Aflofarm nie musi płacić 25,8 mln zł kary za reklamy RenoPuren Zatoki uznane przez UOKiK za mylące
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił nałożoną przez UOKiK na Aflofarm Farmaca Polska grzywnę w wysokości 25,81 mln zł za sugerowanie w reklamach suplementów diety RenoPuren Zatoki, że produkty mają właściwości lecznicze. Utrzymano natomiast nakaz emisji przez firmę oświadczenia z zastrzeżeniami do tych reklam.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie dotyczące reklam RenoPuren Zatoki Junior i RenoPuren Zatoki Hot podjął w efekcie przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2015 roku monitorowania spotów telewizyjnych promujących suplementy diety.
Aflofarm nie zgodził się z zastrzeżeniami wobec reklam RenoPuren Zatoki. Natomiast UOKiK zlecił firmie TNS Polska badania na temat wpływu tych spotów na postrzeganie i rozumienie roli obu promowanych suplementów. Okazało się, że znaczna część odbiorców myśli, że promowane produkty mają właściwości lecznicze, skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.
W reklamach „Zdrowe zatoki na długo”
Postępowanie dotyczy kilku podobnych spotów. W każdym osoby skarżące się na ból zatok przychodzą do gabinetu pani Joli, która wyjmuje z szuflady opakowanie promowanego suplementu diety. - Damy ci RenoPuren Junior. Syrop RenoPuren Junior, który wspiera zatoki i korzystnie wpływa na drogi oddechowe a do tego wspiera odporność, RenoPuren jest naprawdę skuteczny - mówi bohaterka w jednym ze spotów.
Potem pokazywano grafikę symbolizującą działanie RenoPuren Zatoki, z napisami typu: „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”. W dalszych ujęciach zadowoleni pacjenci wychodzą z gabinetu i zajmują się swoim hobby, na końcowej planszy jest slogan „Zdrowe zatoki na długo”.
W spotach prezentowano też zastrzeżenia, małą czcionką u dołu ekranu, dotyczące promowanych produktów. W reklamie RenoPuren Zatoki Junior prze dwie sekundy pokazywano napis: „Suplement diety - środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny, fizjologiczny. Nie przekraczać zalecanej dziennej porcji do spożycia. Suplement diety nie może być stosowany jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Dla zdrowia ważna jest zróżnicowana dieta oraz zdrowy tryb życia”, a potem „Działanie wynika ze składników produktu: Ziele tymianku wspiera zdrowie górnych dróg oddechowych (m.in. poprzez wspomaganie fizjologicznego oczyszczania zatok) oraz działa korzystnie na układ immunologiczny”.
UOKiK ustalił, że spoty pod koniec 2015 i na początku 2016 roku emitowano w kilkudziesięciu stacjach.
Uchylono 25,8 mln zł kary, utrzymano komunikaty w mediach
W listopadzie 2017 roku UOKiK orzekł, że w reklamach RenoPuren Zatoki Junior i RenoPuren Zatoki Hot pokazywano te produkty tak, żeby sprawiać mylne wrażenie, jakoby miały one właściwości lecznicze.
- Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”) - argumentował UOKiK.
- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - podkreślił Niechciał, ówczesny prezes UOKiK-u. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodał.
UOKiK nałożył na Aflofarm Farmacja Polska karę wynoszącą 25,81 mln zł oraz nakazał emisję na własny koszt w Polsacie, TVP1 i na YouTubie oświadczeń informujących, że reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały w błąd.
Firma odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ten w połowie stycznia br. uchylił grzywnę, natomiast utrzymał pozostałą część decyzji UOKiK-u.
Aflofarm liderem reklamowym
Aflofarm jest największym reklamodawcą w Polsce. Według danych Kantar Media w ub.r. cennikowe wydatki reklamowe firmy w mediach pozainternetowych wyniosły 2,18 mld zł, o 16,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
W lutym 2018 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że emitowane przez rok reklamy suplementu diety dla dzieci Magmisie (produkowanego przez Aflofarm Farmacja Polska) mogły wprowadzać odbiorców w błąd. UOKiK nakazał producentowi sprostowanie w telewizji, radiu i internecie nieprawdziwych informacji zawartych w reklamach.
Natomiast wiosną 2017 roku, w ramach realizacji prawomocnej decyzji UOKiK-u, producent suplementu diety Chela Mag B6 emitował spoty informujące, że wcześniejsza reklama tego produktu mogła wprowadzać w błąd i nie występowała w niej farmaceutka.
Dołącz do dyskusji: Aflofarm nie musi płacić 25,8 mln zł kary za reklamy RenoPuren Zatoki uznane przez UOKiK za mylące