Reklama outdoorowa ostro w dół, motoryzacja obcięła wydatki o połowę
W I kwartale br. na reklamę out of home wydano 100,6 mln zł, o 17,4 proc. mniej niż rok temu. Udział reklamy tranzytowej w rynku to 2,2 proc.
Spadek wydatków na reklamę zewnętrzną wyniósł w I kwartale 17,4 proc. w ujęciu procentowych, a 21,15 mln zł w ujęciu kwotowym - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Nastąpiło to wbrew lekko optymistycznym oczekiwaniom z końca ubiegłego roku. Przewidywaliśmy wówczas możliwość spadku wydatków na rynku reklamowym, w tym w zakresie out of home, ale w mniejszej skali. Uważamy, że wynik pierwszego kwartału nie może być ostatecznie zaskoczeniem, ponieważ jest związany z ograniczeniami budżetów promocyjnych i reklamowych, wynika w dużej mierze ze strukturalnych zmian rynkowych - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Od stycznia do marca firmy z sektora sprzedaży wydały na reklamę out of home 23,57 mln zł (co stanowi 23,4 proc. rynku), podmioty z segmentu telekomunikacyjnego - 15 mln zł (14,9 proc. udziału), a firmy z branży rozrywki i kultury - 13,1 mln zł (13 proc. udziału). Reklamodawcy z sektora motoryzacyjnego zmniejszyli swoje budżety w skali roku o prawie połowę, za to ci z segmentu finansów i marketingu zwiększyli wydatki o 21 proc. Natomiast wydatki reklamodawców z nieokreślonego sektora - obejmującego głównie małe firmy - spadły aż o prawie 60 proc.
UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W I KW. 2013 r. | ||
sektor | wydatki (zł) | udział w rynku |
Sieci handlowe/hipermarkety | 21 608 528 | 21,47% |
Systemy telefonii komórkowej | 14 279 743 | 14,19% |
Banki | 6 122 405 | 6,08% |
Filmy kinowe | 5 179 856 | 5,15% |
Akcje społeczne non-profit | 4 397 913 | 4,37% |
- Biorąc pod uwagę ogólną sytuację na rynku mediów, trudno spodziewać się, aby straty pierwszego kwartału mogły być w branży do końca bieżącego roku „odrobione”. Należy spodziewać się najsłabszego od pięciu lat wyniku reklamy out of home - prognozuje Lech Kaczoń. - Oceniając realnie wielkość rynku reklamowego na podstawie pierwszych miesięcy, należy spodziewać się, że w bieżącym roku wielkość sprzedaży reklamy zewnętrznej może się zmniejszyć w stosunku do roku ubiegłego o około 10-12 procent - ocenia. - W tej sytuacji nie należy spodziewać się żadnych większych inwestycji w zakresie nowych nośników reklamy. Trzeba się raczej liczyć z ograniczeniami w istniejących już sieciach - dodaje.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W I KW. 2013 r. | |
kategoria | sprzedaż w zł |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 21 608 528 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 1 964 608 |
Piwo | 2 465 708 |
Napoje | 851 388 |
Pozostałe z sektora Żywność | 3 699 120 |
Filmy kinowe | 5 179 856 |
Stacje TV | 2 385 112 |
Stacje radiowe | 65 357 |
Magazyny | 231 375 |
Gazety codzienne | 109 476 |
Edukacja | 633 828 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 4 486 762 |
Internet | 484 947 |
Systemy telefonii komórkowej | 14 279 743 |
Telefonia stacjonarna | 8 777 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 190 600 |
Środki osobistej pielęgnacji ciała | 2 474 081 |
Produkty zdrowotne/leki | 1 718 671 |
Samochody | 2 380 406 |
Oleje/Paliwa | 499 926 |
Stacje benzynowe | 454 215 |
Transport | 2 375 216 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 366 613 |
Banki | 6 122 405 |
Ubezpieczenia | 967 725 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 310 386 |
Proszki do prania | 746 717 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 1 230 568 |
Akcje społeczne non-profit | 4 397 913 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 70 499 |
AGD/RTV | 1 045 937 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 753 950 |
Biura podróży | 1 081 331 |
Usługi medyczne | 258 923 |
Pozostałe z sektora Usługi | 3 296 610 |
Budownictwo | 3 043 281 |
Produkty dla dzieci | 278 468 |
Odzież/obuwie | 3 054 370 |
Produkty dla zwierząt | 0 |
Przemysł | 187 876 |
Rolnictwo/ogrodnictwo | 59 840 |
Kampanie polityczne | 5 850 |
Nieokreślony sektor | 3 795 112 |
ŁĄCZNIE | 100 622 075 |
Sprzedaż reklamy tranzytowej wyniosła w I kwartale br. 2,17 mln zł, 19 proc. mniej niż rok wcześniej. - Problemy związane z mniejszym zainteresowaniem reklamą tranzytową omawiane były przez nas wielokrotnie. Ważny pozostaje fakt, że większość zakładów komunikacyjnych stworzyło takie „możliwości” korzystania z taboru komunikacji miejskiej, z których klienci nie chcą korzystać. Stąd tak ważne są dążenia branży do zmiany koncepcji sytuowania reklam na środkach komunikacji miejskiej. Jeżeli będzie ona odpowiadać reklamodawcom, wówczas jej udział w sprzedaży ponownie się zwiększy - opisuje Lech Kaczoń.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W I KW. 2013 r. | |
kategoria | sprzedaż w zł |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 288 497 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 66 908 |
Piwo | 0 |
Napoje | 0 |
Pozostałe z sektora Żywność | 412 330 |
Filmy kinowe | 14 500 |
Stacje TV | 0 |
Stacje radiowe | 0 |
Magazyny | 0 |
Gazety codzienne | 1 300 |
Edukacja | 24 084 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 58 165 |
Internet | 14 300 |
Systemy telefonii komórkowej | 195 000 |
Telefonia stacjonarna | 0 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 0 |
Środki osobistej pielęgnacji ciała | 13 440 |
Produkty zdrowotne/leki | 0 |
Samochody | 54 310 |
Oleje/Paliwa | 0 |
Stacje benzynowe | 119 700 |
Transport | 76 005 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 2 442 |
Banki | 166 162 |
Ubezpieczenia | 24 400 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 114 891 |
Proszki do prania | 0 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 0 |
Akcje społeczne non-profit | 41 990 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 0 |
AGD/RTV | 0 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 11 330 |
Biura podróży | 19 800 |
Usługi medyczne | 2 450 |
Pozostałe z sektora Usługi | 47 360 |
Budownictwo | 246 198 |
Produkty dla dzieci | 0 |
Odzież/obuwie | 55 043 |
Produkty dla zwierząt | 0 |
Przemysł | 96 064 |
Rolnictwo/ogrodnictwo | 0 |
Kampanie polityczne | 0 |
Nieokreślony sektor | 0 |
ŁĄCZNIE | 2 166 668 |
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.
Dołącz do dyskusji: Reklama outdoorowa ostro w dół, motoryzacja obcięła wydatki o połowę