem dowielu krajów świata teleturniej "Gra w ciemno", to możemy uznać, żenasza współpraca z Polsatem w ciągu tych 15 lat to pasmo większychi mniejszych sukcesów.
Polsat jest stacją, która jak każde przedsięwzięcie biznesowe,ma swoje gorsze i lepsze momenty. W swojej grupie docelowej Polsatjest liderem i to jest najważniejsze. Przypomnę tylko, że towłaśnie Polsat wprowadził na polski rynek najlepsze serialeostatnich lat: "24 godziny", "Gotowe na wszystko", czy "Skazanegona śmierć".
Trudno pisać o przyszłości kanału. Przepowiadanie to zadanie dlawróżki, a nie dla producenta telewizyjnego. Polsat pozyskałnajlepszego fachowca w branży w Polsce, czyli Ninę Terentiew.Przyszłe ewentualne zmiany będą zależeć właśnie od niej.
Jak kształtowały się udziały w rynku Polsatu w latach1997 - 2007? (dane firmy AGB Media Research, która prowadzi badaniatelemetryczne w Polsce od 1997 roku)
Age 4+ | Age 16 -49 | ||
Kanał | Rok | SHR % | SHR % |
Polsat | 1997 | 25,73% | 27,85% |
Polsat | 1998 | 25,22% | 27,35% |
Polsat | 1999 | 23,42% | 25,24% |
Polsat | 2000 | 25,32% | 26,60% |
Polsat | 2001 | 22,63% | 23,67% |
Polsat | 2002 | 18,28% | 19,88% |
Polsat | 2003 | 16,50% | 18,65% |
Polsat | 2004 | 16,22% | 18,86% |
Polsat | 2005 | 16,74% | 19,36% |
Polsat | 2006 | 16,10% | 18,74% |
Polsat | 2007 ( do 30.11) | 16,72% | 19,87% |
Wpływy z reklam (dane cennikowe)
Kanał | Rok | |
Polsat | 1997 | 844850836 |
Polsat | 1998 | 1247971133 |
Polsat | 1999 | 1410043740 |
Polsat | 2000 | 1397739330 |
Polsat | 2001 | 1797292460 |
Polsat | 2002 | 1744396300 |
Polsat | 2003 | 1644862015 |
Polsat | 2004 | 1479517499 |
Polsat | 2005 | 1699701565 |
Polsat | 2006 | 1909561518 |
Polsat | 2007 ( do 30.11) | 2038243988 |
Dołącz do dyskusji: Różne oblicza Polsatu - 15 lat stacji
Weman oferuje szybkie pożyczki, aby pomóc Ci rozwiązać Twoje pilne problemy finansowe, Czy byłeś nieustannie włączany przez banki i innych kredytodawców, Jesteśmy poważnymi pożyczkami zabezpieczonymi i nieobowiązkowymi, Quick And Easy Czy potrzebujesz pomocy finansowej , poszukując gwarancji kredytodawców finansowych, które znalazłeś we właściwym miejscu, daliśmy finansowanie osobom fizycznym, współpracującym organizacjom, małych / dużych firm, nowym / starym właścicielowi firm. Oferujemy zarówno krótko-, jak i długoterminowe finansowanie z niskim procentem odsetek w wysokości 2%, a teraz natychmiast rozpocznij przetwarzanie i zostanie dostarczony w ciągu 12 godzin bezpośrednio na konto. oferujemy wszelkiego rodzaju kredyty. kredyty refinansowe, kredyty samochodowe, konsolidacja długów, pożyczki firmowe i inne. Szybkie i łatwe zatwierdzanie pożyczek niezależnie od sytuacji kredytowej! Gwarancja 100%. email :: wemanloaninvestmentcompany@gmail.com
skontaktuj się z nami pocztą elektroniczną: wemanloaninvestmentcompany@gmail.com