SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama outdoorowa ostro w dół, motoryzacja obcięła wydatki o połowę

W I kwartale br. na reklamę out of home wydano 100,6 mln zł, o 17,4 proc. mniej niż rok temu. Udział reklamy tranzytowej w rynku to 2,2 proc.

Spadek wydatków na reklamę zewnętrzną wyniósł w I kwartale 17,4 proc. w ujęciu procentowych, a 21,15 mln zł w ujęciu kwotowym - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Nastąpiło to wbrew lekko optymistycznym oczekiwaniom z końca ubiegłego roku. Przewidywaliśmy wówczas możliwość spadku wydatków na rynku reklamowym, w tym w zakresie out of home, ale w mniejszej skali. Uważamy, że wynik pierwszego kwartału nie może być ostatecznie zaskoczeniem, ponieważ jest związany z ograniczeniami budżetów promocyjnych i reklamowych, wynika w dużej mierze ze strukturalnych zmian rynkowych - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Od stycznia do marca firmy z sektora sprzedaży wydały na reklamę out of home 23,57 mln zł (co stanowi 23,4 proc. rynku), podmioty z segmentu telekomunikacyjnego - 15 mln zł (14,9 proc. udziału), a firmy z branży rozrywki i kultury - 13,1 mln zł (13 proc. udziału). Reklamodawcy z sektora motoryzacyjnego zmniejszyli swoje budżety w skali roku o prawie połowę, za to ci z segmentu finansów i marketingu zwiększyli wydatki o 21 proc. Natomiast wydatki reklamodawców z nieokreślonego sektora - obejmującego głównie małe firmy - spadły aż o prawie 60 proc.

UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W I KW. 2013 r.
sektorwydatki (zł)udział w rynku
Sieci handlowe/hipermarkety21 608 52821,47%
Systemy telefonii komórkowej14 279 74314,19%
Banki6 122 4056,08%
Filmy kinowe5 179 8565,15%
Akcje społeczne non-profit4 397 9134,37%


- Biorąc pod uwagę ogólną sytuację na rynku mediów, trudno spodziewać się, aby straty pierwszego kwartału mogły być w branży do końca bieżącego roku „odrobione”. Należy spodziewać się najsłabszego od pięciu lat wyniku reklamy out of home - prognozuje Lech Kaczoń. - Oceniając realnie wielkość rynku reklamowego na podstawie pierwszych miesięcy, należy spodziewać się, że w bieżącym roku wielkość sprzedaży reklamy zewnętrznej może się zmniejszyć w stosunku do roku ubiegłego o około 10-12 procent - ocenia. - W tej sytuacji nie należy spodziewać się żadnych większych inwestycji w zakresie nowych nośników reklamy. Trzeba się raczej liczyć z ograniczeniami w istniejących już sieciach - dodaje.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W I KW. 2013 r.
kategoriasprzedaż w zł
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie21 608 528
Pozostałe z sektora Sprzedaż1 964 608
Piwo2 465 708
Napoje851 388
Pozostałe z sektora Żywność3 699 120
Filmy kinowe5 179 856
Stacje TV2 385 112
Stacje radiowe65 357
Magazyny231 375
Gazety codzienne109 476
Edukacja633 828
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura4 486 762
Internet484 947
Systemy telefonii komórkowej14 279 743
Telefonia stacjonarna8 777
Pozostałe z sektora Telekomunikacja190 600
Środki osobistej pielęgnacji ciała2 474 081
Produkty zdrowotne/leki1 718 671
Samochody2 380 406
Oleje/Paliwa499 926
Stacje benzynowe454 215
Transport2 375 216
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport366 613
Banki6 122 405
Ubezpieczenia967 725
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 310 386
Proszki do prania746 717
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości1 230 568
Akcje społeczne non-profit4 397 913
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja70 499
AGD/RTV1 045 937
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura753 950
Biura podróży1 081 331
Usługi medyczne258 923
Pozostałe z sektora Usługi3 296 610
Budownictwo3 043 281
Produkty dla dzieci278 468
Odzież/obuwie3 054 370
Produkty dla zwierząt0
Przemysł187 876
Rolnictwo/ogrodnictwo59 840
Kampanie polityczne5 850
Nieokreślony sektor3 795 112
ŁĄCZNIE100 622 075


Sprzedaż reklamy tranzytowej wyniosła w I kwartale br. 2,17 mln zł, 19 proc. mniej niż rok wcześniej. - Problemy związane z mniejszym zainteresowaniem reklamą tranzytową omawiane były przez nas wielokrotnie. Ważny pozostaje fakt, że większość zakładów komunikacyjnych stworzyło takie „możliwości” korzystania z taboru komunikacji miejskiej, z których klienci nie chcą korzystać. Stąd tak ważne są dążenia branży do zmiany koncepcji sytuowania reklam na środkach komunikacji miejskiej. Jeżeli będzie ona odpowiadać reklamodawcom, wówczas jej udział w sprzedaży ponownie się zwiększy - opisuje Lech Kaczoń.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W I KW. 2013 r.
kategoriasprzedaż w zł
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie288 497
Pozostałe z sektora Sprzedaż66 908
Piwo0
Napoje0
Pozostałe z sektora Żywność412 330
Filmy kinowe14 500
Stacje TV0
Stacje radiowe0
Magazyny0
Gazety codzienne1 300
Edukacja24 084
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura58 165
Internet14 300
Systemy telefonii komórkowej195 000
Telefonia stacjonarna0
Pozostałe z sektora Telekomunikacja0
Środki osobistej pielęgnacji ciała13 440
Produkty zdrowotne/leki0
Samochody54 310
Oleje/Paliwa0
Stacje benzynowe119 700
Transport76 005
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport2 442
Banki166 162
Ubezpieczenia24 400
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing114 891
Proszki do prania0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości0
Akcje społeczne non-profit41 990
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja0
AGD/RTV0
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura11 330
Biura podróży19 800
Usługi medyczne2 450
Pozostałe z sektora Usługi47 360
Budownictwo246 198
Produkty dla dzieci0
Odzież/obuwie55 043
Produkty dla zwierząt0
Przemysł96 064
Rolnictwo/ogrodnictwo0
Kampanie polityczne0
Nieokreślony sektor0
ŁĄCZNIE2 166 668


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline,  Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

Dołącz do dyskusji: Reklama outdoorowa ostro w dół, motoryzacja obcięła wydatki o połowę

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hassan.ben.nasser
Bardzo dobrze, im szybciej cała ta branża padnie, tym lepiej. Precz z zasrywaniem przestrzeni publicznej rzygiem reklam!
odpowiedź
User
nn
Czyli kolejny gwóźdź do trumny Agory - AMS teź już na równi pochyłej.
odpowiedź
User
życzliwy
Outdoorowa to po polsku zewnętrzna.
odpowiedź